Beantwoorden
Krm
Freshman Beetjesweter
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Nieuwe modem connecteert niet met thermostaat (2.4Ghz)

Sinds we de nieuwe F@ST3896LG-TN modem hebben, krijg ik de smartthermostaat niet meer gelinkt met de app op mijn iphone. Blijkbaar is dit omdat deze nieuwe modem op 2,4 n 5Ghz uitzend terwijl de thermostaat enkel kan connecteren op 2,4 maar dit dus niet herkend. 

Wijzigen in MyTelenet via expertinstellingen lukt uiteraard niet omdat Telenet al twee jaar nalaat om deze bug te fixen, en de klantendienst via whatsapp antwoord gewoon niet.

Iemand die dit probleem had en het zelf kon oplossen?

Titel gewijzigd door Filip (mod) | Vorige titel: Niewe modem connecteert niet met smarttoestel door 5Ghz

17 reacties
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. Krak

Je moet de thermostaat instellen via je smartphone vermoed ik? Bellen naar de klantendienst, vragen dat ze je smartphone even pushen naar 2,4 GHz en vervolgens de installatie van de thermostaat uitvoeren.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Krm
Freshman Beetjesweter

Bedankt voor het antwoord. Dit is jammer genoeg geen oplossing. Geen tijd om een uur aan de lijn te hangen met die barslechte klantendienst. 

Telenet is echt een ramp. Misschien toch maar Proximus proberen. 

BandR
Professional Veelweter
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

dit is een issue die al vaker gerapporteerd is en is niet het resultaat van slechte Telenet implementatie maar van een povere installatie op de smarthome device.  Dat je niet ad klantendienst wil wachten is begrijpelijk, daar niet van, kan soms wel een last zijn denk ik.

het splitten van een SSID tbv een slechte implementatie is eigenlijk al fout.

Anyway, je kan dat eenvoudig zelf ook oplossen.  Uw smarthome device verwacht dat je telefoon of tablet op 2,4GHz gaat connecteren, maar de telefoon zijn algoritme zal zelf 5GHz verkiezen.  Je kan dat, beetje op bizarre manier, misschien wel oplossen door ....  de onboarding vh smarthome device te doen met de telefoon "ver" weg van de Wifi, dan zal die connecteren op 2,4GHz ipv 5GHz, ver is afh van muren, plafonds, openspace.  Dan kan je de klantendienst ontwijken.  Het smarthome device zal ook enkel die "beiden op 2,4Ghz" nodig hebben bij onboarding, dus bvb als je een robotstofzuiger hebt en de eerste keer wil onboarden, zal dat met zowel stofzuiger als telefoon op zelfde 2,4Ghz moeten gebeuren, eens onboarding ok, kan dat perfect zonder telefoon op 2,4Ghz, dus gaat die stofzuiger gewoon werken.

Niet elegant, maar wel functioneel.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

@Krm  schreef:

Bedankt voor het antwoord. Dit is jammer genoeg geen oplossing. Geen tijd om een uur aan de lijn te hangen met die barslechte klantendienst. 

Telenet is echt een ramp. Misschien toch maar Proximus proberen. 

Ik ben straks 25 jaar klant bij Telenet en ik heb nog NOOIT een uur aan de lijn gehangen voor de helpdesk. De laatste keer was uitzonderlijk een halfuur voor iets dat nog altijd niet is opgelost (Telemeter werkt niet meer na verhuis), maar om effectief iemand aan de lijn te krijgen heb ik nog nooit lang moeten wachten. Wat wél een probleem is: de reactie die je krijgt is sterk afhankelijk van de kennis en kunde van de medewerker die je aan de lijn hebt. (En dat kan al eens tegenvallen.)

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
Krm
Freshman Beetjesweter

Het was uiteindelijk 30 minuten en de reactie was dat ze niets kunnen doen. 

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

@Krm  schreef:

Het was uiteindelijk 30 minuten en de reactie was dat ze niets kunnen doen. 

Dan heb je de verkeerde aan de lijn gehad. Ik heb hier al enkele keren gelezen dat ze het 5GHz signaal tijdelijk kunnen uitschakelen oid, zodat je je toestellen kan verbinden. Eenmaal verbonden blijft dat normaal gezien zo. Heb je gekozen voor de technische dienst?

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
flip1953
Professional Allesweter
De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster! Applaus voor jezelf!

@sb  schreef:
Ik heb hier al enkele keren gelezen dat ze het 5GHz signaal tijdelijk kunnen uitschakelen oid, zodat je je toestellen kan verbinden.

Als je de nieuwe modem hebt (F@AST3869LG-TN) zal Telenet het 5GHz niet tijdelijk uitschakelen, maar jouw GSM (waarmee je de "IoT onboarding" wil uitvoeren) tijdelijk op de 2.4 GHz band forceren) Dit gedurende 30 minuten.

Hiermee krijg je de tijd om het onboarding process uit te voeren.

Bij een oude modem kan je het 5GHz signaal zelf tijdelijjk uitschakelen via "Mijn Telenet".

kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@Krm is je wifi beveiligingsprotocol WPA2_PSK want als je lager gaat lukt dit niet bij sommige toestellen.

Normaal gezien zal de connectie van je thermostaat wel mogelijk zijn omdat het toestel automatisch 2,4GHz kiest.

KristofDW | Krak
  carpé diem.
Krm
Freshman Beetjesweter

Dit lijkt inderdaad de oplossing en is ook wat werd geantwoord op een oudere gelijkaardige vraag. Ondertussen al 2 maal de helpdesk gebeld. Zonder succes. Veel geknoei ("kan u dat bekijken meneer, en dat, en dat?", en in wacht gezet "omdat ze het moeten navragen". Blijkbaar is er niemand die ik aan de lijn krijg op de hoogte van deze simpele oplossing, zelfs niet nadat ik uitleg wat ze moeten doen. 

Telenet, nee dank je. Nooit meer. 

BandR
Professional Veelweter

en is het nu uiteindelijk gelukt?

Krm
Freshman Beetjesweter

Neen, 2x helpdesk aan de lijn gehad. Totaal nutteloos. Hebben geen idee wat te doen, zelfs niet als ik ze de oplossing geef. 

BandR
Professional Veelweter

maar ik bedoel zonder helpdesk.  Gewoon afstand nemen met je foon, en de install "van ver" doen.

Zij gaan in principe enkel uw foon tijdelijk forceren naar 2,4Ghz band, dat is een temp instelling, en niet zo een minder elegante opl voorstellen.  Maar die temp is voldoende normaal om de onboarding te doen.

Krm
Freshman Beetjesweter

Nee telefoon moet id buurt van thermostaat zijn, en die hangt vast. Dus geen mogelijkheid om verder weg te gaan.

BandR
Professional Veelweter

en waarom moet telefoon in de buurt van de thermostaat zijn ??

Is daar ook bluetooth of zo voor nodig dan ?