Beantwoorden
AlexB
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Onderbrekingen wifi-signaal tussen verdiepingen

De hoofdrouter van mijn Wifi staat op ons bovenverdiep. Beneden staat een switch. Telkens als ik van boven naar beneden of omgekeerd ga tijdens het streamen (bv. youtube, instagram,...) dan moet ik manueel mijn WiFi op mijn iPhone afzetten en weer aan zodat het streamen verder gaat.

Beneden zit ook een Philips Hue hub op de switch. Op de benedenverdieping kunnen we alle lampen etc bedienen, maar zodra we boven verbinding maken vind de Hue app, Apple Home app of Google Home app vinden deze maar sporadisch sommige lampen. Net hetzelfde geldt voor de Sonos box die boven staat.

Heeft iemand een idee hoe dit opgelost kan worden zodat "hetzelfde" netwerk ook echt zoals 1 homogeen netwerk kan functioneren? 

 

Titel gewijzigd door Nick (Mod) | Vorige titel: WiFi op bovenverdiep schakelt niet automatisch over

0 Likes
13 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onderbrekingen wifi-signaal tussen verdiepingen

@AlexB

En wat is je hoofd router kan je iets meer info geven ? 

Want als je enkel met de modem verbonden bent tot op je boven verdieping lijkt me dit straf en zul je dus verbinding moeten behouden. Maar blijkbaar verliest je iPhone zijn netwerk en verbind pas als je boven bent dus je hebt daar nor ergens een router of een AP tussen staan. En je switch zal geen draadloos signaal uitgeven dus daar kan je niet mee verbonden zijn. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AlexB
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Onderbrekingen wifi-signaal tussen verdiepingen

Dag Patrick,

 

Beneden staat een Acces Point (AP7465CE-TN) die Telenet hier heeft geplaatst bij installatie. (geen switch, foutje) Daar zit de Hue Hub via kabel op, net zoals de Sonos en de TV.

Boven staat de CH8568LG waar de kabel op toekomt. Qua bereik geen enkel probleem, zowel beneden als boven. Enkel als ik naar boven of beneden ga, dan laadt een youtube video bijvoorbeeld niet verder tot ik de wifi even af en weer aan zet op mijn telefoon. Ook lijkt het me raar dat de Hue lampen van beneden allemaal te vinden zijn, ook deze die boven zitten. Maar als ik boven kom dan reageren deze amper, en kan ik bijvoorbeeld ook vaak geen verbinding met de Sonos beneden vinden.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Onderbrekingen wifi-signaal tussen verdiepingen

@AlexB je zal waarschijnlijk 2 verschillende netwerken hebben ipv 1. 

Je zou kunnen kiezen voor Mesh, dan heb je daar geen probleem mee.

De hoofdrouter en de ap, hebben deze dezelfde naam en password? Zo niet zet deze op dezelfde naam. Kies ook bij de instellingen "fast roaming" als je deze functie ergens kan aanpassen. In uw geval moet deze functie aanstaan, zodat deze snel kan switchen tussen de router en de AP.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AlexB
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Onderbrekingen wifi-signaal tussen verdiepingen

@kristofDW Het netwerk heeft dezelfde naam en paswoord, en de optie "1 WiFi-netwerk" staat in de configuratie via Mijn Telenet aan. Maar inderdaad, het lijkt alsof het 2 aparte netwerken zijn. De connectie met het netwerk verlies ik wel nergens, ook niet bij het naar boven of beneden gaan.

Na even wat instellingen van de AP en Router na te gaan gebruiken beide voor het 2.4 netwerk wel hetzelfde kanaal, maar voor het 5Ghz netwerk zit de AP op een ander kanaal dan de router.

Kan dit er iets mee te maken hebben? (Deze staan beide op automatische kanaalkeuze)

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onderbrekingen wifi-signaal tussen verdiepingen

@AlexB 

 

Je zou toch best voor beide (2,4 GHz en 5 GHz) ervoor zorgen dat AP en router een verschillend kanaal gebruiken. Voor de 2,4 GHz is dat momenteel niet het geval zeg je. Dat is geen goede situatie.

 

Het kan trouwens nooit kwaad om dat aan te passen en je kan steeds terug naar de oude configuratie moest je dat echt willen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AlexB
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Onderbrekingen wifi-signaal tussen verdiepingen

Allen,

 

Ik heb zo net even een speedtest gedaan beneden (AP), met een resultaat van +- 400 mb/s. Daarna naar boven gegaan met laptop en opnieuw de speedtest gedaan. Resultaat was toen 17 mb/s. Even de WiFi aan en af in de instellingen, en opnieuw speedtest geeft weer rond de 400 mb/s. (via modem neem ik dan aan?)

Het lijkt mij alsof de AP en modem het netwerk niet automatisch aan elkaar overdragen zodra er betere verbinding is.

Als ik in de instellingen van mijn netwerk kijk via iPhone dan zie ik dat er bij IPv6 2 IP-adressen staan.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Onderbrekingen wifi-signaal tussen verdiepingen

@AlexB Het kan zijn dat je op het moment dat je boven bent nog steeds op de router van beneden connectie hebt. Dat wil zeggen, verder van de router, dus tragere snelheid. Het moment dat je uw connectie zal verbreken, zal je wel degelijk nadien op de AP terecht komen die dan boven staat. 

