Beantwoorden
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Voordelen Telenet access point t.o.v. andere APs

Ik heb op dit moment twee Telenet access points in gebruik, maar ik overweeg om ze te vervangen door andere access points, zodat ik Wifi 6(E) kan gebruiken (waarom o waarom zitten de Telenet access points nog steeds op 802.11ac??) en zodat ik geen huur meer moet betalen.

Ik weet dat het gebruik van Telenet access points een paar voordelen heeft t.o.v. het gebruik van eigen/andere APs:

- Wanneer je je wifi instellingen in de modem aanpast, worden deze wijzigingen automatisch gesynchroniseerd met de APs.

- Ze zijn geïntegreerd in de Telenet app / Mijn Telenet, zodat je ze in het netwerkschema kan zien (en zien welke toestellen met welk AP verbonden zijn), zonder dat je een andere app nodig hebt.

Ik wou gewoon even weten: zijn er nog voordelen buiten deze twee? Nog zaken die ik over het hoofd heb gezien?
"Het is 1 netwerk / hetzelfde netwerk" lijkt me geen argument, want als ik het SSID/wachtwoord op de third-party APs gelijk maak aan dat in de modem, heb ik ook 1 netwerk.

0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Voordelen Telenet access point t.o.v. andere APs

Zou je echt voordelen hebben met ze te vervangen. Wifi6 zorgt er alleen maar voor dat er meer gebruikers tegelijk kunnen gebruik maken van je netwerk aan hoggere snelheid maar dan onderling. Naar het internet toe blijf je met de bottleneck zitten van het aanbod van uw provider. Op een Wifi 6, ga je ook maximaal naar het internet toe, de snelheid halen die je provider aan biedt. Wil zeggen als je met 5 tegelijk een verbinding maakt naar het internet  op een lijn van 250 Mbps je elk maar 50 Mbps gaat halen. Dan ben je heel weinig met die gigabitsnelheden die Wifi6 zogenaamd aan kan.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1672
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Voordelen Telenet access point t.o.v. andere APs

@dsuls De 2 argumenten dat je aanhaalde kloppen grotendeels wel , maar ik gebruik mijn eigen mesh router systeem en die dingen dat je aanhaalde kan ik ook, alleen dat ze niet zichtbaar zijn in mijn Telenet maar in de interface van mijn router. Als ik daar iets aanpas zal dat ook naar mijn sateliet Ap's verstuurd worden omdat deze in sync zijn. 

Telenet gaat binnenkort trouwens ook in de F@ST3896LG-TN  de 802.11ax wifi-standaard  gebruiken, dus wifi 6.

Voor de 6E moet je nog even wachten denk ik bij Telenet, dus zou dan eerder gaan voor een deftige mesh router met 6E aan boord. 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Voordelen Telenet access point t.o.v. andere APs

Dat wil dus zeggen dat je met WF6 in 'n huisgezin met 4 niets bent aan max 100Mbps.

Mensen met nog een oud abonement.

Die zullen de nieuwe HGW ook niet krijgen,mocht de oude het begeven.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Voordelen Telenet access point t.o.v. andere APs

@dsuls schreef:

waarom o waarom zitten de Telenet access points nog steeds op 802.11ac??

Omdat 802.11ac hardware goedkoper is en Telenet met de verhuur daarvan dus meer winst kan maken.


@igvfer  schreef:

Zou je echt voordelen hebben met ze te vervangen. Wifi6 zorgt er alleen maar voor dat er meer gebruikers tegelijk kunnen gebruik maken van je netwerk aan hoggere snelheid maar dan onderling. Naar het internet toe blijf je met de bottleneck zitten van het aanbod van uw provider.


Klopt, maar momenteel is de bottleneck Wifi 5, de downloadsnelheid van ONEup is sneller dan wat je doorgaans met Wifi 5 kan halen.


@igvfer  schreef:

Zou je echt voordelen hebben met ze te vervangen.


Ja, want de hardware die je aanschaft levert betere prestaties, is veiliger en energiezuiniger dan wat je voorheen had. Wifi 6 is niet alleen sneller, maar gaat ook slimmer om met het toewijzen van de nodige bandbreedte aan verschillende toestellen.