Beantwoorden
Pascal1977
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Handje vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Probleem met WiFi in combinatie met switch

Hallo, ik heb sinds kort een probleem met mijn WiFi. Ben al een Beetje op onderzoek uitgegaan en daaruit komt het volgende. Om te beginnen heb ik een nieuwe smart tv gekocht. Deze wilde ik voorzien van bekabeld internet net zoals mijn Digibox en PlayStation. Aangezien er maar een Utp Kabel naar de kamer loopt, heb ik hier op een switch aangesloten. Hier vandaan vertrekken drie bekabeldeverbindingen naar de eerder genoemde apparaten. De kabel die naar de switch gaat komt direct vanaf mijn mo kabel naar de kamer loopt, heb ik hier op een switch aangesloten. Hier vandaan vertrekken drie bekabeldeverbindingen naar de eerder genoemde apparaten. De kabel die naar de switch gaat komt direct vanaf mijn modem.  De apparaten aangesloten op de switch werken perfect, en hebben vlot bekabeld internet. Het enige nadeel is dat de wifi kwaliteit terug gaat naar 0%. Zodra ik de switch uitzet werkt de wifi weer perfect. Om problemen met de kabels uit te sluiten heb ik alle kabels die van de switch vertrekken Uitgetrokken. Nogmaals geprobeerd en het probleem blijft bestaan. Zodra ik de u TP kabel uit de switch haal, heb ik weer volop wifi.Het betreft een TP link

0 Likes
17 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Probleem met WiFi in combinatie met switch

@Pascal1977   Over welke AP/switch hebben we het?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Pascal1977
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Handje vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Probleem met WiFi in combinatie met switch

Sorry, blijkbaar is het laatste stuk van Mn bericht weggevallen. 

Het betreft een TP link tl-sg105e gigabit switch

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Probleem met WiFi in combinatie met switch

Je creëert een loop door je tv zowel via wifi als utp aan te sluiten.

Duurdere managed switches lossen dit op dmv het spanning tree protocol (wat een van de twee paden softwarematig afsluit).

 

oplossing: de wifi config op je tv verwijderen. Zo’n loop kan heel je netwerk onderuit halen, zowel bedraad als vast.

 

als je switch toch managed is, bekijk dit dan eens: https://www.tp-link.com/nl-be/support/faq/942/?utm_medium=select-local


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Pascal1977
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Handje vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Probleem met WiFi in combinatie met switch

Bedankt, maar WiFi is niet ingesteld op de tv. Dit zou toch ook niet verklaren waarom het probleem blijft bestaan als se kabels tussen switch en apparatuur losgekoppeld zijn, en opgelost is als ik daarna de kabel naar de switch of de voeding van de switch er uit haal?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Probleem met WiFi in combinatie met switch

De symptomen die je beschrijft lijken toch te wijzen op een loop.

Toevallig geen ander apparaat dat zowel via wifi als utp is aangesloten?

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Probleem met WiFi in combinatie met switch

@Pascal1977 

Als ik de specs bekijk blijkt dit een managed switch te zijn (klik hier voor de specs). Heb je hem correct geconfigureerd via de hiertoe voorziene software?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mathuas
Experienced Meerweter
Berichten: 84
Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Probleem met WiFi in combinatie met switch

je switch is een managed switch, deze kan ingesteld worden maar is niet nodig om te werken ECHTER is het probleem dat tp-link verkiest om hun managed switches op 192.168.0.1 te zetten. (hetzelfde IP als de telenet modem) normaal zou heel je netwerk moeten uitvallen maar het kan zich beperken tot bepaalde problemen zoals je wifi.

