Beantwoorden
Gurnard
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten?

Twee aparte wifi-netwerken op een single hoofdmodem

Momenteel wij maak 2 apaart apatementen van een huis. Het huis heeft een enkel aansluting van het straat. Ik wil twee apart wifi netwerken van het enkel aansluiting van het straat.

Dus kan ik twee netwerk kabels van het singel hoofd router aan twee aparte wifi routers. Ik denk dan dat ik wil het wifi van het hoofd router uit zetten maar ik weet niet als ik kan dat doen met gewoon router van Telenet?

Ik bejrip dat dit is een singel account aan niet aparte billing.

 

Titel gewijzigd door Anissa (mod) | Vorige titel: twee aparte wifi routers van een singel hoofdrouter

 

 

0 Likes
7 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Twee aparte wifi-netwerken op een single hoofdmodem

@Gurnard Er zijn verschillende oplossing hiervoor. Als je 1 aansluiting hebt kan je bijvoorbeeld kiezen voor een E-router van Telenet en daarachter een mesh systeem waar je dan verschillende sateliet wifi punten kan zetten. Met dergelijke systemen kan je dan ook verschillende wifi namen uitdelen zodat jij bijvoorbeeld op de "hoofdwifi" kan inloggen en de anderen op een ander wifi naam. Als het echt van elkaar gescheiden moet zijn moet je met guest wifi werken. Hier is je intern netwerk niet zichtbaar voor wie op de guest wifi werkt.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Twee aparte wifi-netwerken op een single hoofdmodem

Je kan het draadloos signaal van de Telenet-modem volledig uitschakelen: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/je-wifi/hoe-mijn-draadloos-internet-i...

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Twee aparte wifi-netwerken op een single hoofdmodem

Je kan vetrekkend van de HGW (modem/router) van Telenet een router koppelen met wifi beneden en een tweede boven, elke met een verschillend ip4 bereik (vb 192.168.10.x en 192.168.20.x (de 10 en 20 zijn voorbeelden). Je geeft ze ook een verschillend SSID.

Als er bij er Dicicorder of Digibox aanhangt dan moet die een afzonderlijke verbinding hebben met de HGW. Met wat hiet al geschreven werd zou dat geen probleem zijn voor de TV-Box. Let wel beiden gebruiken ofwel Digicorder/Digibox ofwel TV-Box. De Digicorder/Digibox kan je instellen dat die al dan niet de zaken van een andere Digicorder kan zien en bekijken. Bij de TV-Box is alles gemeenschappelijk.

Gurnard
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten?

Twee aparte wifi-netwerken op een single hoofdmodem


@janne_man  schreef:

Als er bij er Dicicorder of Digibox aanhangt dan moet die een afzonderlijke verbinding hebben met de HGW.


Dus het aansluting voor het digibox is dan éen coax van het coax aansluting/splitter (het doos dat is conecteerd aan het kabel van de straat) is dat juist? Of bedoel je dat ik moet een netwerk, van het hoofd router, en ook éen coax cable van het coax aansluting/splitter naar het digibox.

Samenvatten voor het digicode moet het network voeding kom direct van het hoofd router of kan ik niet het netwerk van het kinder router gebruiken.

 

mvg

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Twee aparte wifi-netwerken op een single hoofdmodem


@Gurnard  schreef:

Dus kan ik twee netwerk kabels van het singel hoofd router aan twee aparte wifi routers. Ik denk dan dat ik wil het wifi van het hoofd router uit zetten maar ik weet niet als ik kan dat doen met gewoon router van Telenet?


Om direct jouw originele vraag te beantwoorden:

  1. Het is perfect mogelijk om aan de Telenet HGW (= de "hoofdrouter") 2 aparte WiFi routers aan te sluiten met elk hun eigen WiFi. Je krijgt dan 2 gescheiden netwerken, en de toestellen van het ene appartement zullen geen toegang hebben tot de toestellen van het andere appartement.
  2. In dit geval kan je best de WiFi van de Telenet router uitzetten, of beter nog: vraag bij de bestelling een E-router (CV8560E), deze heeft geen WiFi

Wat betreft Televisie.

  1. je moet een coax kabel leggen vanaf de Telenet NIU (netwerkverdeler: deze wordt door Telenet geïnstalleerd op de binnenkomende aansluiting van straat) naar iedere plek waar je een TV toestel of TV box wilt gebruiken.
  2. officiëel moet je ook een UTP kabel vanaf de Telenet modem naar de TV-Boxen.
  3. in de praktijk is het echter ook mogelijk om de TV Boxen van ieder appartement aan te sluiten op de eigen router (bedraad of via WiFi). Besef wel dat de opnames van beide appartementen gedeeld zullen worden 🤔.

PS. Gezien het hier over een compleet nieuwe aansluiting gaat, heeft het geen zin om hier over digicorders en digiboxen te spreken:

  • Telenet levert vooreerst geen digiboxen meer uit voor nieuwe aansluitingen.
  • Maak het voor de TS niet nodeloos ingewikkeld 😉.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Twee aparte wifi-netwerken op een single hoofdmodem

Sorry @flip1953 , ik lees nergens dat @Gurnard een nieuwe klant is van Telenet, noch dat de toekomstige gebruikers van het tweede appartement al dan niet nu klant zijn van Telenet.

Als ik morgen naar een nieuw gebouwde woning verhuis, dan gaat mijn Digicorder mee en komt er geen TV-Box binnen. Een nieuw aansluiting is geen synoniem van een nieuwe klant.

Ik verduidelijk: alle mussen zijn vogels, niet aal vogels zijn mussen.

0 Likes
Gurnard
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten?

Twee aparte wifi-netwerken op een single hoofdmodem

Fantastisch bedankt voor je uitgebreide antwoord. Dat is wat ik moest weten. Ik ben in de fase van het leggen van kabels, dus ik moet dit goed doen.

0 Likes