Beantwoorden
Tomwy88
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Onstabiel bekabeld en WiFi internet door mesh?

Dit is onze laatste hoop om hulp te krijgen ivm ons onstabiel internet in huis, dus fingers crossed. Wij hebben sinds eind 2021 een meshsysteem (TP-Link  Deco M9) in huis. Dit in eerste instantie omdat we in een nieuwbouwwoning wonen en slecht WiFi-bereik hadden, ook naar de tuin toe. 


Mijn vrouw en ik werken beiden van thuis en hebben sindsdien problemen met het BEKABELD internet. Als we Teams meetings doen dan vallen we er geregeld uit owv slechte netwerkverbinding. We hebben toen onze snelheid geüpgraded door de Speedboost van Telenet aan te schaffen. Dit heeft geen verbetering opgeleverd. Er zijn ook al 2 techniekers van Telenet geweest die geen problemen zien aan de modem.

 

Onze installatie was als volgt:

modem - switch - deco’s (sommige met UTP verbonden)

 

Na wat opzoekingswerk hebben we de switch er tussenuit gelaten en werken we nu enkel met de modem en de deco’s. Dit is een week perfect gegaan, maar sinds gisteren hebben we weer continu uitval van ons bekabeld internet (we merken dat door uit Teams/zoom meetings te vallen owv slechte netwerkverbinding). 

De instellingen van de deco staan nu op AP modus (ook al op router geprobeerd maar niet beter), snelle roaming uit en beamforming aan. Hier ook al mee zitten uitproberen maar geen verbetering naar stabiliteit toe.

 

Heeft er iemand enig idee waar dit aan kan liggen? 

 

 

Tags (2)
0 Likes
4 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Onstabiel bekabeld en WiFi internet door mesh?


@Tomwy88  schreef:

Onze installatie was als volgt:

modem - switch - deco’s (sommige met UTP verbonden)

Na wat opzoekingswerk hebben we de switch er tussenuit gelaten en werken we nu enkel met de modem en de deco’s.


Kan je eens exact beschrijving hoe alle apparaten gekoppeld zijn?

 

Je hebt dus 2 PC's verbonden met kabel, een aantal Deco's (waarvan er "enkele" met kabel verbonden zijn), waarschijnlijk nog een digicorder of andere bekabelde apparaten, maar je hebt geen switch (meer). Op de Telenet modem/router zijn er maar 4 poorten ...

 

Welk abonnement heb je? Welke Telenet modem heb je? Welke switch heb je (had je) ?

Dit lijken jou wellicht  allemaal irrelevante vragen, maar hoe meer info hoe beter we kunnen helpen.


@Tomwy88  schreef:

We hebben toen onze snelheid geüpgraded door de Speedboost van Telenet aan te schaffen. Dit heeft geen verbetering opgeleverd. Er zijn ook al 2 techniekers van Telenet geweest die geen problemen zien aan de modem.


Ik zou de speedboost vlug terug annuleren, en op die manier 15€ per maand uitsparen 😊.

Als dat niet heeft geholpen, is er ook geen enkele toegevoegde waarde om dit te behouden.

Je huidige formule heeft waarschijnlijk 150/200/300 mbps download (naar gelang het abbo), méér dan voldoende voor 2 Teams gebruikers.


@Tomwy88  schreef:

De instellingen van de deco staan nu op AP modus (ook al op router geprobeerd maar niet beter), snelle roaming uit en beamforming aan. Hier ook al mee zitten uitproberen maar geen verbetering naar stabiliteit toe.


Er is natuurlijk een fundamenteel verschil in de opbouw van je netwerk tussen de deco in "AP mode", en de deco in "router mode".

  1. In AP mode worden de deco's alleen gebruikt om je bestaand lokaal netwerk uit te breiden, alle toestellen in je netwerk krijgen een IP adres (vanuit de Telenet HGW) in dezelfde range: 192.168.0.0/24
  2. In router mode creëer je een 2de lokaal netwerk in een andere range (192.168.1.0/24?). In deze opstelling is één van de deco's de router (de master) en al jouw apparaten moeten dan achter het Deco netwerk aangesloten worden. Op de Telenet modem wordt dan maar één poort gebruikt (de kabel naar de master Deco), en de WiFi op de Telenet modem afgezet...

Het is dus niet zomaar "eventjes wisselen" van router mode naar AP mode of omgekeerd ...