Ik weet niet dat het mogelijk is met die Ap's en routers van Telenet maar kan je ergens roaming aggressiveness of iets dergelijks aanpassen. Dan moet je die functie op high zetten, zodat de connectie niet langer connectie legt met je router als je boven bent maar direct kan overschakelen naar je AP.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
b003042
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
On a roll... Happy New Year! Tien op tien! Handje vol!

Onderbrekingen wifi-signaal tussen verdiepingen

Het lijkt me beter om de 5 ghz band uit te zetten; uit ervaring weet ik dat veel devices zoals lampen e.d. bij voorkeur 2,4 ghz gebruiken.  5 ghz heeft hogere snelheid maar minder ver bereik.  Maar een echte oplossing voor dit probleem is zoals eerder aangehaald mesh-systemen die één netwerk maken doorheen het huis (en er buiten).  Door het vele thuiswerken heb ik geïnvesteerd in Ubiquiti materiaal, niet echt goedkoop maar wel heel performant en betrouwbaar.  Veel succes !

0 Likes
AlexB
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Onderbrekingen wifi-signaal tussen verdiepingen

@kristofDW Bedankt voor je input Kristof. Ik denk inderdaad dat de modem boven "te dicht" staat bij het AP beneden, waardoor de roaming niet snel genoeg overschakelt.

 

Zou dit een oplossing zijn denk je? WiFi van de router van Telenet uitschakelen. 1 Mesh router beneden in de plaats van de AP van Telenet, en vervolgens een 2e Mesh router wat verder boven plaatsen?

 

De roaming instellingen kan ik via mijnTelenet nergens aanpassen jammer genoeg ...

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Onderbrekingen wifi-signaal tussen verdiepingen

@AlexB Je kan inderdaad de wifi van Telenet afzetten en een deftig mesh systeem zetten. 

Hier zal je normaal gezien geen probleem mee hebben. Kies dan direct voor een wifi 6 systeem dan gaat je snelheid direct omhoog als je een wifi 6 toestel hebt (veel nieuwe gsm's en laptops hebben dit onboard). Wifi 6E is natuurlijk ook een optie maar dan moet je ook dergelijk toestel in huis hebben om daarvan geniet te kunnen hebben. Momenteel nog niet aan de orde 🙂

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onderbrekingen wifi-signaal tussen verdiepingen

@AlexB 

 

Wat je ook kan doen zonder nieuwe hardware te moeten aankopen: geef het netwerk van het AP voor beide banden een andere naam (SSID) dan die van de router.

 

Op die manier heb je dan 4 WiFi netwerken in huis, twee in de 2,4 GHz band en twee in de 5 GHz band.

 

Ga je naar boven switch je manueel van netwerk. En Omgekeerd. Zo zit je nooit op het "verkeerde" netwerk.

 

Ik heb dat ook zo gedaan met als reden dat mijn foon een heel slechte leerling is op dat gebied, die schakelt dus bijna nooit vanzelf om naar het AP als ik mij verplaats. Dus forceer ik het manueel zoals ik beschreven heb. Op die manier heb ik 5 WiFi netwerken in huis, ik heb nog een tweede AP enkel op 2,4 GHz. Evenzo heb ik zekerheid dat de babycams steeds met het juiste AP verbinding hebben en niet ineens met de (toch ook wel bereikbare) router beneden willen proberen te verbinden.

 

Heb je daar op den duur geen vrede mee kun je nog steeds geld gaan uitgeven voor andere hardware. Mijn oplossing kun je uittesten zonder één cent uit te moeten uitgeven en is steeds omkeerbaar.

 

Wat je ook kiest, succes ermee 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
EdgarZ
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Onderbrekingen wifi-signaal tussen verdiepingen

 

Philips Hue zoekt/verbindt lampen via het Zigbee protocol. Als de Hue hub te ver afstaat, kunnen de lampen niet gevonden worden.

De hub of een verbonden lamp op een andere plaats, centraler in het huis, plaatsen kan dit oplossen.

0 Likes
Spicy
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Onderbrekingen wifi-signaal tussen verdiepingen

Toevallig op deze thread gekomen, maar ik heb een gelijkaardig probleem gehad. 

Recent overgeschakeld van Proximus naar Telenet. Ik heb de Telenet modem zonder wifi met vanaf de modem kabels naar de wifi-punten. Voordien met Proximus geen probleem in eenzelfde configuratie, maar sinds aansluiting Telenet gelijkaardige problemen als jij beschrijft.

Het probleem verdwijnt weer als ik de ethernetkabels even uittrek en terug insteek(zonder rebooten). Ik heb dit uiteindelijk opgelost door de Access Points te verbinden met een switchke en deze met 1 kabel te verbinden met de modem. Het lijkt alsof de ingebouwde switch in de Telenet modem niet graag verkeer van 1 MAC adres van de ene poort naar de andere ziet gaan.

0 Likes