Beantwoorden
Brab
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Telenet modem en WiFi Powerline : verschillend kanaal

Ik wil de WiFi ontvangst in mijn woning optimaliseren.  Via WiFiAnalyzer merk ik dat het signaal van de Telenet Modem (staat in de garage) nogal zwak is (-65 dBm in bureau gelijkvloers) en op kanaal 1 (2,4 GHz) zit. 

De WiFi Powerline (staat op de 1° verdieping )heeft een sterker signaal in (-55 dBm in bureau gelijkvloers) en zit op kanaal 11 (2,4 GHz).  De modems van de buren zitten echter ook op kanaal 11 (of kanaal 6).

  • Is de Telenet modem aan vervanging toe door een nieuwer exemplaar met beter bereik ?
  • Is het normaal dat modem en WiFi Powerline elk een apart kanaal hebben ?
  • Beiden staan ingesteld dat ze automatisch een kanaal zoeken/aanpassen om verstoring van andere modems te vermijden, maar doen dit blijkbaar niet.  Wat moet ik doen ?
    • Modem laten staan op kanaal 1 - 2,4 GHz ?
    • WiFi Powerline overzetten naar 5 GHz - kanaal 100 zoals wordt aangeraden in Mijn Telenet ?
    • Is 5 GHz geschikt voor gangbare toestellen : laptops en smartphones ?

 

 

0 Likes
4 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Telenet modem en WiFi Powerline : verschillend kanaal

@Brab 

Zelfs mijn smartphone maakt gebruik van het 5GHz signaal. De meeste toestellen gaan dat dus wel aankunnen.

Verder zou ik de netwerken splitsen zodat je de keuze kunt maken en de beste kiezen. Je kanalen kan je zelf kiezen of voor automatisch gaan. Ondervind je problemen kan je nog kiezen.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet modem en WiFi Powerline : verschillend kanaal

@Brab 

Opgelet als je de 5 GHz wil gebruiken: de throughput is wel hoger dan de 2,4 GHz, maar de reikwijdte is daarentegen veel lager. Dus enkel te gebruiken als de afstand tot de zender niet te groot is en er geen (of heel weinig) hindernissen zijn , zoals bvb een muur.

 

Voor de 2,4 GHz, gebruik enkel de kanalen 1, 6 of 11. Kies daarvan het minst druk bezette. Kies nooit een kanaal ergens tussenin, het klinkt niet logisch, maar het resultaat gaat slechter zijn. Moest je willen weten waarom wil ik u wel de hele technische uitleg eens geven, hier of per PM.

 

Het netwerk opsplitsen is een goede tip. ik heb het ook zo thuis.

 

EDIT: Nog een antwoord op uw vraag: ja, het is normaal dat de HGW zelf en de AP's en powerlines elk een ander kanaal kiezen. Ik heb ze zelfs allemaal een ander SSID gegeven (zowel de router als de powerline en het AP, en dan nog eens opgesplitst in 2,4 GHz en 5 GHz) zodat ik zelf kan kiezen met wie ik waar verbinding maak. Ik ben baas, niet mijn foon.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Brab
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Telenet modem en WiFi Powerline : verschillend kanaal

StefaanH, dank voor de heldere uitleg. Het meeste is mij nu duidelijk.

Ik snap nog niet wat HGW en AP zijn.

Hoe moet ik mijn netwerk splitsen ?

 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet modem en WiFi Powerline : verschillend kanaal

@Brab 

 

HGW staat voor Home GateWay, het gecombineerde toestel van Telenet, namelijk modem en router in één toestel.

 

AP staat voor Acces Point, een toestel dat via UTP aangesloten is op de router en zelf dan meestal ook UTP poorten heeft en WiFi uitstraalt.

 

Uw netwerk splitsen doe je in "mijn telenet". Daar is een rubriek "Eén netwerk" en dat moet je dan uitvinken. Wanneer je dat doet verschijnen er nieuwe invulvakjes alwaar je onder andere  een SSID en kanaal voor 2,4 GHz en 5 GHz apart kan invullen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.