42237
netweters
|
18636
gesprekken
|
20130
vragen
|
Beste Mensen,
Ik heb nieuw Wifi adapter gekocht van NETGEAR A7500 WiFi 6 Adapter omdat mijne oude laptop uitgerust was met WIFI 4.
dus ik heb installatie gedaan en snelheid 90Mbps gehad en das goed ik was tevreden dat Adapter werkt = dat was op basic internet met snelheid 100Mbps.
Naturlijk wil ik meer... en ik heb besteld upgrade tot 300Mbps ,en dat heb ik gedaan.
En wat is gebeurd ik heb niet verwacht, snelheid op "telenet speed test" in plaats van hooger zijn is wel laager !
Op speed test bij Ookla ik heb 150 Mbps, soms 170 - met dat kan ik leven...
dat is iets raar dat bij telenet haal ik niet meer dan 200 Mbps , en ook dat bij verschilde snelheid meeting websites zijn niet dezelfde resultaten ....
Ik denk dat SpeedTest bij Telenet is **bleep**. er is iets niet in orde want als ik nu meet snelheid erst is 60 voor 1 seconde en daarna valt op 30 en meeting is beindigdt op dit resultat.
Ik denk dat speedtest bij Ookla is meer betrouwbaar , hier krijg ik meer.
Wat denken jullie....??
Bedankt voor elke reply.
Op mijn Windows11 PC doe ik altijd de speedtest met de OKLA APP en heb met de servers van de Belgische internet providers ( Telenet, Proximus ,EDPnet, Orange, Voo, ..) overal ongeveer hetzelfde resultaat 240 Mbps Down en 20 Mbps UP.
Ik gebruik nooit een web-toepassing om de snelheid te meten omdat deze minder betrouwbaar zijn.
Een speedtest is bedoeld om de snelheid van je lokale provider te meten en dan zou je 80 à 90% van de beloofde max-snelheid moeten halen.
Als een buitenlandse server kiest dan meet je niet enkel je lokale provider mee maar ook de eventuele vertragingen door de Europese, Aziatische ,Amerikaanse backbone mee. Zonder te spreken van eventuele satelliet verbindingen.
Er zijn sites waar je bestanden kan downloaden en zo je downloadsnelheid bekijken. Deze bijvoorbeeld:
https://www.thinkbroadband.com/download
Of je kan een of andere Linux distributie downloaden.
Bedenk wel dat je snelheid maar zo snel is als het traagste onderdeel in de keten.
merci voor antworden,
dus als ik goed begrijp snelheid is afhanklijk van locatie van server,
waarom server van telenet geef zo slechte resultat ? met telenet speed test, niks meer dan 100
met ookla heb ik verschil … is rond 170Mbps…
ik denk dat probleem ligt bij wifi adapter hij is niet sterk genoeg, of mijn oude laptop te traag…
ik heb geprobiert buiten web browser - met applicatie - ik haal rond zeker meer dan 170-190 Mbps,
op vakje Netwerkveiligheid > Signaal > Wifi frequentie > ik heb gezet 5GHZ allen.
moet ik router terug opgestart, en ik zie dat op vakje blijft 2.4 & 5 GHZ.. ik kan niet bevestigen voor allen 5GHz....
en nu is iets raar - ik kan amper haalen 80 Mbps in plaats van rond 170-190Mbps zoals deze morgen....
mss is storing in netwerk , dat is echt raar....
ik denk dat problem light op kant van mijn laptop , en dat Wifi 6 Adapter is niet ok...
ik heb terug snelheid rond 170-180 Mbps.
Kijk ook eens in de pik uren dan kan het lager zijn door de vele klanten op de kabel (18.00 uur 22.00 )
ik heb dat ook gecheck en op sommige servers heb ik iets minder 130 Mbps , bij andere 170 Mbps,
best is dat ik heb ALL-Internet (300Mbps) dus normaal realistisch moet ik haalen 230-250 Mbps ,
maar met configuratie met Oud laptop met upgrade met Wifi 6 adapter (oud op laptop Wifi4) en van snelheid max 50Mbps ik ben tevreden... dit vind ik - beste oplosing. max what I can get van deze hardware.
maar dit is waanzin , basic internet met tv ~ 66euro (100 Mbps) - en 10e meer 76euro - All-in internet. (300Mbps) en toch haal ik niet 100% van snelheid.
WiFi is altijd gezeik. Wil je betere snelheden, gebruik dan een kabel. Ik heb Basic Internet, gebruik kabel waar het kan en mijn snelheden zijn bijna altijd dicht tegen de theoretische snelheden van 100 Mbps down en 10 Mbps up.