42588
netweters
|
18944
gesprekken
|
20444
vragen
|
Sedert een jaar bezit ik een smart tv van tvl, gekocht via Telenet.
De tv zelf is verbonden via wifi op een extender van wifi 5 van Telenet. Echter krijg ik dus meermaals per dag een melding dat de tv niet meer verbonden is via wifi en iets later terug verbonden.
Afstand tussen tv en extender is echter maar 4 meter. Hoe zou dit kunnen? Tv box is verbonden via kabel.
Opgelost! Ga naar oplossing.
@DominiqueL schreef:De tv zelf is verbonden via wifi op een extender van wifi 5 van Telenet. Echter krijg ik dus meermaals per dag een melding dat de tv niet meer verbonden is via wifi en iets later terug verbonden.
Afstand tussen tv en extender is echter maar 4 meter. Hoe zou dit kunnen? Tv box is verbonden via kabel.
Dit zou kunnen te maken hebben met DFS (dynamic frequency selection).
Als er door de WiFi extender kanalen gebruikt worden, die toevallig ook door "bevoorrechte gebruikers" gebruikt worden (militaire radar, luchtverkeerscontrole, satellietcommunicatie, weerradar, etc ...), kan het gebeuren dat de communicatie op het 5GHZ tijdelijk stopt:
Apparaten die Wi-Fi-standaarden 802.11k en 802.11v ondersteunen, zullen hiervan geen hinder ondervinden, gezien het AP (als deze de standard ook ondersteunt) de WiFi client zonder onderbreking kan overzetten naar de 2.4 GHz band, of zelfs naar een ander AP (mesh), of het AP schakelt de clients tijdelijk over naar kanalen 36-48.
Indien het toestel geen 802.11k en 802.11v kan er wel tijdelijk op 2.4 GHz verbonden worden (maar niet zonder onderbreking).
Wat kan je hieraan doen?
Welke modem heb je, en welk AP? ("extender van wifi 5 van Telenet" zegt me niets).
Trek eens in de avond voor slapen de modem en wifi toestel eens uit de stroom stekker
De volgende dag steek in en laat rustig opstarten
Kijk ook eens de kabel eens na van bij de toestellen
Oke zal ik doen. Had al geprobeerd met 10 min eens te uitschakelen en te herstarten.
Omtrend de kabel, alles met kabel blijft zijn internet verbinding behouden. Enkel wifi heeft problemen.
Desondanks, ik houd je op de hoogte
@DominiqueL Omdat je een extender gebruikt, kan het voorkomen dat je tv soms verbinding maakt met de extender en soms met de Telenet-router.
Dit kan tijdelijk leiden tot een verlies van verbinding. Bij mesh-systemen werkt dit anders, daar zal je geen onderbrekingen ervaren.
Hey heb in de tussentijd gebeld met telenet en zeiden idd iets met de extender. Ga denk ik kijken voor een eigen extender en dan de draadloos netwerk van Telenet volledig uitschakelen. Dan is er effectief maar 1 netwerk actief en geen meerdere.