Beantwoorden
Cula
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Trage Wifi via laptop

Met mijn laptop haal ik  via wifi maar een DLsnelheid van 8mbps, een UL van 19,2mbps, met de ethernetkabel haal ik  DL 192,1 mbps en UL 19,2 mbps.

Ook andere aparaten getest, smartphone haalt zo'n 38 mbps DL, de laptop van de kinderen welke een goedkoop modelletje is haalt via wifi ook zo'n 40 mbps DL.

 

Ik las reeds het topic van Xanthy  ik vroeg me of het hier om hetzelfde gaat..

 

Groetjes,

0 Likes
17 reacties
SjCr
Professional Meerweter
Berichten: 114
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! Safespot WOW, overzichtelijk!

Trage Wifi via laptop

Dag @Cula

Welke laptop heb je? Zou je het volledige modelnummer ook willen delen?

 

Het kan zijn dat je op 2.4 GHz zit, en als er veel access points op jouw kanaal zitten en je bent een beetje verwijderd van je modem, dan kan het wel dat je zo lage snelheden durft halen.

 

Hoe ver je zit je eigenlijk van je modem af? Of zit je op een andere access point?

 

--------------------------------------------------------------
"There is never enough time to do it right the first time."
-- Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren. --
Tags (3)
Cula
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Trage Wifi via laptop

De afstand speelt hier niet denk ik, die is zo'n 8 meter, de andere aparaten (smartphones, ipads en laptop) geven betere snelheden op zelfde afstand.

Het betreft een Acer Aspire V3 core i7, 8Gb DDR3 Ram, SSD

 

Modem is zo'n witte..  15 aparaten verbonden..


Protocol: 802.11n
Beveiligingstype: WPA2-Personal
Netwerkband: 5 GHz
Netwerkkanaal: 100
Fabrikant: Qualcomm Atheros Communications Inc.
Beschrijving: Qualcomm Atheros AR5BWB222 Wireless Network Adapter
Stuurprogrammaversie: 3.0.2.201

 

Zijn er nog zaken die van belang kunnen zijn?

0 Likes
Cula
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Trage Wifi via laptop

Niemand een idee?

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Trage Wifi via laptop

@Cula

 

Kan je op een smartphone/tablet even volgende app downloaden? 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=nl

 

Trek dan een screenshot van de 5 GHz kanalen. Kan je ook eens de instellingen van de modem op Mijn Telenet doorgeven?

 

Ik vind dat je wifi sowieso traag is, ook op andere apparaten...

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Cula
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Trage Wifi via laptop

Beste Principis,

 

Bedankt voor je antwoord maar ben in dit alles een leek, ik heb iets meer uitleg nodig voor de app, heb deze geïnstalleerd maar weet niet goed wat ermee aangevangen en van wat een screenshot te maken,  mijn inziens gebeurd er niet veel..

Ook de instellingen van de modem op mijn telenet die u wenst te weten zijn me niet helemaal duidelijk, alvast toch een poging.. 😉

Wifi-frequentie:  2.4 GHz & 5 GHz

2,4Ghz

Wifi-standaard : 802.11bgn

Wifi-kanaal : automatisch

Huidig wifi-kanaal: Kanaal 11

Wifi-Kanaalbreedte: 20 MHz

5Ghz

Wifi-standaard : 802.11anac

Wifi-kanaal : automatisch

Huidig wifi-kanaal: Kanaal 100

Wifi-Kanaalbreedte: 80 MHz

 

Ik weet niet of deze info kan helpen maar vandaag heb ik wel een DL snelheid van een 80 Mbps ipv 8 Mbps zoals 2 dagen geleden maar de iphone van m'n dochter haalt met de speedtest nu amper zo'n 23 Mbps..

 

Grtjs,

 

0 Likes
Cula
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Trage Wifi via laptop

Wifi Analyzer blijkt locatie toegang te moeten krijgen anders werkt de app niet.. vandaar dat ik even dacht dat er weing gebeurde..

Heb een beetje liggen spelen met de kanalen. Omdat onze smartphones  blijkbaar enkel 2,4 Ghz ondersteunden (denk ik) heb ik Wifi Analyzer ook op de pc gezet.  Lijkt mijn inziens zowel 2,4 als 5 ghz te detecteren zoals t zien in onderstaande pics. 2,4ghz.jpgJammer genoeg is het me opgevallen dat mijn laptop nu plots enkel nog voor 2,4 Ghz kiest.. heel gek, ik kan hoe langer hoe minder volgen..5ghz.jpg

Jammer genoeg is het me opgevallen dat mijn laptop nu plots enkel nog voor 2,4 Ghz kiest.. heel gek, ik kan hoe langer hoe minder volgen..

SSID: telenet-57E9A33
Protocol: 802.11n
Beveiligingstype: WPA2-Personal
Netwerkband: 2,4 GHz
Netwerkkanaal: 11
Zoeklijst voor DNS-achtervoegsels: telenet.be
Fabrikant: Qualcomm Atheros Communications Inc.
Beschrijving: Qualcomm Atheros AR5BWB222 Wireless Network Adapter
Stuurprogrammaversie: 3.0.2.201

Als test heb ik bij de modemopties even via gevanceerde instellingen ingesteld op enkel 5Ghz.. met als resultaat geen verbinding. Mijn conclusie zou zijn dat er iets met de netwerkadaptor maar hoe komt het dan dat ook op de ipads waaronder een zeer recent model en op de smartphones zo'n lage DL snelheden gemeten worden en relatief hoge UL..