PS. snelle roaming / beamforming zijn WiFi eigenschappen, deze gaan het probleem met je bekabeld netwerk niet oplossen ...


@Tomwy88  schreef:

Na wat opzoekingswerk hebben we de switch er tussenuit gelaten en werken we nu enkel met de modem en de deco’s. Dit is een week perfect gegaan, maar sinds gisteren hebben we weer continu uitval van ons bekabeld internet (we merken dat door uit Teams/zoom meetings te vallen owv slechte netwerkverbinding). 


Mijn eerste gok is een IP conflict (maar door het verwijderen van de switch is de kans op een IP conflict verminderd). Toch zou je eens volgende test kunnen proberen:

Ga naar "Mijn Telenet" > Modeminstellingen

Wijzig daar het IP adres van de Telenet modem van 192.168.0.1 naar bijvoorbeeld 192.168.10.1

Herstart dan de Telenet HGW en jouw Deco's.

Jouw intern netwerk krijgt nu nieuwe IP adressen uitgedeeld (192.168.10.0/24) en eventuele IP conflicten met toestellen die nog een IP adres hebben in 192.168.0.0/24 worden hiermee opgelost.

 

PS - Ik ga ervan uit dat zelf geen andere toestellen met een vast IP adres hebt staan...

 

Tomwy88
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Onstabiel bekabeld en WiFi internet door mesh?

Ons abonnement is "All internet" (300mbps) met dan een Speedboost erbij. Die ga ik dadelijk opzeggen. Daarnaast ook TV flow. 

 

Modem is Docsis 3.1 e-router. Ik weet niet of dit nog correct is aangezien een technieker een nieuwe modem heeft geplaatst (zelfde uiterlijk), die geen WiFi heeft. Dit om technische issues van onze vorige modem uit te sluiten. Weet niet of dat die informatie in "Mijn Telenet" automatisch aangepast wordt. 

 

Op de modem was oorspronkelijk een switch geplaatst van waaruit alle kabels vertrokken (er zat dus geen enkele deco tussen de modem en de switch). Dit was een Netgear GS308E. We hebben die nu er tussenuit gehaald omdat ik gelezen had dat die voor interferentie op de IP-adressen kon zorgen.

 

Nu zijn er 4 UTP-kabels verbonden op de modem:

- 1 verbonden met pc van mijn vrouw

- 1 verbonden met Deco in de inkomhal

- 1 verbonden met Deco in de woonkamer

- 1 verbonden met Deco in de bovenberging

 

We hebben daarnaast nog 1 deco aan het schuifraam naar de tuin toe, die niet via UTP verbonden is.

 

Ik had me in mijn oorspronkelijke post vergist, mijn werk-pc is niet meer verbonden met de kabel maar met WiFi omdat dat een tijdje stabieler bleek te werken.

 

Verder hebben we een bridge in huis voor Philips Hue lampen. Weet niet of dat iets van interferentie kan bezorgen.

 

Intussen heb ik de instellingen van de modem aangepast in Mijn Telenet (naar 192.168.10.1) en ik zie dat alles (deco's en toestellen verbonden ermee) mee gewijzigd is. 

 

Ik weet niet wat we nog meer (of beter) kunnen doen. Bedankt voor de feedback alvast en alle tips zijn welkom. 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Onstabiel bekabeld en WiFi internet door mesh?


@Tomwy88  schreef:

Intussen heb ik de instellingen van de modem aangepast in Mijn Telenet (naar 192.168.10.1) en ik zie dat alles (deco's en toestellen verbonden ermee) mee gewijzigd is. 

 

Ik weet niet wat we nog meer (of beter) kunnen doen. Bedankt voor de feedback alvast en alle tips zijn welkom. 


Ik zou dit nu enkele dagen zo laten, en in de gaten houden of de problemen met de toestellen die vast verbonden zijn opgelost zijn?

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Onstabiel bekabeld en WiFi internet door mesh?

@Tomwy88 volgens mij is het een ip conflict omdat die sateliet AP's ook kunnen ingesteld worden om ip adressen uit te sturen. Ik zou als ik jou was de e-router van Telenet gebruiken en die deco's instellen als router zodat deze uw ip adressen uit kan delen. 

De Deco's krijgen dan via de e-router een extern ip adres op de WAN poort als je het mac adres invult in "bridging" op mijn Telenet. Het wegvallen van het signaal kan vele redenen hebben maar in uw geval denk ik eerder aan ip conflicten maar is dus snel op te lossen. 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.