Beantwoorden
jp7
Professional Beetjesweter
Berichten: 21
Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Packet loss maar wel goeie ping/ms

Ik heb al een paar maanden last van packet loss tijdens het gamen elke 10-15 seconden heb ik wel eens een hapering wat wel stoort terwijl mijn ping stabiel is rond de 20-30.

Is mijn internet niet sterk genoeg? daarnaast stream ik ook wel eens soms en het blijft allemaal sterk behalve de packet loss.

Is ook verbonden met ethernet cable.

En het is in elke game zowat.

Het internet is ook nooit echt belast want als ik alleen thuis ben heb ik er ook last van.

 

jp7_0-1681939644579.png

jp7_3-1681939810868.png

 

jp7_2-1681939667418.png

 

 

0 Likes
15 reacties
Ex-Netweter
 

Packet loss maar wel goeie ping/ms


@jp7  schreef:

Is mijn internet niet sterk genoeg?


Er gaat wellicht iets fout met je internetverbinding.

Probeer je pc eens rechtstreeks via netwerkkabel op de Telenet-modem aan te sluiten en test de packet loss met het programma WinMTR: https://www.transip.nl/knowledgebase/artikel/6743-packet-loss-meten-windows-met-winmtr/#packet-loss_...

Als je meer dan 5% packet loss op de eerste twee hostnames ( 192.168.0.1  en xx-xx-xx-x.access.telenet.be) hebt, is er een probleem met de Telenet-modem. Heb je tussen de 5% en 50% packet loss verder op het netwerk, dan is er hoogstwaarschijnlijk een probleem ergens op het internet. Als "telenet" in de hostname voorkomt, mag je er van uitgaan dat er een probleem is binnen het Telenet-netwerk.

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 204
Een bus vol! BINGO! Warming up? De volle 100!

Packet loss maar wel goeie ping/ms

Zeker een goede test, dus zeker eens proberen, maar als er packetloss is richting de upstream server (dus niet het IP vd modem), is het niet noodzakelijk een issue met de modem, wat wel kan, maar kan ook achterliggende coax netwerk zijn (te veel noise).

In dat laatste geval zal bvb een modem swap geen soelaas bieden.

 

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7397
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Packet loss maar wel goeie ping/ms

@jp7 ik heb één van je screenshots met speedtest resultaten moeten afkeuren, er staat een IP-adres op dat je best eerst even verbergt.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Ex-Netweter
 

Packet loss maar wel goeie ping/ms


@jp7  schreef:

Is mijn internet niet sterk genoeg?

Op zich is de snelheidstest prima. Maar komen de gemeten snelheden ongeveer overeen met de snelheidspecificaties van je abonnement?
Mogelijks is de linksnelheid van je netwerkkabel slechts 100 Mbps. Met een recente pc zou je linksnelheid van de lokale netwerkverbinding toch 1 Gbps moeten zijn.

Je kan best eens testen met een andere netwerkkabel rechtstreeks op je Telenet-modem.

Ik zie dat je één IP-pakketje op de upstream verliest bij een test van 10 seconden. Dat zou niet mogen, maar verder kan ik uit zo'n korte test geen conclusies trekken.

 

jp7
Professional Beetjesweter
Berichten: 21
Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Packet loss maar wel goeie ping/ms

Loss van 2-5%.png

 Zoals u hier ziet heb ik een loss van 2% die ook soms springt naar 5% op de hostname:192.168.01. Dus dit ligt aan de modem? Terwijl die maar 1 jaar geleden vervangen is.

De andere hostname kan die niet vinden.

0 Likes
jp7
Professional Beetjesweter
Berichten: 21
Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Packet loss maar wel goeie ping/ms

Op de upstream verlies ik inderdaad en da is het probleem die spike geeft me de laggspikes in games. Als die er niet is is mijn internet zeer goed.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Packet loss maar wel goeie ping/ms

De x-en in de andere hostname heb ik als voorbeeld gegeven, het is normaalgezien de tweede hostname bij WinMTR die in plaats van de x-en cijfers bevat.