 

grtjs,

0 Likes
Cula
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Trage Wifi via laptop

Via de (netwerk)adapterinstellingen voorkeur op 5 Ghz ingesteld maar laptop blijft verbinden met 2,4 Ghz..

 

adapter.jpg

 

Indien in modeminstellingen enkel  5Ghz geselecteerd is geen verbinding mogelijk..

?? help plz 🙂

 

 

 

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Trage Wifi via laptop

@Cula

 

Kan je eens het 5 GHz netwerk van naam veranderen? Zet er bijvoorbeeld '5GHz' achter.

 

Kan je ook het volledige modelnummer van je laptop doorsturen? Dat vind je meestal op de onderkant.

Bv Aspire v3-472P

 

Zet ook de band van het  2.4 GHz op 'n'

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Trage Wifi via laptop

Mijn zus en ik hebben dezelfde smartphone, alsook dezelfde router en op een gegeven moment hadden we allebei problemen om te verbinden met 5GHz. 2.4GHz en 5Ghz waren ingesteld met een verschillende SSID (netwerknaam).

 

Voor ons was de oplossing om in de router het automatisch kiezen van een kanaal voor 5GHz om te schakelen van automatisch naar manueel.Sindsdien geen problemen meer met verbinden met 5Ghz.

 

Misschien kan je dat eens proberen?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Trage Wifi via laptop

Ik kan @sb daar helemaal in volgen. Ik heb een tijdje een repeater gehad (niet doen, deugt echt niet) en die slaagde er in eerste instantie ook niet in om de 5 GHz band uitgestraald door mijn router te repeaten. Mijn tablet kon dat signaal wel ontvangen en verwerken. Pas toen ik de router op manuele kanaalkeuze geswitched had en een kanaal uit een ander segment van de range koos werkte het wel allemaal. 

 

Ik heb er nog geen tabellen op nagekeken, maar blijkbaar werken niet alle toestellen met dezelfde range (zou eigenlijk de hier wettelijk toegelaten range moeten zijn en dus voor alles en iedereen dezelfde), ondanks het feit de ze hier verkocht/gekocht zijn en dus voor deze markt bedoeld (zouden moeten) zijn.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Trage Wifi via laptop

@StefaanH

 

Sommige apparaten ondersteunen DFS niet.

 

Maar er lijkt me meer aan de hand dan alleen dat. Bijvoorbeeld de hogere upload en trage download. Maar de op heeft sowieso een trage wifisnelheid ook op andere apparaten.

 

Dat is een AC modem, ze zou die 192 Mbps moeten halen.

 

Maar er is sowieso ook iets mis met haar laptop maar een firmware update lost dat wel op daarmee dat ik wacht op de volledige modelnaam.

 

@Cula

 

Wat je nog kan doen is de modem volledig resetten, (ook de 5GHz een andere naam geven) en dan even naast de modem gaan testen met een nieuw apparaat, bijvoorbeeld die iPad.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Trage Wifi via laptop

Kanaal 100 werkte niet voor mijn repeater in de 5 GHz band. Zet de kanaalkeuze eens op manueel en kies bvb kanaal 44. Mogelijks werkt uw laptop dan opnieuw in de 5 GHz band.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cula
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Trage Wifi via laptop

Laptop model is Aspire v3-472G.

 

Ondertussen al enig resultaat, heb de app (Wifi Analyzer) uit de Microsoft store verwijderd en BadaBoem laptop schakelt naar 5 Ghz. Het was me opgevallen dat bij na het installeren de vraag gesteld werd of de app de Bluetooth en LAN verbindingen mocht beheren..  

 

De 2,4 band naar "n" zetten was geen succes, schakelde van 5Ghz  terug naar 2,4Ghz terwijl uit beide gekozen kon worden.

 

ivm met naam van 5Ghz netwerk veranderen, ik heb maar 1 SSID. Misschien begrijp ik het verkeerd maar denk ik dat het enkel nut heeft als je 2 netwerken hebt 2,4Ghz en 5Ghz.. of zie ik dat verkeerd.

 

In ieder geval haal ik nu ik terug op 5Ghz zit wel de verwachte snelheden enkel op de 2,4Ghz toestellen zijn de snelheden bedroevend.

Iphone 6e  33 Mbps DL  !

Huawei p8 l  7 Mbps DL  !

Huawei p9 l  38 Mbps DL

Nieuwe Ipad 80 Mbps DL

Laptop HP core i3 (model onbekend) 38 Mps DL !

 

Waarschijnlijk allemaal 2,4 Ghz behalve de nieuwe ipad..

 

Grtjs,

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Trage Wifi via laptop

Je hebt slechts één netwerk, maar je kan op twee frekwenties aanloggen: 2,4 of 5 GHz., elk met hun voor- en nadelen. De derde manier manier om aan te loggen is met een UTP kabel.

 

Het  feit dat je één SSID hebt betekent gewoon dat je op beide frekwenties met dezelfde credentials  kunt aanloggen (als je paswoord ook hetzelfde is natuurlijk. Het nadeel hiervan is dat je eigenlijk niet op zicht kunt zien op welke van beide je nu werkt).

 

Als je beide een ander SSID geeft (paswoord kan hetzelfde blijven, maakt niet uit) Dan kun je zien in welke van beide je aangelogd bent en bovendien zal uw toestel ook niet meer vanzelf tussen beide kunnen switchen, dat moet je dan echt wel zelf manueel doen.

 

Voor wat betreft uw netwerk zelf maakt het niet uit in welke van beide je aangelogd bent, dit gaat enkel over de verbinding tussen uw toestel en uw router, de bronnen die je kan bereiken zijn hetzelfde.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes