Beantwoorden
rainbowniagara
Freshman Weetjesweter
Berichten: 31
On a roll... Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Hoi

 

Wij krijgen voortdurend reclame van Fiberklaar. Nu zouden ze in heel de gemeente gratis zo'n aansluiting binnen leggen zonder dat je al een provider hebt. Ik ben niet van plan van provider over te stappen, maar zou Telenet op termijn hier mee in stappen? Ik heb weinig animo om een gat te laten boren en een nieuw kastje te laten installeren als dit nooit gebruikt zou worden. Bedankt alvast voor de raad

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Fiberklaar

127 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

@rainbowniagara 

Dat is uiteindelijk een keus die je zelf maakt. Maar ik krijg die reclame niet thuis dus waarschijnlijk is het ook heel erg regio gebonden op dit moment. Heb het eens opgezocht en je kan dan Proximus aansluiten en EDPNET en nog twee andere. 

 

Of Telenet er in mee gaat geen idee ik denk dat Telenet met Fluvius samen zal werken als het al gaat komen. Orange werkt ook samen met Fluvius dus denk ik , ben niet zeker , dat Telenet op den duur ook wel met Fluvius mee gaat. 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Telenet kan nu al 1 Gb download aanbieden. Eigenlijk zijn er weinig gezinnen die meer dan 150 Mb nodig hebben en héél weinig die voordeel halen uit de 1Gb download.

Voor de upload is dit een ander verhaal daar kan je natuurlijk veel hogere snelheden halen op een fiber verbinding. Die hogere upload snelheden heb je nodig als je een server wil maken of als je dikwijls grote volumes in een cloud zet.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
ChristofW
Experienced Meerweter
Berichten: 119
Een bus vol! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Kort antwoord: nee. Dit is een joint-venture tussen Proximus en EQT Infrastructure: https://fiberklaar.be/over-ons/ 

 

Telenet heeft intenties om met Fluvius in zee te gaan maar dat is een vage deal. Meer info in deze post: https://www.netweters.be/t5/WiFi/Trage-netwerkverbinding/m-p/138888#M13933

 

Daarnaast ben ik het niet eens wat hier als reactie wordt gegeven:

 

1) De last-mile bij Telenet is coax dat een gedeeld medium is. Daardoor worden zo goed als nooit de 1 gbit snelheden gehaald wanneer het er toe doet (in de avond). Zie hier mijn post met 15min kwartier metingen op de internetsnelheid. Ik haal in de avond soms slechts 50 mbit (en lees de post na voor je afkomt "zit je op wifi?" of andere excuses): https://www.netweters.be/t5/WiFi/Trage-netwerkverbinding/m-p/138888#M13923

 

ChristofW_0-1639297093587.png

 

Ik ben het wel eens dat de meeste geen behoefte hebben aan 1 gbit. Maar de Telenet 1 gbit is dat niet vanwege bovenstaande.

 

2) Hogere upload geeft een veel betere gebruikservaring. Zeker in home-office. Videobellen geeft een pak helderder beeld. Bestanden uitwisselen ook. Een ook webbrowsen, ook daar wissel je veel data uit ook al is het klein, een verschil van 1 second voel je.

 

Mijn advies

Mocht je de kans hebben om de fiber binnen te trekken zonder kosten (het voorstel van Fiberklaar) zou ik geen moment twijfelen, doen!

 

Je hebt de glasvezel dan binnen waardoor je meer opties krijgt (proximus, edpnet, multifiber, rapidxs: https://fiberklaar.be/providers/). Ook al gebruik je het niet omdat je bij Telenet wil blijven. Het gaat niet over het bakje maar over de glasvezel die in je huis wordt getrokken. Dat is maar 1x een moeite. Dat bakje is toch per provider anders.

 

Mocht ik kunnen kiezen, wat helaas niet zo is, zou ik meteen dit kiezen: https://www.multifiber.be/internet-only/

 

  • 500/500 Mbit/s upload/download
  • Vast IP adres
  • Onbeperkt dataverkeer
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

@rainbowniagaraWat niet is kan nog komen. Als het nu gratis is zou ik het doen. Misschien wil je binnen 5 jaar toch veranderen en dan ga je moeten betalen. Het is altijd koffiedik kijken maar beter een aansluiting teveel dan eentje te weinig. Misschien verkoop je uw huis binnen x-aantal jaar en dan zijn die extra aansluitingsmogelijkheden voor de koper misschien wel een argument.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
rainbowniagara
Freshman Weetjesweter
Berichten: 31
On a roll... Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Maar als Telenet in zee zou gaan met Fluvius gaan zij toch niet die glasvezel gebruiken dat Fibernet zou komen plaatsen (ik dacht dat het om het kastje gaat)? Dan zouden zij, denk ik dan toch, een aparte aansluiting plaatsen. Ik ben niet van zin om over te stappen naar een andere provider. Ik zou er dan enkel aan toegeven als Telenet deze aansluiting ook zo gebruiken. Zoveel plek hebben we nu ook niet om die aansluiting te plaatsen. We hebben al 1 modem aan de muur hangen van Telenet. We hebben geen plek om 3 kastjes te laten plaatsen op die muur (vermits onze verwarming daar ook staat) en doortrekken naar een andere plek is helemaal geen optie. 

