41860
netweters
|
18374
gesprekken
|
19856
vragen
|
Beste netweters,
Ik woon niet al te groot maar heb toch slechte (soms geen) WiFi verbinding in de kamers die het verst verwijderd zijn van mijn modem (CH8568LG). In één van die kamers hangt momenteel een PowerLine (PG9073) om de PC van mijn zoon van internet te voorzien. Dat werkt prima, maar hij kan dus niet met z'n laptop of iPhone op het WiFi netwerk.
Ik wilde de PowerLine omruilen in een PowerLine WiFi, maar in de Telenet winkel werd me gezegd dat dat niet kon. Er werden me slimme wifi-pods voorgesteld, maar deze zijn geen optie. Er zijn namelijk geen stopcontacten tussen de modem en de kamer van m'n zoon.
Als oplossing wil ik een WiFi-router aanschaffen, die de Ethernet van de PowerLine in de WAN-poort krijgt, en via een LAN-poort doorverbindt naar de PC. Tegelijk stuurt de WiFi-router een WiFi-signaal in de kamer (zie schema hieronder).
Kan dit? En zijn er bepaalde toestellen die wel/niet in aanmerking komen? Waar moet ik op letten bij de aanschaf en installatie van zo'n WiFi-router? Alle info is welkom.
Opgelost! Ga naar oplossing.
@Churchlane schreef:Ik wilde de PowerLine omruilen in een PowerLine WiFi, maar in de Telenet winkel werd me gezegd dat dat niet kon.
Dat is een kortzichtig antwoord van de mensen in de Telenet winkel. Telenet biedt inderdaad geen powerlines meer aan, maar je kan gerust zelf WiFi powerlines kopen elders om de huidige te vervangen.
Als je vandaag tevreden bent over de bekabelde powerline, dan zou ik het simpel houden en gewoon opnieuw voor een powerline gaan.
Een Wi-Fi router kan ook, hier moet je vooral opletten dat je het toestel in bridge of access point modus staat (benaming zal afhangen van het merk). Zodat het niet zelf een netwerk opzet (dat is immers de normale functionliteit van een router) maar deel gaat uitmaken van het reeds bestaande netwerk van je Telenet modem.
Aangezien je echter nogsteeds via de powerline gaat ga je weinig verschil zien in snelheid tussen een WiFi Powerline en een WiFi router.
Normaal werden die powerlines als set gelevert.
PG9073-TN zonder wifi en wordt kant modem geplaatst.
PG9072-TN met wifi en deze wordt kant gebruiker geplaatst.
Als deze omgewisselt zijn in uw installatie, verwisselt ze dan van plaats en doe eventueel een nieuwe syncronisatie. Dan heeft uw zoon een UTP aansluiting en WiFi.
@Janneke_Dust het kan echter ook perfect zijn dat er 2 PG9073-TN (zonder wifi) geplaatst werden.
Een goedkope oplossing is een Access Point aan te sluiten aan die powerline. Kies daarvoor een router die je in AP zet.
Je kan ook een Wifi powerline kopen die compatibel is met die van Telenet bijvoorbeeld de Magic reeksen van Devolo.
De twee powerlines (kant modem en kant slaapkamer) zijn dezelfde. Deze sturen dus geen wifi signaal uit. Ik wens dit zo te houden want dat werkt. Ik wil enkel dat het internet in de slaapkamer wordt omgezet naar wifi, omdat het signaal van de modem daar te labiel is.
Dankjewel.
Ik vond het ook nogal vreemd. Ik had op voorhand gebeld en ze hadden een PowerLine Wifi opzij gelegd. Echter konden ze het niet op mijn account plaatsen en afrekenen. Ik heb verder geen vragen gesteld.
Ik wens dus de twee huidige PowerLines te behouden. Het internet signaal hierop is voldoende krachtig. Maar ik wil het internet in de verst verwijderde PowerLine dus naar wifi 'omzetten'.
De twee powerlines die ik heb zijn dezelfde, en hebben geen WIFI.
Dank u, dit lijkt me een beste oplossing. Ik weet echter niet goed welk toestel effectief gaat werken. Is er ook verschil tussen Wifi 5 en 6? Ik wil het internet signaal dat op het stroomnet zit om te zetten naar Wifi. Ik wens niet dat het bestaand Wifi signaal wordt opgevangen en ge-repeat. Het huidige wifi signaal is daarvoor te zwak. Sorry voor de vele vragen maar ik ken van deze materie te weinig 😉
Daar je tevreden bent van de prestaties van je huidige powerline kan je een combinatie switch-Accesspoint aankopen en deze aansluiten op de powerline. meestal is dit een router die je in de AP modus zet.
Tegenwoordig zijn er ook performantere powerlines waar de verwijderde powerline WiFi en 2 UTP aansluitingen heeft.