@Ex-Netweter schreef:
Onze installatie was als volgt:
modem - switch - deco’s (sommige met UTP verbonden)
Na wat opzoekingswerk hebben we de switch er tussenuit gelaten en werken we nu enkel met de modem en de deco’s.
Kan je eens exact beschrijving hoe alle apparaten gekoppeld zijn?
Je hebt dus 2 PC's verbonden met kabel, een aantal Deco's (waarvan er "enkele" met kabel verbonden zijn), waarschijnlijk nog een digicorder of andere bekabelde apparaten, maar je hebt geen switch (meer). Op de Telenet modem/router zijn er maar 4 poorten ...
Welk abonnement heb je? Welke Telenet modem heb je? Welke switch heb je (had je) ?
Dit lijken jou wellicht allemaal irrelevante vragen, maar hoe meer info hoe beter we kunnen helpen.
@Ex-Netweter schreef:
We hebben toen onze snelheid geüpgraded door de Speedboost van Telenet aan te schaffen. Dit heeft geen verbetering opgeleverd. Er zijn ook al 2 techniekers van Telenet geweest die geen problemen zien aan de modem.
Ik zou de speedboost vlug terug annuleren, en op die manier 15€ per maand uitsparen 😊.
Als dat niet heeft geholpen, is er ook geen enkele toegevoegde waarde om dit te behouden.
Je huidige formule heeft waarschijnlijk 150/200/300 mbps download (naar gelang het abbo), méér dan voldoende voor 2 Teams gebruikers.
@Ex-Netweter schreef:
De instellingen van de deco staan nu op AP modus (ook al op router geprobeerd maar niet beter), snelle roaming uit en beamforming aan. Hier ook al mee zitten uitproberen maar geen verbetering naar stabiliteit toe.
Er is natuurlijk een fundamenteel verschil in de opbouw van je netwerk tussen de deco in "AP mode", en de deco in "router mode".
- In AP mode worden de deco's alleen gebruikt om je bestaand lokaal netwerk uit te breiden, alle toestellen in je netwerk krijgen een IP adres (vanuit de Telenet HGW) in dezelfde range: 192.168.0.0/24
- In router mode creëer je een 2de lokaal netwerk in een andere range (192.168.1.0/24?). In deze opstelling is één van de deco's de router (de master) en al jouw apparaten moeten dan achter het Deco netwerk aangesloten worden. Op de Telenet modem wordt dan maar één poort gebruikt (de kabel naar de master Deco), en de WiFi op de Telenet modem afgezet...
Het is dus niet zomaar "eventjes wisselen" van router mode naar AP mode of omgekeerd ...
PS. snelle roaming / beamforming zijn WiFi eigenschappen, deze gaan het probleem met je bekabeld netwerk niet oplossen ...
@Ex-Netweter schreef:
Na wat opzoekingswerk hebben we de switch er tussenuit gelaten en werken we nu enkel met de modem en de deco’s. Dit is een week perfect gegaan, maar sinds gisteren hebben we weer continu uitval van ons bekabeld internet (we merken dat door uit Teams/zoom meetings te vallen owv slechte netwerkverbinding).
Mijn eerste gok is een IP conflict (maar door het verwijderen van de switch is de kans op een IP conflict verminderd). Toch zou je eens volgende test kunnen proberen:
Ga naar "Mijn Telenet" > Modeminstellingen
Wijzig daar het IP adres van de Telenet modem van 192.168.0.1 naar bijvoorbeeld 192.168.10.1
Herstart dan de Telenet HGW en jouw Deco's.
Jouw intern netwerk krijgt nu nieuwe IP adressen uitgedeeld (192.168.10.0/24) en eventuele IP conflicten met toestellen die nog een IP adres hebben in 192.168.0.0/24 worden hiermee opgelost.
PS - Ik ga ervan uit dat zelf geen andere toestellen met een vast IP adres hebt staan...