Beantwoorden
maros
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! It's your fourth party!

PC verbinden via UTP op PWL ipv Wifi

Geïnstalleerd: PWL bij de modem, extra PWL in bureau met de bedoeling via Wifi te werken.  Op bureau valt de verbinding steeds weg.  Kan het helpen als ik in mijn bureau de connectie PC naar die extra PWL via UTP kabel maak?

0 Likes
8 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

PC verbinden via UTP op PWL ipv Wifi

Dat zou kunnen maar is niet zeker.

 

Het hangt ervan af of de powerline zelf een ononderbroken signaal krijgt of niet. 

  • Indien het signaal ononderbroken toekomt op de powerline zal het zeker helpen om via UTP aan te sluiten. In dat geval schort er namelijk iets aan de WIFi van de powerline.
  • Indien het signaal op de powerline zelf maar met onderbrekingen toekomt, ja, dan gaat de UTP kabel ook niks verbteren. Wat de powerline zelf niet krijgt kan hij niet doorsturen.

Je kan dat eens testen door een laptop eens een tijdje in de buurt van de powerline te gebruiken, verbonden via UTP. Stel je wel of niet onderbrekingen vast dan weet je of het gaat helpen of niet.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

PC verbinden via UTP op PWL ipv Wifi

@maros Je kan best de pc direct aansluiten op modem van Telenet.Als je dan nog connectieverlies hebt, ligt het aan je modem en niet aan je powerline. In je bureau kan je inderdaad een kabel proberen, maar ik vrees dat het daar niet aan zal liggen. Je kan wel proberen. Als dat werkt ligt het aan je wifi van je powerline. Hier moet je voor zorgen dat je kanaal van je wifi op automatisch laat staan zodat het automatisch het beste kanaal zoekt.

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
maros
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! It's your fourth party!

PC verbinden via UTP op PWL ipv Wifi

Kristof, 

bedankt voor je antwoord.

De PC rechtstreeks aansluiten op de modem zal idd wel het best functioneren, alleen dan heb ik geen signaalversterker Powerline nodig en ligt er een kabel van 20 m doorheen de ganse woning, niet erg praktisch. Een UTP tot aan de Powerline in mijn bureau kan wel gemakkelijk natuurlijk.  Het probleem zou blijkbaar zijn dat de 2 Powerlines slecht contact met elkaar maken doordat het elektrisch netwerk in de woning niet genoeg doorgeeft. Dus ik vrees dat een UTP gekoppeld aan de PWL geen beterschap zal geven.  Hopelijk geeft een netweter me een gunstige tip.  

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

PC verbinden via UTP op PWL ipv Wifi

@maros 

Je hebt in huis verschillende elektrische stroomkringen. In principe heeft elke paar zekeringen of elke automaat een stroomkring. Als het mogelijk is om beide powerlines op dezelfde stroomkring  te plaatsen en bovendien in een stopcontact met aarding, zal je de best mogelijke verbinding hebben tussen je powerlines. Een utp kabel van modem tot het eerste stopcontact Je moet ook zien of dit al dan niet mogelijk is.

0 Likes
Ex-Netweter
 

PC verbinden via UTP op PWL ipv Wifi


@maros  schreef:

Kristof, 

bedankt voor je antwoord.

De PC rechtstreeks aansluiten op de modem zal idd wel het best functioneren, alleen dan heb ik geen signaalversterker Powerline nodig en ligt er een kabel van 20 m doorheen de ganse woning, niet erg praktisch.


Het antwoord van Kristof was niet bedoeld als oplossing, maar om jou te helpen zoeken naar het probleem. Je moet dus enkele testjes doen:

  1. PC via WiFi verbinden met de Powerline > speedtest uitvoeren
  2. PC via netwerkkabel verbinden met de Powerline > speedtest uitvoeren
  3. PC rechtstreeks aansluiten op de modem (als test) > speedtest uitvoeren

Zo kan je exact weten of het de powerline is, of de WiFi

 


@maros  schreef:

Het probleem zou blijkbaar zijn dat de 2 Powerlines slecht contact met elkaar maken doordat het elektrisch netwerk in de woning niet genoeg doorgeeft. Dus ik vrees dat een UTP gekoppeld aan de PWL geen beterschap zal geven.  


Meten is weten 😊....

De PC direct verbinden met de Powerline (UTP) verbinden in plaats van WiFi is in ieder geval altijd de beste oplossing!

 

De belangrijkste vraag is hier nog niet gesteld: welk type powerline gebruik je?

Als je een recente Powerline gebruikt (van het "Homegrid" type), en je sluit die aan beide kanten op een stopcontact met aarding (geen verlengsnoer gebruiken), dan zou je normaal een goed signaal moeten hebben (voorwaarde: goede installatie met aangesloten aarde geleiders).

 

0 Likes
maros
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! It's your fourth party!

PC verbinden via UTP op PWL ipv Wifi

Ik heb het et recentste type Powerline van Telenet in huis, maar de stopcontacten hebben geen aarding. Ik las wel op Intenet dat de Powerlines niet het beste type "doorgevers" zijn en dat er betere bestaan die via het klassieke elektriciteitsnet betere wifi doorgeven. Goede tips zijn welkom.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

PC verbinden via UTP op PWL ipv Wifi

@maros je hebt er inderdaad die beter zijn maar daarvoor moet je natuurlijk ook een aarding in je stopcontact hebben. Het is trouwens verplicht een aarding te hebben op al je stopcontacten. (wetgeving). Dus misschien eens aan denken om al je stopcontacten te voorzien met aarding en dan powerlines aanschaffen die ook de aarding gebruiken, zoals devolo magic 2 😊


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
maros
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! It's your fourth party!

PC verbinden via UTP op PWL ipv Wifi

Beste Kristof, 

ik ben gene krak in IT (vandaar mijn vragen), maar van de wetgeving ben ik beter op de hoogte.  Geaarde stopcontacten zijn enkel een verplichting bij nieuwbouw en in de vochtige ruimtes van oude gebouwen.  Onze elektriciteitsinstallatie werd vorige maand gecontroleerd en een positief attest afgeleverd, dus ook voor alle stopcontacten zonder aarding. Ik zoek een oplossing die mogelijks zonder het elektriciteitsnet, Wifi tot in mijn bureau kan brengen. Tot op heden nog geen succes in mijn zoektocht. 

0 Likes