Ik kan nog niet concluderen waar het packet loss-probleem zich precies bevindt. Het kan ook de netwerkkabel zijn. Een losse connector of draadje kan ook packet loss-problemen veroorzaken. Je zou bij de eigenschappen van je Ethernetverbinding in Windows toch een snelheid van 1 Gbps moeten zien staan.

In andere topics op Netweters is reeds gemeld dat er soms packet loss-problemen voorkomen bij de Telenet CH8568LG-modems. De oplossing was dan een eigen router gebruiken in combinatie met de CV8560E in bridge-mode: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Packet-Loss-met-CH8568LG-modem/td-p/14496...

Eventueel kan je ook eens uitproberen of het packet loss-probleem opgelost is wanneer je je huidige Telenet-modem "ontlast" van alle niet-noodzakelijke belasting:

  • Draadloos signaal Telenet-modem volledig uitschakelen
  • Safespot+ en Safesurf volledig uitschakelen (hiervoor draait er software op de Telenet-modem)

Op die manier heeft de processor van de Telenet-modem meer capaciteit vrij om alle dataverkeer "in goede banen" te leiden.

Als een modemwissel en/of een nieuwe netwerkkabel geen oplossing biedt, zal Telenet dit probleem verder moeten onderzoeken.

 

jp7
Professional Beetjesweter
Berichten: 21
Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Packet loss maar wel goeie ping/ms

100mbps inderdaad..

Screenshot_1.png

 Ik probeerde ook een andere ethernet kabel iets nieuwere kabel ik connecteer die met de PC & in de muur naar de modem maar krijgt die geen connecties.

Ik kan ook rechtstreeks van PC naar de modem proberen maar ik weet niet goed welke kabel.. & sommige mogen niet worden uitgetrokken wegens de zonnepanelen.

 

338920701_223079090373628_256286397845349422_n.jpg

Is het beste hier gewoon een technieker laten langskomen?

0 Likes
jp7
Professional Beetjesweter
Berichten: 21
Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Packet loss maar wel goeie ping/ms

De link dat u had doorgestuurd van een eerder probleem kan een oplossing zijn inderdaad mijn moederbord is van TUF gaming misschien zit daar een connectie bij.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Packet loss maar wel goeie ping/ms


@jp7  schreef:

100mbps inderdaad..

Dat zou dus 1 Gbps moeten zijn. Best eens met een nieuwe netwerkkabel rechtstreeks op de modem testen.


@jp7  schreef:

Is het beste hier gewoon een technieker laten langskomen?


Ja, maar als je binnenbekabeling (alle bekabeling na de modem) door Telenet laat herstellen, kost je dat wel 85 euro. Als je dat aan een lokale zelfstandige technieker (elektricien) vraagt is het misschien goedkoper.

0 Likes
jp7
Professional Beetjesweter
Berichten: 21
Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Packet loss maar wel goeie ping/ms

Mijn kabel is nu aangesloten op de modem rechtstreeks met een andere kabel deze is cat6. Mijn kabel dat ik gebruikte gaf maar inderdaad 100mbps

Ik had men cat6 kabel in de muur geconnecteerd maar gaf geen connecties. Ik doe het rechtstreeks naar de modem & het is instant geconnect.

Eens zien of dit helpt met de packet loss

0 Likes
jp7
Professional Beetjesweter
Berichten: 21
Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Packet loss maar wel goeie ping/ms

Net getest en nog niet opgelost. Het zal ergens aan de router moeten liggen

0 Likes
jp7
Professional Beetjesweter
Berichten: 21
Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Packet loss maar wel goeie ping/ms

Ik heb ook ondervonden dat ik mijn BIOS niet kan updaten of over het algemeen men moederbord kan dit daar ook aangelegen zijn? als ik de ASUSsetup.exe wil openen gebeurd er niks. de laatste update was in 2020 da was eigenlijk toen ik deze PC gekocht had de laatste keer.

0 Likes
jp7
Professional Beetjesweter
Berichten: 21
Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Packet loss maar wel goeie ping/ms

De CV8560E modem heb ik al te beschikking 

0 Likes