24751
netweters
|
152344
antwoorden
|
20691
vragen
|
Telenet is enige tijd geleden een oude modem komen vervangen door een nieuwe (F@ST3896LG-TN).
Aan deze modem is nog een Wifi booster gekoppeld (op aanraden van telenet en vooral om het bereik op de bovenverdieping te verbeteren) en een andere router (belkin, wel eentje van enkel jaren oud, maar vel via utp kabel van telenet modem naar router). Door dit laatste kan ik nu kiezen tussen 2 wifi signalen.
Het wifi signaal van de router is goed maar werking van internet via wifi op laptops en gsm slecht (lees zeer traag).
Men heeft mij erop attent gemaakt dat dat het modem-model F@ST3896LG-TN zou uitgerust zijn met mesh-technologie en dat die wifi boosters niet 'goed' zouden werken met die modem en het beter is om van de 360 pods te gebruiken (niet meer gratis te huren natuurlijk zoals de wifi boosters).
Is dit werkelijk zo ? Welke opzet moet ik werkelijk doen om snelheid van wifi op te drijven ?
Mvg
Wim
Titel gewijzigd door Lieselotte (mod) | Vorige titel: modem / wifi opzet
Wanneer je de snelheid van je modem wil benutten dient alles van de zelfde orde te zijn, anders gaat de snelheid naar beneden. Dus oude buiten en vervangen door de nieuwe die samenwerken met die nieuwe modem.
Zelf heb ik ook de nieuwe modem en heb aan die modem een router hangen + een Mesh systeem van Deco. Dus er is een kabel die beneden komt en die is rechtstreeks aan de modem verbonden en die is dan verbonden aan de router. Dan is er ook een kabel vanuit de modem naar de Hoofd Deco van het mesh systeem en die hoofd deco staat boven. Heb dan nog torentjes staan verdeeld naar de trap + de gang. In de keuken staat de router en die verdeeld dan de wifi voor in de keuken en de Mesh deelt de rest van het huis.
Nu heb ik wel alles in AP gezet en heb alles dezelfde netwerknaam gegeven , anders had ik ook twee en zelfs drie netwerken als je de modem van Telenet mee telt. De wifi op de modem heb ik uit gezet en door de mesh en de router heb ik dus het hele huis voorzien van wifi wat perfect werkt. ( mijn modem staat ook boven in een kast dus heb ik niks aan die wifi om te gebruiken ).
Moest het ook zo willen is het zeer belangrijk om alles dezelfde netwerknaam te geven en heb je geen verschillende netwerken. Als het gaat kan je ook alles in AP modus zetten zodat je een overkoepelend bereik krijgt.
Moest je het te ingewikkeld vinden kan je ook alles eruit doen en kiezen voor de 360° pods die er aan gekoppeld horen bij deze modem. Dan moet je eens zien hoe groot je huis is en kan je zien hoeveel je er dient te huren. Hier dan ook eens alles na te kijken over de 360° pods.
@Wim6 Je kan altijd kiezen om een eigen mesh systeem erachter te hangen zoals @patrick37 heeft gedaan, maar dan moet je deze router instellen als accespoint waardoor je enkele opties van je router verliest.
Het beste is natuurlijk een e-router aan te vragen met een eigen mesh systeem die in router modus staat.
Maar als je de nieuwe router wil blijven behouden is de enigste optie ofwel de wifi pods van Telenet aanvragen en gebruiken ofwel je eigen mesh systeem als accespoint instellen en die wifi gebruiken.
Op zich werkt dit ook wel naar behoren.
Zet vooral geen dubbele natting op, dus 2 routers achter elkaar want dat is vragen om miserie 😉
Vooraleer je de kosten doet om nieuwe routers te kopen, of een Mesh systeem, of de Telenet pods, kan je best eens nakijken waarom de huidige installatie niet presteert zoals verwacht ...
@Wim6 schreef:Telenet is enige tijd geleden een oude modem komen vervangen door een nieuwe (F@ST3896LG-TN).