ChristofW
Experienced Meerweter
Berichten: 119
Een bus vol! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Klopt, ALS Telenet glazvezel binnen gaat leggen, is het een nieuwe kabel (en niet die van Fiberklaar). Maar eerlijk, ik zie dat niet gebeuren de komende 5 jaar. Heel misschien komen ze er uit dat Telenet toch dat glas mag gebruiken, of de overheid gaat een regelgeving invoeren, dan zou het kunnen. Wie weet. 

 

Over welke bakjes heb je het? Het zijn er in feite maar 2 op dit moment:

 

1) Telenet kabel via NIU

 

ChristofW_2-1639750988509.png

 

2) Proximus glas, geen idee hoe dat eruit ziet met Fiberklaar. Misschien andere sticker erop, maar techniek zal hetzelfde zijn.

 

ChristofW_4-1639751036245.png

 

ChristofW_6-1639751189702.png

 

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

@ChristofW het rare is, via proximus en edpnet kan ik fiber krijgen op m'n adres, keek via de site van Fiberklaar wat je als link gaf voor 45 euro per maand met modem inbegrepen, en daar geef ik m'n adres op en ben niet aansluitbaar.

klopt dan ergens iets niet hé 😉 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Wie zegt dat ze al dat kastje gaan monteren? Want je gaat de keus hebben uit verschillende aanbieders denk ik. (In de toekomst). Het komt erop aan die kabel binnen te krijgen en hoe zou dat gebeuren bij u? Via een wachtbuis die er al zit? Een sleuf die ze moeten graven in je tuin. Of is je voorgevel net aan het voetpad dat ze netjes kunnen binnenkomen terwijl het voetpad toch open ligt om de straatleidingen te leggen. Want de kabel die ze leggen bevat eigenlijk heel veel paren glasvezel. Een beetje zoals ze vroeger koper legden.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

best dat je een telefoontje doet

dan ben je zeker

met glasvezel is het ook soms niet duidelijk de ander kant van straat wel

je eigen kant niet

ook een andere netwerk

je moet het goed in de gatten houden

al die spelers

https://glasvezel.fluvius.be/kies-helemaal-vrij-je-provider?app-refresh=1639785801772

 

karelclaessens
Professional Weetjesweter
Berichten: 50
De vlam zit erin. Dag van de Chocolade Wereld gedichtendag On a roll...

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Een hypothetische vraag.....

 

Stel:  ik laat de fiberklaar glasvezel binnenbrengen voor intenet.

Ik zeg internet bij telenet op.

Kan ik dan nog programmas terugkijken via de digicorder?

Het programma gaat via de coax maar de aanvraag voor terugkijken via internet...

Nog andere mogelijke nadelen op deze manier?

 

Karel Claessens
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

@karelclaessens 

Heel simpel nee je kan niks terug kijken je hebt internet nodig van Telenet. Je digicorder moet interactief zijn voor terug kijk tv te hebben en te kijken. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Hier is er een verschil tussen een digi-box/-corder en de tv-box. Bij de TV-box heb je een internet abonnement nodig.

Voor de digi-box/-corder is dit niet nodig. Je krijgt (of behoudt) wel gewoon een modem (HGW) in huis, maar deze zal beperkte toegang hebben tot enkel het Telenet intranet.

Als je een PC op het modem aansluit zul je een Telenet pagina te zien krijgen in de browser, met de mogelijk om online een internet abonnement te starten. Je hebt geen internet toegang.

Voor de interactieve werking van de digi-box/-corder is dat voldoende.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

@Arnie 

Klopt er is een verschil tussen de twee maar voor terug kijk tv moet je internet hebben. Tenzij je One of One Up neemt dan zit het erbij inbegrepen en heb je weer geen internet , lees actieve internet verbinding , nodig. Het is idd wat verwarrend.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Het Compleet 1000 pakket ziet er wel interessant uit, voor 59,90 per maand.

Ik betaal nu 126 per maand voor One Up (met 2 Sim + 1 data-sim), maar in dat pakket zit ook één en ander wat ik (vrijwel) nooit gebruik, zoals vast lijn, safespot+ of zelfs de interactieve diensten van de TV.

 

Het compleet pakket + 2 x mobile viking unlimited (totaal 117,90) is voor mij wel een interessant alternatief.

Ik zou graag meer weten over de ervaringen met hun aanbod, en heb wel wat vragen, zoals:

- Bieden ze IPv6 aan, met prefix delegation?

- Algemene ervaringen

Router is inclusief, maar normaal zou ik eigenlijk gelijk mijn UDM-pro kunnen aansluiten.

 

EDIT: juist op hun website gelezen dat je geen vrije "modem" keuze hebt. Ze bieden de Zyxel PMG5617GA aan, die dan gelijk router, AP en ATA is. Dat maakt het gelijk (voor mij) veel minder interessant.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.