Beantwoorden
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Even voorstellen. Gezin met 3 kinderen. Tweeverdieners met dagjob. Fiber 200 in combo-pack.

 

  • In de weekends 2x a 3x YouTube streamen op de tablet voor de kids. 1x casten op TV (vrt nu, VTM go) voor de mama. Papa leest al eens een boek.
  • In de werkweek nauwelijks/ geen Stadia of YouTube verbruik. Wel 2 thuiswerk dagen over VPN (merci werkgever!). 
  • OneDrive, hoewel ik me daar niet veel verbruik kan van voorstellen voor onze privé bestanden / foto's.

 

In de krokusvakantie (één week) hebben de zoon en ik een paar dagen goed gegamed. En onze eerste ooit waarschuwingsmail ivm Fair Use Policy is binnen. Eerste klacht ooit bij Telenet ook.

 

Ik snap en ben voorstander van Fair Use als die technisch noodzakelijk is. Maar dat mag gerust eens uitgelegd worden, waarom is dat noodzakelijk? Bvb. in vergelijking met Nederland, waar het dan blijkbaar zonder kan (zie hier en hier)? Zou het kunnen dat het lokale netwerk na de grote netwerf dat perfect aankan maar dat Telenet weigert zelf méér te betalen aan hun bandbreedte-provider (Tier1 / Tier2)? Dat er dus helemaal geen technische noodzakelijkheid is, maar dat het een puur economisch gegeven betreft?

 

Fair Use is er om de "gewone" gebruiker te beschermen tegen de abnormale "grootverbruikers" (piraten!). De gewoonten van die gewone gebruiker veranderen echter, zeker als men naar de jongere generaties kijkt. Alles is streaming, of dat nu muziek, series, films of gaming is. Streaming kun je niet inplannen onafhankelijk van je consumptie, zoals je dat met one-off downloads kunt doen. 

 

Gelukkig is er de grote netwerf geweest om aan de gewijzigde klantenbehoeften tegemoet te komen. Iedereen werd even zoet gehouden ivm de storingen en overlast want het zou allemaal beter worden.  "Bedoeling is de snelheid van het internet gevoelig op te drijven naar 1 GB per seconde. De prijs voor de klanten blijft volgens het bedrijf gelijk." - HLN, 2017 <--> Giga Speedboost @ 15 EUR / maand extra

Ook bij elke prijsverhoging is het standaard antwoord overigens dat Telenet dient te blijven investeren in het netwerk om klaar te blijven voor de toekomst.

 

Alleen... Iemand is vergeten de Fair Use Policy van 750 GB / maand mee te draaien met die toekomst. Graag asap aanpassen. De Paasvakantie komt eraan. Die duurt twee weken. We willen graag gamen.

 

The future is now.

 

220 reacties
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Er zijn er nog 'n pak met adsl die het dagelijks moeten runnen met 10Mbps of minder.

JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@m-jan20  schreef:

@JayVee Ik snap je volledig (zelfde situatie hier), maar met de smallband van 10 mb/s moet dit nog lukken. 


Ik weet niet welk werk jij doet natuurlijk, maar ik moet wel wat data heen en weer kunnen trekken (analyses ed).

10Mbit = 1,...MB /s is niet normaal meer werken en nauwelijks werkbaar voor mij. Mocht ik de enige in huis zijn. Dat ben ik niet...

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@robatoras  schreef:

Er zijn er nog 'n pak met adsl die het dagelijks moeten runnen met 10Mbps of minder.


Met alle respect, maar dit soort reacties zijn compleet waardeloos. Er zijn genoeg mensen ter wereld die zelfs geen internet hebben, we kunnen ook daarmee vergelijken?

 

Mensen met 10Mb ADSL betalen ook "maar" 10Mb ADSL. Ik betaal Telenet de duurste optie en dan verwacht ik dat daar iets tegenover staat.

m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@JayVee Ik ben student, dus voor mij zijn dit gewoon Google Meet online lessen volgen, kan me inbeelden dat dit voor uw werk een pak moeilijker kan zijn... 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Telenet zal zeggen,kies je internet met fup  goed

Wil je zonder fup     kies dan een abo zonder fup

Ze bieden het beiden aan.

 

En zo goedkoop is adsl niet aan 10Mbps verre van   ik geef er geen cent voor

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@JayVee   Ik begrijp je. Maar bij VDSL providers kosten gelijkaardige pakketten amper iets minder. Gigabit bieden ze natuurlijk niet aan. En geloof me de stresstest die het netwerk nu doorstaat zal de toekomst doen uitwijzen. En ik geloof trouwens niet dat onbeperkt in de piekuren haalbaar is. We gaan gewoon de weg op zoals in het autoverkeer. Leuk of niet.