Aan deze modem is nog een Wifi booster gekoppeld (op aanraden van telenet en vooral om het bereik op de bovenverdieping te verbeteren)
Waarschijnlijk gaat het over de Telenet AP7465CE-TN. Kan je deze bereiken via "Mijn Telenet"?
Heeft jouw nieuwe modem de WiFi instellingen van jouw vroegere modem overgenomen?
Heeft het Telenet AP de instellingen van je nieuwe modem overgenomen?
Zoniet moet je manueel (via "Mijn Telenet") de instellingen aanpassen.
@Wim6 schreef:... en een andere router (belkin, wel eentje van enkel jaren oud, maar vel via utp kabel van telenet modem naar router). Door dit laatste kan ik nu kiezen tussen 2 wifi signalen.
In jouw situatie is het echt aangeraden dat je de Belkin als AP gebruikt, en liefst met dezelfde WiFi instellingen als jouw nieuwe modem. Pas dan kan je spreken van één WiFi netwerk.
@Wim6 schreef:Men heeft mij erop attent gemaakt dat dat het modem-model F@ST3896LG-TN zou uitgerust zijn met mesh-technologie en dat die wifi boosters niet 'goed' zouden werken met die modem en het beter is om van de 360 pods te gebruiken (niet meer gratis te huren natuurlijk zoals de wifi boosters).
Is dit werkelijk zo ? Welke opzet moet ik werkelijk doen om snelheid van wifi op te drijven ?
Ik zou eerst je huidige opstelling wat proberen te optimaliseren ... en niet zomaar blindelings in het pod360 avonduur storten 🤔.
Dag Filip1953,
bedankt voor je reactie.
Heb ondertussen een beetje aan de configuratie zitten aanpassen.
De Belkin modem heb ik verwijderd. De Wifi booster (WiFi Powerline) heb ik via UTP kabel verbonden met de modem. Alleen staat die powerline nu niet meer naar de modem (in de garage), maar op de plaats van de Belkin modem (in de leefruimte). De powerline zelf is nog steeds aangesloten op het bovenverdieping.
Het internet is nu wel wat stabieler en sneller op de laptops. Kinderen 'klagen' nog wel (hoewel minder frequent) ifv internet connectie op hun gsm's. Zeker als ze allemaal tezamen verbonden zijn.
Mijn excuses maar ben een beetje een leek in dit domain .... vandaar toch een paar vraagjes als ik mag
"Hoe ver staat het AP van jouw modem " => AP acces Point ? Bedoel je dan hiermee de Boosters ?
"Heeft jouw nieuwe modem de WiFi instellingen van jouw vroegere modem overgenomen?" => geen idee ? Kan ik dat ergens kontroleren ? Telenet heeft gewoon plots een nieuwe modem geïnstalleerd (en na 10 min waren ze weg).
"Heeft het Telenet AP de instellingen van je nieuwe modem overgenomen? Zoniet moet je manueel (via "Mijn Telenet") de instellingen aanpassen." => ik vind niet direct iets om aan te passen in 'Mijn Telenet" voor die boosters ? Kan je me eventueel op weg helpen ?
Alleen heb ik nu (ook) een probleem met mijn (draadloze) printer. Die heb ik wel kunnen configureren voor de nieuwe SSID-naam, maar krijg op mijn laptop(s) de printer (dell) niet te zien om te connecteren. Daar moet ik dus nog een oplossing voor zoeken. Enig idee ?
Alvast bedankt voor een reactie.
Mvg,
Wim
Als de modem vervangen wordt, dan krijgt die in principe terug hetzefde SSID en bijhorend waxhtwoord als de vorige. Het is wel zo dat je dit niet de eerste minuten ziet. Gedurende een korte tijd heeft die inderdaad een ander SSID met ander wachtwoord. Dus effe wachten en niet direct beginnen met iets te veranderen.
Kontroleer een op je toestellen of die inderdaad het nieuwe SSID gebruiken. Mogelijk zijn ze nog verbonden op het oude SSID.
Als uw printer permanent aan staat, met inbegrip van slaapmodus, dan is het best op de printer even uit te zetten (een paar minuten- en dan terug aan te zetten.