24.981
netweters
|
153.654
antwoorden
|
20.845
vragen
|
Op meerdere (iets oudere) Android tablets/smartphones komt mijn telenet mail (imap) niet meer binnen via telenet wifi. Op een Proximus wifi netwerk of via 4G werkt dit wel. Maar op die tablet heb ik alleen wifi. Ik spreek hier over Samsung tablets en smartphones met Android versie 12 of ouder. Telkens wanneer die op een ander wifi netwerk gekoppeld zijn of in het geval van de smartphones, op het moment dat die NIET op telenet wifi geconnecteerd zijn, maar via 4G, komen de TELENET mails (@telenet.be) vlot binnen. Ik heb een 4G routertje dat een wifi hotspot levert waar een telenet datakaartje in zit. Ook via die wifi komt de mail binnen op al die toestellen. Maar op de wifi van mijn Telenet modem/router wordt die mail op één of andere manier geblokkeerd.
Zijn hier nog netweters die dit ondervonden hebben en die hiervoor misschien een echte oplossing (ander dan 4G of een ander netwerk gebruiken) hebben ? En neen, die smartphones en tablets zitten op hun uiterste Android versie, die kunnen niet meer naar een hogere versie ge-upgraded worden. Mijn Samsung Galaxy Tab S2 werkt nog prima, maar geraakt niet verder dan Android 7.
Vroeger werkte dit wel maar (vermoedelijk) met één of andere upgrade van het telenet coax access netwerk of van de modems (of beide) enkele jaren geleden, lukte dat plots niet meer. En dan is er een periode geweest dat het plots weer terug wel werkte. Maar nu is het al een hele tijd terug geblokkeerd.
Ik wil hier nog aan toevoegen dat mijn eigen smartphone (Samsung Galaxy S21 met Android 14) die mail wel binnenkomt via telenet wifi. Er is dus een soort van incompatibiliteit van oudere Android versies of versies van de apps op die smartphones (standaard Samsung e-mail programma) met het telenet coax access netwerk en de telenet router/modems.
Titel gewijzigd door Dante (mod) | Vorige titel: Telenet mail op ouder Android toestel via telenet wifi
Heb je al een geprobeerd om je dns aan te passen? Soms helpt dit.
Herstarten van al je devices helpt soms ook. Sommige oudere Android-versies hebben soms moeite met dual-stack netwerken (zowel IPv4 als IPv6). Dus misschien moet je het daar zoeken, dus dat je Telenet router ipv6 niet toelaat of dat je poort 993 dicht staat.
Hetgeen ook wel kan helpen is dat je het gekende netwerk waar je op connecteerde even vergeet en terug toevoegt.
Succes!
Ik ben begonnen met de laatste suggestie, netwerk vergeten en terug toevoegen, en dat lijkt inderdaad een oplossing te bieden, alvast op mijn oude tablet. Ik ga het verder nog bekijken op andere toestellen.
Die poort 993 staat zeker niet dicht, anders zou de mail op mijn eigen smartphone ook niet binnenkomen. Ik kijk nog even verder hoe het hier verder evolueert, maar alvast bedankt voor je goede tips @kristofDW !