Ik vrees dat we de weg van vroeger opgaan. In het begin werd er van software ontwikkelaars en dergelijke verwacht dat ze zuinig omgingen met processorkracht enz.. We zijn in een tijd gekomen waar daarmee geen rekening meer werd/wordt gehouden. Processoren, netwerkkaarten, en noem maar, de capaciteit kon/kan niet meer op. Maar de groei is niet meer zo exponentieel meer, maar het dataverkeer wel door al die cloud toestanden, video on demand, game on demand waarvan we ons de vraag moeten stellen of dit echt nodig is.

Hopelijk vinden ze de gulden middenweg of er komt een crisis zoals de huidige coronacrisis.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@robatoras  schreef:

Telenet zal zeggen


Telenet ging mij ten laatste eind vorige week berichten over oplossingsmogelijkheden. Ik wacht nog af wat Telenet zal zeggen.

 


@robatoras  schreef:

Telenet zal zeggen,kies je internet met fup  goed

Wil je zonder fup     kies dan een abo zonder fup

Ze bieden het beiden aan.


Ik dacht niet zo lang geleden gepost te hebben dat er op het eerder ter sprake gekomen "business" abonnement óók een melding over het zgn "netwerkbeheer" stond...

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@igvfer  schreef:

Hopelijk vinden ze de gulden middenweg of er komt een crisis zoals de huidige coronacrisis.


Alleen klanten met een Gigaboost een hogere/geen FUP geven bijvoorbeeld 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@igvfer  schreef:

die cloud toestanden, video on demand, game on demand waarvan we ons de vraag moeten stellen of dit echt nodig is.


Het strafste internet. Maar het kan niet mee... Het advies is dus om in België best Google Stadia aan u te laten voorbij gaan. En geen 4K Netflixen. Toch zeker niet met twee.

 

Oh ja, dat Telenet expliciet reclame maakt over die diensten (Boost), dat was een grapje. Dat staat gewoon mooi op een marketing pagina. Maar het is niet de bedoeling dat je die effectief gebruikt!

 

Zoiets?

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Oh ik heb ook 1000/40Mbps met fup 750GB

Voor mij duurt de nacht niet tot 12 uur smiddags.

Tussen 08 en 12 verzet ik ooit 600GB aan back-ups

En moet ik daarvoor bij m'n pc blijven.Neeeeeeeee

Hoe lang doe ik er met een koper lijntje over dat niet eens 94Mbps haalt.

De meerderheid haalt niet eens 80Mbps.Afstand Rop - centrale

Wel dik betalen voor 100/40Mbps Blablabla die je nooit haalt.

 

 

 

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Het strafste internet en ze kunnen niet mee.

Zeg dat eens tegen de snelle business klanten zonder piek of dal uren.

Ze zullen nogal lachen.Zelfs ik als particulier moet nu lachen.

Ik heb al eens 32TB verzet op 1/2 maand zonder smalband   ik kon nog veel verder.

Doe dat eens na met een koper lijntje.Dan wordt het elke dag over uren kloppen.

Nog dan kom je er niet aan.Zelfs niet aan de helft.

ook ik slaap snacht tot smorgens 07 uur.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@JayVee   Nogal een geluk voor Google. In de USA hebben zelfs de helft van de internetklanten nog geen deftige aansluiting waar ze in een gezin met 4 deftig zouden kunnen spelen. Geloof me vrij. Straks gaan we naar de zomerse toestanden zoals op de E40 naar de kust. Alle recreanten (gamers, streamers)die vrij en onbeperkt in de file staan en tijdens de week het vrachtverkeer (business cloud verkeer) er boven op. Dat wordt de toekomst voor het dataverkeer.

Gelukkig hebben we nu de coranacrisis die een ongelooflijke kans biedt voor een stresstest van het netwerk die ze anders enkel theoretisch konden berekenen. Er gaan zeker lessen getrokken worden. En het gezond verstand zal zegevieren.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@robatoras  schreef:

Voor mij duurt de nacht niet tot 12 uur smiddags.


Voor mij duurt de werkdag niet tot 12 uur 's middags. Ook in de namiddag moet gewerkt worden. En les gegeven. En les gekregen. 

 

Op de vergelijking met koper wens ik niet in te gaan. Dat is het punt van de thread niet.

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@igvfer  schreef:

Straks gaan we naar de zomerse toestanden zoals op de E40 naar de kust. Alle recreanten (gamers, streamers)die vrij en onbeperkt in de file staan en tijdens de week het vrachtverkeer (business cloud verkeer) er boven op. Dat wordt de toekomst voor het dataverkeer.


Manke analogie. Kunnen we aub stoppen met dataverkeer te vergelijken met fysieke verplaatsing? Die heeft trouwens nog steeds een veel grotere bandbreedte.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@JayVee  Hopelijk heb je gelijk en ik ongelijk. BTW Ik denk niet dat als 8u per dag les krijgt en geeft via smartschool of dergelijke dat je uw FUP gaat opgebruiken. Of er schort iets aan het systeem. De tijd zal het uitwijzen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes