Beantwoorden
Turdus_Maximus
Experienced Weetjesweter
Star Wars Day Tien op tien! Jij bent af! Handje vol!

Telenet fiber rollout

Hey Netweters

Gisteren flyertje van Telenet in de bus gevonden, Telenet fiber komt eraan.

Ik dacht, ideaal, dan kan ik bij Telenet blijven, hier bij mij is de service al vele jaren top, en m'n thuisnetwerk ook. (en neen, ik word niet betaald om dit te zeggen. 😄 ) ... Dit is trouwens de reden dat ik nog steeds niet ben overgestapt op een andere provider want de Fiberaansluiting van Fiberklaar zit al klaar in m'n garage.

Hieruit dus komt m'n vraag: Kan Telenet dit zelfde 'doosje' van fiberklaar gebruiken om mij op telenetfiber aan te sluiten? of moet hiervoor alweer een deel van mijn oprit opengebroken worden omdat jullie jullie eigen 'doosje' moeten hangen?

Het zou wel wat stom zijn omdat er al fiber klààr (no pun intended) zit in mijn huis, dat het dan niet kan gebruikt worden, maar vooral: Toen Fiberklaar mijn oprit de eerste keer openbrak in 2023 hebben ze de wachtbuis niet gevonden en dus niet kunnen aansluiten én mijn oprit slecht gerepareerd waardoor ik tot 2025 als enige in de straat zonder fiber, en met een verzakking zat, het heeft geduurd tot april 2025 dat er een tweede ploeg gekomen is om GOED naar die wachtbuis te zoeken, ze te vinden, mijn aansluiting te vervolledigen, EN mijn oprit mét stabilisé terug te herstellen zodat er geen verzakking meer is.

U begrijpt dat ik het niet zie zitten dat dit nu terug moet gebeuren, terwijl, technisch gezien, de fiber al in mijn huis zit...

Ik heb écht geen zin dat er nu terug een ploeg mijn oprit moet komen openbreken om hun eigen lijntje te trekken...

...dus hoe zit dat dan?

Moet Telenet Fiber uit een nieuwe kabel en kastje komen, of kan het al bestaande kastje en de al bestaande kabel van Fiberklaar gebruikt worden?

5 reacties
WG94
Experienced Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

Telenet fiber rollout

@Turdus_Maximus  schreef:

Hieruit dus komt m'n vraag: Kan Telenet dit zelfde 'doosje' van fiberklaar gebruiken om mij op telenetfiber aan te sluiten? of moet hiervoor ALWEER een deel van mijn oprit opengebroken worden omdat jullie jullie eigen 'doosje' moeten hangen?

Kunnen, waarschijnlijk wel. Doen ze dat (vandaag): nee.

Het zou wel wat stom zijn omdat er al fiber klààr (no pun intended) zit in mijn huis, dat het dan niet kan gebruikt worden, maar vooral: Toen Fiberklaar mijn oprit de eerste keer openbrak in 2023 hebben ze de wachtbuis niet gevonden en dus niet kunnen aansluiten én mijn oprit slecht gerepareerd waardoor ik tot 2025 met een verzakking zat, het heeft geduurd tot april 2025 dat er een tweede ploeg gekomen is om GOED naar die wachtbuis te zoeken, ze te vinden, mijn aansluiting te vervolledigen, EN mijn oprit mét stabilisé terug te herstellen zodat er geen verzakking meer is.

U begrijpt dat ik het niet zie zitten dat dit nu terug moet gebeuren, terwijl, technisch gezien, de fiber al in mijn huis zit...

Ik heb écht geen zin dat er nu terug een ploeg mijn oprit moet komen openbreken om hun eigen lijntje te trekken...

Zie hier de info die Telenet zelf beschikbaar stelt op hun website:

Fiberinstallatie door de technieker - Buiteninstallatie

Hoe verloopt de buiteninstallatie?

• Onze technieker komt bij jou langs en bespreekt met jou welke werken nodig zijn en hoe die worden uitgevoerd.
  • De werken kunnen dan meteen starten. Onze netwerkpartner trekt een fiberkabel van het distributiepunt in de straat tot bij je thuis en installeert een nieuwe aansluitingsdoos in je woning.
  • Het is belangrijk dat je zelf thuis bent! We moeten namelijk weten waar we een klein gaatje mogen boren en/of graven.
Moet je zelf iets klaarleggen?

Jij moet niets doen, de volledige fiberinstallatie doen wij. Bovendien is die volledig gratis. Zelf voer je dus geen structurele werken uit, die werken voeren wij uit, als dat nodig is. Onze partners hebben wel uitdrukkelijke instructies om de werken voor jouw fiberaansluiting netjes en correct uit te voeren. Dat betekent dat we alleen boren of graven zoals we het met jou besproken hebben. Daarom is het zo belangrijk dat je zelf ook aanwezig bent bij de installatie.

Moet je alles opnieuw installeren, als je verandert van operator?

Als je fiber laat installeren, kan je nog steeds overstappen naar een andere provider, als je dat wil. Hou er wel rekening mee dat je bij sommige providers een nieuwe fiberkabel moet laten installeren. Je zal ook al je toestellen moeten vervangen door die van de andere aanbieder, van modem tot tv-decoder. Je zal moeten wennen aan een compleet nieuw systeem met andere menu’s en andere functies. Opnames van programma’s, zowel gepland als opgeslagen, kan je niet overzetten. 

(...)

Wat met huurwoningen, nieuwbouw en verbouwingen?

• (...)
  • Bij verbouwingen of nieuwbouw kan je best een wachtbuis leggen van je stoep tot in de ruimte waar de fiberkabel mag binnenkomen. Zo kunnen we vlot de fiberkabel installeren zodra je je Telenet-abonnement wil activeren.

Bron: Coax- of fiberinstallatie bij je thuis | MyTelenet 

Dus komt er op neer om het installatie team de wachtbuis te tonen (ik ga er vanuit dat jij toch weet waar die ligt). Dan hoeft men niet te graven in je oprit.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Turdus_Maximus
Experienced Weetjesweter
Star Wars Day Tien op tien! Jij bent af! Handje vol!

Telenet fiber rollout

Dank je, ik mag er dus van uit gaan dat als ik Telenet fiber wil, er weer moet gegraven worden... (terwijl het technisch wel mogelijk is de al bestaande kabel te gebruiken)

NU weet ik de wachtbuis liggen, ze hebben het gemarkeerd. 🙂 toen m'n huis gebouwd werd in 2015 was ik er niet bij toen ze de de oprit legden en hadden ze de boel niet gemarkeerd, volgens Fiberklaar lag de wachtbuis niet op de verwachte plek, vandaar dat ze het ding toen in 2023 niet vonden, en in 2025 de helft van de oprit moesten opengooien. De laatste ploeg die geweest is, heeft het tegeltje waaronder ze zit wel gemarkeerd. 😄 

WG94
Experienced Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

Telenet fiber rollout

Dank je, ik mag er dus van uit gaan dat als ik Telenet fiber wil, er weer moet gegraven worden...

Is niet het hele punt van de wachtbuis dat deze tot vooraan ligt zodat er niet gegraven moet worden?

Of moet ik uit je antwoord afleiden dat deze dus niet lang genoeg gemaakt is?

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Telenet fiber rollout

@WG94  schreef:

Hieruit dus komt m'n vraag: Kan Telenet dit zelfde 'doosje' van fiberklaar gebruiken om mij op telenetfiber aan te sluiten? of moet hiervoor ALWEER een deel van mijn oprit opengebroken worden omdat jullie jullie eigen 'doosje' moeten hangen?

Kunnen, waarschijnlijk wel. Doen ze dat (vandaag): nee.

Inderdaad, vandaag (nog) niet ...🤔

Telenet/Wyre en Proximus/Fiberklaar hebben een akkoord gesloten (moet nog door de autoriteiten goedgekeurd worden), waarbij ze Vlaanderen in feite in 3 stukken verdelen:

1. gebieden waar Proximus en Telenet (Fiberklaar en Wyre) elk hun eigen glasvezel uitrollen. Als je zo'n gebied woont, dan zal Telenet géén toegang hebben tot het doosje van Fiberklaar, en Wyre zijn eigen fiber bij jou leggen.
    • Je zal hier dus rekening moeten mee houden: ofwel is de wachtbuis groot/lang genoeg voor een 2de glasvezel, ofwel moet de oprit opnieuw open.
    • Timing: je zal geen fiber kunnen krijgen totdat Wyre de fiber uitrolt in jouw straat (wat nog vele jaren kan duren).
  2. gebieden waar Telenet en Proximus gaan samenwerken. Hier zal Telenet wel toegang hebben tot het Fiberklaar doosje, en omgekeerd: Proximus en alle andere providers krijgen toegang tot de Wyre fiber. Als je in zo'n gebied woont:
    • kan je Telenet blijven houden, en kan je Fiber bestellen, van zodra dit akkoord in de prakrijk omgezet wordt.
    • Timing: je kan Fiber krijgen van zodra het akkoord rond is (korte termijn hoop ik).
  3. Gebieden waar geen Fiber komt (700.000 huizen volgens het huidig akkoord)
    • hier krijgt Proximus toegang tot de coax, zodat ze daar het koper netwerk kunnen (VDSL2) afbouwen.

Jij woont duidelijk niet in gebied (3) 😀

https://www.bma-abc.be/nl/markttest

Roy78
Professional Weetjesweter
Goed bezig! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Telenet fiber rollout

Gisteren flyertje van Telenet in de bus gevonden, Telenet fiber komt eraan.

Er staat niet bij wanneer? Check eerst of je aansluitbaar bent: https://www2.telenet.be/residential/nl/producten/internet/

Kan Telenet dit zelfde 'doosje' van fiberklaar gebruiken om mij op telenetfiber aan te sluiten? of moet hiervoor alweer een deel van mijn oprit opengebroken worden omdat

Dat kan maar momenteel doet Telenet dit nog niet. Telenet (netwerkoperator Wyre) moet eerst tot een overeenkomst komen met Fiberklaar.
Die overeenkomst zou in de eerste helft van 2026 van kracht worden. In sommige regio's zal Telenet via het Fiberklaar-netwerk beschikbaar zijn in andere regio's via het Wyre-netwerk.