Beantwoorden
Murre
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Happy New Year! Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Verwarming bedienen via internetverbinding

Beste

In mijn tweede verblijf, waar ik sporadisch (1x per maand) verblijf, heb ik geen modem. Wel heb ik WiFi verbinding met wifree. Bij de installatie ve nieuwe verwarmingsketel werd ook een nieuwe thermostaat geplaatst die met een app (android) langs WiFi kan bediend worden. Kan er mij iemand een goedkope methode aangeven voor de bediening langs internet. In de winter is het een meerwaarde als ik de verwarming voor mijn aankomst zou kunnen aanzetten.

 

Titel gewijzigd door Snne_ (mod) | Vorige titel: internetverbinding

0 Likes
8 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Verwarming bedienen via internetverbinding

Je verwarmingsketel zou zich via wifi met Wifree moeten verbinden om internet connectiviteit te krijgen, iets wat deze zeer waarschijnlijk niet zal kunnen, gezien de speciale authenticate (MSCHAPv2) die voor WiFree nodig is.

Heeft je verwarming een LAN of WLAN aansluiting (of beide) ?

 

Je zult waarschijnlijk een AP (Access Point) in client mode nodig hebben, die overweg kan met de speciale authenticatie die Wifree gebruikt. Openwrt lijkt dit te kunnen, volgens de informatie hier. Dit AP connecteert zich als client met Wifree, en werkt dan eigenlijk als wifi adapter voor het apparaat welke je aansluit op de LAN poort.

Aan de LAN poort van dit AP kun je dan de verwarming aansluiten (mits die LAN heeft), of een ander AP om lokaal een wifi aan te bieden, waarmee de verwarming zich kan verbinden.

Het is wel een "houtje touwtje" oplossing, en een setup die door Telenet eigenlijk niet gewenst is, wat ook wel te lezen is via bovermelde link.

WiFree is niet bedoelt voor een permanent verbonden client.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Verwarming bedienen via internetverbinding

Een alternatief wat je kunt overwegen is lokaal internet aan je verwarming aan te bieden via een LTE-router of een oude gsm in tethering-mode. Natuurlijk is dat niet kostenloos, maar je zult zeer waarschijnlijk weinig trafiek hebben, dus een goedkoop abonnement zoals KingSurf (500 MB/maand) is misschien voldoene. Kost bij Telenet 5,14 euro/maand.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Verwarming bedienen via internetverbinding

@Murre 

Allicht ben je het goedkoopst met een prijs volgens verbruik. Dat kost 10 cent per Mb. Een opdracht doorsturen om aan te zetten en bevestiging te krijgen dat het aanstaat drukt zich niet in in Mb's, Dat zal zelfs niet 1 Kb halen. 

Doe de test met twee gsm's. Je verbindt de installatie met één gsm en met de tweede stuur je de opdracht. Met de Telenet app kan je dan op beide toestellen zien hoeveel verbruikt werd. 

Voor de definitieve oplossing zou ik geen (oude) gsm gebruiken. Dat toestel moet immers permanent op de stroom aangesloten zijn. Dit geeft een risico op brand, tenzij het een toestel is waar je de batterij nog kan uitnemen. 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Verwarming bedienen via internetverbinding

Zo’n LTE-router lijkt me idd de meest soliede en goedkoopste oplossing.

Heb je toevallig een Wigo formule met nog plaats voor een extra simkaart?  Dan zou ik een extra simkaart aanvragen en die mee van de datapot van je Wigo laten gebruik maken. Dan hoef je je over het verbruik al geen zorgen te maken.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Murre
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Happy New Year! Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Verwarming bedienen via internetverbinding

Dag Arnie

Je bracht mij op een idee. Gezien ik thuis een Wigo 9 heb zijn mobiele data geen probleem. In tetering mode zou dit met een oude gsm inderdaad moeten lukken. Het enige is dat ik geen extra SIM kaartje meer heb. Ik dacht dat Wigo 9 slechts 2 SIM kaartjes voorziet en die zijn beide  in gebruik. . Dus hier heb ik een extra kost. Ik ga effen uitzoeken hoeveel dit is.

BTW zou jij het aandurven om een smartphone permanent aan te sluiten op het stroomnet zonder dat er iemand aanwezig is? Kan dit zonder dat ik de batterij in de oude smartphone steek? Zonder batterij lijkt mij een kleiner risico tegen brand.

 

gr

 

Murre

0 Likes
Murre
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Happy New Year! Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Verwarming bedienen via internetverbinding

bedankt! You are the best!

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Verwarming bedienen via internetverbinding

Ik zou toch voor een LTE-router gaan ipv tethering op een GSM.

Mijn ervaring is dat dit af en toe faalt, of uit- en weer aan moet worden gezet.

 

Dit bijv, kost ook niet zo veel: https://www.bol.com/nl/p/huawei-e5577cs-321-mifi-4g-router/9200000049789443/?bltgh=jc04rS9vI2hxllXIP...


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Verwarming bedienen via internetverbinding

@Murre  Je kan dit doen door een ubiquiti nanostation aan te schaffen.

Dit kost je alleen het ubiquiti toestel en je kan alles configureren hoe jij het wil. 

https://www.wirelessinfo.be/verbinden-met-telenet-wifree/

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.