Beantwoorden
TL
Freshman Beetjesweter
It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

Slechte wifi via Powerline-adapters, oorzaak?

Hey,

M'n wifi boven is heel slecht, zelfs met de telenet wifi-powerline haal ik op 1e verdiep snelheden van rond 5Mbps (soms 2, soms 7).
Nu was ik in de telenet winkel om te vragen of ik die powerline kon wisselen met een AP, maar die heeft dat niet meer en volgens hem wordt dat niet meer geleverd (nochtans staat dat wel in m'n thuisnetwerk - diagnose die ik doe). Klopt dit? 
Ik ben tegen het huren van de wifi pods, maar wat raden jullie me dan aan om zelf te kopen? type? Ik hoef enkel maar een degelijk bereik te hebben.
De modem die ik heb is een (verouderde?) CH7465LG-TN.

Alvast bedankt.

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Slechte wifi

10 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Zijn uw powerlines aangesloten op een stopcontact met aarding? 

Ze zijn toch niet aangesloten op verlengsnoeren met een beveiliging?

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
TL
Freshman Beetjesweter
It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

Ja dat is allemaal in orde, het is een vrij recent, goed geïsoleerd huis.

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter

zit er soms een verliesstroomschakelaar op de weg tussen de 2 powerlines ?

Hou het eenvoudig.
TL
Freshman Beetjesweter

Nee ook niet, ik heb die powerline opgegeven en zoek naar een AP.

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter

Als je boven een AP wil plaatsen dan moet deze ook een goede verbinding (Bvb: UTP kabel) met de modem hebben.

Hou het eenvoudig.
BandR
Experienced Veelweter
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Ik denk dat er wat meer info nodig is om bepaalde statements te kunnen maken.

Lage snelheid via wifi kan heel vele oorzaken hebben, dat is hier uiteraard ook van toepassing.

Als het gaat over powerlines is er naast de usual dingen, ook de power grid kwaliteit en setup in je huis.

Vragen als:

1. gaat het over 1-fase of 3-fase elec install

2. indien meerdere fases kan het wel werken over meerdere fases, maar afh vd install vaak veel lager in snelhied

3. indien meerdere fases, steek de powerlines eens op zelfde fase in

4. steek powerline nooit in een multi-stekker, maar in de muur, en dan de multistekker in het doorveorstopcontact van de powerline

Ik lees verder dat je de powerline al hebt opgegeven, en eventueel vor AP wil gaan, maar gebruik dan jewifi powerline eens als AP, dwz, verwijder de powerline aan je modem kant, en steek de powerline is daar waar je een AP wil.  Gezien je een AP wil ga ik ervan uit dat er daar eth is, en een wifi powerline kan ook als AP gebruikt worden, gewoon in stopcontact, en eth erin.  Note dat als je die eth toch gaat opzetten via powerline verbindingen je weer in zelfde situatie kan terecht komen.

Is je modem verouderd?  Het is een docsis 3.0 modem, 24*8, dus 1Gbps capable, heeft wifi5 aan boord, zelfde als de powerlines of de vroegere APs, dus je boet nijs in aan snelheid.  Gezien technology steeds snel(ler) verandert is het ook normaal dat die op bepaald moment uit gamma gaan en vervangen worden door iets anders.

Wil je vandaag zelf een AP aanschaffen kan dat natuurlijk, los van Plume enz.  Weet dan dat die unmanaged door telenet gaan zijn, wat op zich geen echt probleem is maar dingen als sync-ssid enz uiteraard niet meer van toepassing zijn, dus ga je manueel zelf moeten configureren (wat meestal ook niet lastig is).  Persoonlijk llijkt me vandaag een wifi6 AP de beste keuze, er is wifi6e, ook al wat wifi7, maar very early days, en dus minder cost efficient, uiteraard moet je dat zelf beslissen.   een wifi6 aP kan perfect samenwerken met je huidige modem, persoonlijk zou ik die dan met zelfde ssid/passwoord en security mode configureren zodat je ook kan roamen ertussen.

TL
Freshman Beetjesweter

Bedankt voor dit uitgebreide antwoord!

Ik heb een neuter + 3 fase en idd, het steekt rechtstreeks in de muur.

Wat betreft die wifi powerline als AP gebruiken, wist ik niet. Ik had de procedure gevolgd zoals beschreven in de manual.

Maar wil dat dan zeggen dat ik slechts 1 powerline gebruik (aangezien ik diegene die aan de modem hangt, moet uittrekken)? Ik heb idd overal ethernet-poorten, dus ik steek die powerline met het wifi-symbool in de prise boven en verbind die dan met een ethernetkabel. Dit is voldoende om als AP te gebruiken of moet ik die 2 e powerline ernaast steken?

BandR
Experienced Veelweter

gewoon de Wifi Powerline in stekker en eth erin, geen 2de powerline nodig, niet er naast, niet aan modem, is niet de klassieke manier van powerline, beetje overkill eigenlijk, maar wel perfect mogelijk zo te gebruiken

TL
Freshman Beetjesweter

Dank jullie, ik moet nog wat zoeken naar beter bereik, maar ben hier enorm mee geholpen!

BandR
Experienced Veelweter

dat is de bedoeling he :-), succes ermee