24757
netweters
|
152458
antwoorden
|
20709
vragen
|
Goedmiddag,
Ik heb een soort probleempje mijn wifi booster hangt boven in de gang als ik in mijn kamer zit ( 5 meter van de booster ) haal ik een lagere uploadsnelheid / downloadsnelheid dan dat ik ver van de booster zit. Zou iemand weten hoe dit komt en dat ik dit kan veranderen
Grts
Titel gewijzigd door CaroDW (mod) I vorige titel: wifi booster
Geef eens aan de WiFi op uw bovenverdieping een ander SSID dan die van beneden. En dan liefst beide ook nog eens opgesplitst in 2,4 GHz en 5 GHz zodat je dus een onderscheid kan maken tussen die vier netwerken die in feite uitstraalt.
Ga dan op verschillende plaatsen boven eens een meting doen van uw prestaties en kijk daarbij met welk van de WiFi netwerken je verbonden bent op dat moment. Het is namelijk goed mogelijk dat je op de verschillende plaatsen met een verschillend netwerk verbinding maakt.
Eens je dat weet kan je nadenken over de eventuele volgende stap, optimaliseren van de plaatsing.
@ruben6 Waarschijnlijk als je naast de booster zit, neemt hij het signaal van de router op en niet van de booster zelf. Dat zal de reden zijn dat je een lagere snelheid hebt.
Kan je eens zien hoeveel het bereik is als je naast de booster staat. Dit zou dan veel lager moeten zijn en dus ook een lagere snelheid hebben.
De booster heeft een veel tragere snelheid, zopas getest; snelheid via modem 270 Mbps (ipad in keuken, modem in garage), via booster van telenet 118 Mbps op 1m. Volgens telenet normaal. Om deze reden heb ik de booster verplaatst om WiFi bereik op mijn terras te hebben, elders de modem, hoe zwak ook.
Ik vermoed een PowerPoint van telenet...
*powerline (ellendige autocorrect)
Ja, powerline zoals afbeelding 4.
Zoals ik eerder al eens aangaf, ga eens via "mijn telenet" het SSID van uw powerline aanpassen. En dan liefst ook nog eens uw netwerk splitsen in 2,4 GHz en 5 GHz. Op die manier zou je dan vier verschillende WiFi netwerken moeten hebben.
Nu kan je met uw foon of tablet / laptop op verschillende plaatsen in de woning nagaan met welk netwerk er eigenlijk verbonden wordt. Installeer op uw foon eens een WiFi Analyzer. Zo kun je in één moeite op elke locatie in uw woning bepalen welk WiFi signaal op die plaats het beste is.
Op dezelfde manier zou je de locaties kunnen bepalen die zeer slecht bediend zijn en navenant uw powerline op een andere plaats inpluggen.
Eens alles goed is kun je via "mijn telenet" alles weer omzetten in één groot WiFi netwerk door slechts één SSID te gebruiken voor alles. Maar dat is geen must, je kan ook alles gescheiden houden. Heeft ook zo zijn voordelen.
Het is een beetje werk, maar het is proper werk en je gaat er veel voldoening van hebben.
Aanvulling op de post van StefaanH.
Kijk ook eens naar de gebruikte kanalen. In de 2.4GHz band wordt meestal aangeraden om enkel de kanalen 1, 6 of 11 te gebruiken om elkaar niet te storen.
In de 5 GHz band kies je best ook kanalen die niet dicht bij elkaar zitten.
Als ge op de 2 AP's dezelfde kanalen in de 5 GHz band gebruikt dan is het risico groot dat deze elkaar storen en ge de 2.4GHz band gaat gebruiken, daar ligt de snelheid duidelijk lager dan in de 5GHz band.
Het is een powerline van telenet, sorry voor het latere antwoord
ja, ik heb een van deze