24801
netweters
|
152784
antwoorden
|
20740
vragen
|
Hallo iedereen, ik ben sinds vorige week overgeschakeld naar OneUp, komende van WIGO. Echter ondervind ik een aantal problemen.
Omdat we nog een oude modem hadden, had ik een nieuwe modem aangevraagd. Met de oude modem (en met WIGO) hebben we nooit problemen gehad met snelheden. Zeker nooit met upload. Echter, na het installeren van de nieuwe modem gebeurt het vaak dat de uploadsnelheid zakt naar 0-0,5 Mbps. De lage upload lost zich vaak na een tijdje vanzelf terug op. De modem resetten helpt niet. Dit gebeurt op willekeurige momenten van de dag. Ook 's nachts, dus aan piekuren zou het niet kunnen liggen.
Ook gebeurt het wel eens dat het volledige internet wegvalt. De modem licht dan rood op. Eén uur, en minstens 5 resets later was het internet terug online. Telkens als de modem gereset was, lichte hij na een tijdje een soort van oranje op.
Verder varieert de downloadsnelheid ook veel. Het ene moment haal ik 700Mbps. Vijf minuten later is het dan weer 200Mbps. Weer iets later is het maar 100Mbps. En zo varieert het constant. En dat terwijl de omstandigheden niet veranderd waren (ik was de enigste persoon verbonden met het netwerk).
Dit lijkt me allemaal niet de bedoeling te zijn. Waar kan dit aan liggen?
Alvast bedankt.
Joppe
Zie hier een voorbeeld van de variërende snelheden en de upload die rond de 0Mbps hangt.
Ik heb af en toe een zelfde test resultaat op de speedtest van Telenet. Download geen probleem, terwijl de upload 0 MBps toont.
Als ik dan echter op https://www.speedtest.net/ test ziet alles er goed uit.
Bij mij geeft elke speedtest jammer genoeg hetzelfde resultaat aan, ook https://www.speedtest.net/
Wel heel gek dat deze bij u een ander resultaat geeft dan de speedtest van Telenet zelf.
@Joppeh schreef:
Waar kan dit aan liggen?
Mogelijks ontvangt je modem een te zwak signaal.
Met de overstap naar een sneller abonnement ben je geüpgraded van een EuroDOCSIS 3.0-modem naar een EuroDOCSIS 3.1-modem.
Om die hogere snelheden te kunnen halen gebruikt EuroDOCSIS 3.1 een aantal nieuwe technieken die hogere eisen stellen aan het signaalniveau van het coaxnetwerk. Met andere woorden EuroDOCSIS 3.1 is veel storingsgevoeliger. Daarom moet de coaxkabelverbinding vanaf de node tot aan je modem van onberispelijke kwaliteit zijn. Een node bedient vaak honderden klanten met binnenhuisinstallaties die niet altijd 100% in orde zijn, dus met elke EuroDOCSIS-upgrade vergroot de kans op signaalproblemen die instabiele internetverbindingen veroorzaken.
Met een FRITZ!Box 6660 Cable kan je het signaalniveau zelf nakijken, maar ik vermoed dat de Telenet-modems op dat vlak dichtgetimmerd zijn en die informatie alleen door een Telenet-technicus kan nagekeken worden.
Je hebt dus een Telenet-technicus nodig die het coaxsignaal komt nakijken om de oorzaak van het probleem te vinden en dit uiteindelijk te kunnen oplossen.