Beantwoorden
TomV2
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken!

Verschillende MAC-adressen & netwerken bij netwerkscan

Hey,

Ik voerde vandaag een netwerkscan uit en het macadres in de scantool is verschillend als in de telenet app.

het verschilt enkel achteraan.

Als ik scan naar andere netwerken dan krijg ik een vier tal verschillende netwerken met dezelfde naam maar een totaal ander macadres

ook staat er onder de netwerken verschillende info

bij sommige staat

n600/ac1733(4)/ax2402(4)

en bij de andere 

n300(2)/ac867(2)/ax1201(2)

Is dit enigzins normaal want mij lijkt dit verdacht.

bedankt voor de hulp

Tom

Titel gewijzigd door DeMMi (mod) | Vorige titel: Meerdere netwerken met verschillend mac adres

0 Likes
4 reacties
BandR
Professional Veelweter
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

wat bedoel je met "verschillende netwerken" precies ?

Is het een scan naar wifi SSID ?  Die kunnen perfect meerdere keren voorkomen (extra accesspoint, powerlines, mesh nodes, plume pods, ...) als je meerdere acess points in gebruik hebt die zelfde SSID uitstralen, want elke device zal zijn MAC hebben.

Maar misschien moet je wat meer context geven.

igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Meestal heb je maar 1 netwerk, draadloos en/of bedraad. Daarin hebben alle toestellen een IPadres meestal binnen de range 192.168.0.2 tot 192.168.0.254 als het over een Telenet modem/router gaat. Heb je een eigen router staan of meerdere routers kan je ook meerdere netwerken hebben. Meestal werken die binnen de range 192.168.1.2 tot 192.168.1.254.

Zoals @BandR zegt hebben we eigenlijk te weinig informatie om te weten wat je juist bedoeld. En een mac adres heeft het formaat van 2 cijfers (tussen 00 en FF) gevolgd door een dubbelpunt. bijvoorbeeld 00:0C:6E:D2:11:E6.

https://nl.wikipedia.org/wiki/MAC-adres

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@TomV2  schreef:

Ik voerde vandaag een netwerkscan uit en het macadres in de scantool is verschillend als in de telenet app.

het verschilt enkel achteraan.

Op mijn Telenet zie je het MAC adres van de modem (HFC Mac adres).

Jouw scanning tool ziet het LAN Mac adres van de router.

0 Likes
kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@TomV2

Zoals mijn collega's hier al hebben vermeld, maak je gebruik van een mesh-systeem met verschillende wifi-punten. Elk van deze punten heeft een uniek MAC-adres, dat je kunt tegenkomen tijdens een netwerkscan. Je kunt deze MAC-adressen vergelijken met de wifi-punten die je in huis hebt. Normaal gesproken zouden deze overeen moeten komen, zodat je zeker weet dat je de juiste wifipunten identificeert.

KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.