 

Er zijn 3 oplossingen:

 

1: sluit de switch aan op je laptop/pc met een kabel en stel een vast IP in in dezelfde range, zorg dat de switch NIET op je netwerk hangt of je geraakt er niet in. hierna pas je het IP van de switch aan op een ander IP. ( het stel ik een vast ip in: https://support.microsoft.com/nl-be/help/15089/windows-change-tcp-ip-settings )

 

2: ga naar mijn telenet - je thuisnetwerk - geavanceerde modem instellingen - verander hier 192.168.0.1 naar bv 192.168.3.1

 

3: doe deze terug en koop een goedkopere unmanaged switch dan is het plug en play

Dont forget to Like! - Frans Mathias
Shopmanager - Netwerkbeheerder - -Datarecuperatie - PC-Technicus - Smartphones & Tablets
Pascal1977
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Handje vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Probleem met WiFi in combinatie met switch

Ik ga verder zoeken. Is dit dan waarschijnlijk een apparaat wat op de switch aangesloten is? Of kan dit ook ergens anders in mijn netwerk zijn?

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Probleem met WiFi in combinatie met switch

Volg de raad van Mathuas maar.

Het standaard management adres is 192.168.0.1 en dit is ook het standaard adres van de modem en 2 dezelfde IP adressen is fataal voor een netwerk en geeft de meest onvoorspelbare problemen.

Er is nog een 4de mogelijkheid om de problemen op te lossen.

- Je kan in "Mijn telenet" uw LAN-subnet veranderen.

192.168.x.1 Waar X een getal is tussen 1 en 254 maar zeker niet 0


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Probleem met WiFi in combinatie met switch

@Pascal1977 

Ik zou kiezen voor optie 3. @Janneke_Dust  is uw optie 4 niet hetzelfde als optie 2 van @Mathuas ?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Probleem met WiFi in combinatie met switch

Als 192.168.0.1 idd het standaard IP is van een TP link switch, volg dan maar de raad van Mathuas.

Als 2 IP adressen conflicteren is dat enkel erg voor de twee machines in kwestie. Maar als één van deze machines de router (default gateway) is dan heeft iedereen er natuurlijk last van 😉

 

Ik zou trouwens voor optie 1 gaan, want als jet het LAN subnet van Telenet verandert, kan je niet meer aan het mgmt IP van de switch (tenzij je dit weer verandert 😉 )

Dus niet optie 2 (wat idd hetzelfde is als optie 4)


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Pascal1977
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Handje vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Probleem met WiFi in combinatie met switch

bedankt allemaal voor de hulp.

ik ga optie 1 proberen.

voor de zekerheid: de switch aansluiten op mijn laptop, zonder dat mijn laptop of switch op wat voor manier dan ook verbonden is met mijn netwerk, en dan via de settings van de switch het ip adres aanpassen.

kan iemand nog een ip adres aanraden wat ik zou kunnen gebruiken voor de switch?

alvast bedankt.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Probleem met WiFi in combinatie met switch

@Pascal1977  Op een Telenet modem/router is het aangewezen om een adres te nemen tussen 192.68.0.2 en 192.168.0.99. Ikzelf gebruik meestal volgende indeling: van 2 tot 10 alles van switchen en AP's, 11 tot 20 printers, van 21 tot 40 IPcamera en consoorten, boven de 41 NAS e.d.. Ik vind het persoonlijk makkelijker op een zekere logica in de toekenning van IP adressen te steken.

En van 1 tot 99 blijf je uit de DHCP range die Telenet gebruikt wat de kans op conflicten verminderd.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Pascal1977
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Handje vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Probleem met WiFi in combinatie met switch

helaas, geprobeerd om in te loggen op de switch, en een vast ip adres op de laptop in te schakelen maar ik krijg dit niet voor elkaar (maar zal meer aan mijn kunde liggen dan aan de tips)

Terwijl ik dit zit te schrijven, zie ik net op de voorkant van de switch staan "Unmanaged pro switch"

in tegenstelling tot het hierboven verhaal mbt managed switch. veranderd dit iets in de oplossing?

 

ondertussen toch gelukt om de instelling van de switch te veranderen. ik ga alles terug aansluiten en laat weten of het gelukt is

0 Likes