24748
netweters
|
152280
antwoorden
|
20688
vragen
|
Vorige week na bezoek van vrienden gemerkt dat de wps knop het niet meer deed. Vaste telefonie werkte ook al een tijdje niet meer, maar dit vond ik niet zo erg, daar vaste telefoon zo goed als niet meer gebruikt werd. Donderdagnamiddag telefonisch klantendienst gecontacteerd ivm beide vragen. Probleem met vaste telefonie kon niet online opgelost worden, dus werd er besloten om een technieker te laten komen. Vrijdagnamiddag technieker langs gekomen, een zeer vriendelijke en bekwame jongeman. Probleem van de vaste telefonie was te wijten aan een kortsluiting in onze vaste telefoons (kabel verkeerd aangesloten), WPS knop : blijkbaar is deze optie door telenet enkele weken terug door telenet gedeactiveerd, ik was daar niet van op de hoogte. Vlgs technieker zou dit door telenet gecommuniceerd zijn geweest, maar ik vind hier niks van terug in mijn mails, nog via de post. Omdat de fout bij de vaste telefoon onze schuld was, diende de technieker de interventie aan te rekenen à 85,00 €. Het niet functioneren van de wps knop, ondanks dat wij dit aan klantendienst meldden en er hierover niet gezegd werd dat deze gedeactiveerd was, ik dacht dus dat er iets mis was met de modem) kon niet als defect beschouwd worden. Telenet gaat ons nog contacteren ivm het niet of wel aanrekenen van de interventie.
Mijn vraag : hoe is het deactiveren van de WPS knop gecommuniceerd geweest ?
Mvg
Opgelost! Ga naar oplossing.
Het activeren of deactiveren van de WPS knop kan je instellen in mijn Telenet (Internet, Je thuisnetwerk, Mijn thuisnetwerk, Modem details, WPS). Wat mogelijk veranderd is, maar dat weet ik niet, is de verstekwaarde. Oorspronkelijk stond die altijd op actief.
Ik herinner mij niet van ooit een bericht gezien te hebben van Telent in verband met het wijzigen door Telenet van deze instelling.
Ik heb dit ook zelf moeten ondervinden. (dat de WPS knop plots niet meer werkt).
Ik heb hier ook nooit een communicatie over gezien van Telenet.
Iedereen kan deze weer inschakelen via mijn.telenet.be.
Er is echter gekozen om dit uit te schakelen bij zwarte modems uit veiligheidsoverwegingen. Het is vermeld op de klantenservice dus in zekere zin communiceren ze het wel.
'Opgelet: de WPS-functie van zwarte wifi-modems wordt standaard uitgeschakeld. De functionaliteit is verouderd en zorgt bij die modemtypes binnen het wifi-bereik voor een verhoogd veiligheidsrisico.'
vlgs technieker niet, en ik zit hier ook niet iedere dag in mijn modeminstelligen te kijken
als vermeld op klantenservice als communiceren bedoeld is, dan is dit wel super klantvriendelijk; pakken publiciteit in de brievenbus en prijsverhogingen, maar iets essentieel wordt niet gemeld
Het is en blijft wel vervelend dat mensen die het gebruiken hierbij een ongemak hebben ondervonden... maar WPS essentieel noemen? Het is een bijkomend iets/gratis optie dat niet hoort bij de cruciale dienstverlening. Veiligheid is zowel cruciaal als essentieel maar WPS is naar mijn persoonlijke mening (zoals de jouwe anders is) dan ook geen essentieel iets dat je desondanks de risico's nog altijd kunt inschakelen en gebruiken.
Alle gekheid op een stokje: wanneer eender welke ISP dagelijks voor eender welke (kleine) verandering of aanpassing een mail gaat sturen ga je daar ook niet blij van worden (kan enorm oplopen). Daarom is er ook een klantenservice beschikbaar waar de info in opgenomen is die je kan raadplegen bij problemen of zodat je weet wanneer je een factory reset doet op je modem de functie uitstaat in tegenstelling tot vroeger.
Het ligt eraan hoe je de dingen bekijkt uiteraard.
Ik ga ervan uit dat van hetgeen in Mijn instellingen staat, iedereen afblijft. Ongeacht of die instelling bij mij staan of op de een of ander server. Ik kan aanvaarden dat er omstandigheden kunnen zijn die een (snelle) interventie nodig maken. In dat geval verwacht ik een degelijke verwittiging. Minstens sinds eind 2011 kende men reeds de zwakheid van WPS. Ik weet niet wanneer Telenet deze waarde veranderd heeft, maar dat was volgens mij niet eind 2011 noch begin 2012.
Als ik naar klantendienst bel ivm probleem telefoon en WPS knop, dan zou klantendienst mij toch mogen vertellen dat wps knop is uitgeschakeld, ipv van mij in het ongewisse te laten of mijn modem al dan niet defect is..
85,00 € van de interventie kwijtgescholden door commerciele dienst, bedankt telenet... Eind goed al goed.
@Ex-Netweter schreef:
... WPS knop : blijkbaar is deze optie door telenet enkele weken terug door telenet gedeactiveerd, ik was daar niet van op de hoogte. Vlgs technieker zou dit door telenet gecommuniceerd zijn geweest, maar ik vind hier niks van terug in mijn mails, nog via de post.
...
Mijn vraag : hoe is het deactiveren van de WPS knop gecommuniceerd geweest ?
Mvg
@Ex-Netweter ik heb dit eens even nagevraagd en kan bevestigen dat half/eind mei de WPS knop bij 2 soorten zwarte wifi-modems (CH6643 en CH6541) by default werd uitgeschakeld. De functionaliteit is verouderd en zorgde, indien actief, bij deze modemtypes binnen het WiFi-bereik voor een verhoogd veiligheidsrisico.
Ik kan ook bevestigen dat dit niet gecommuniceerd werd, dus sorry voor de verwarring.
Je kan de WPS functionaliteit bij deze modems nog terug inschakelen via Mijn Telenet, maar het wordt wel aangeraden deze na gebruik ook weer terug uit te schakelen.
Beste, Hoe kan je de WPS knop terug activeren?
Waar vind ik dit in mijn telenet?
heb het gevonden. Bedankt
Als ik me niet vergis, dan staat WPS tegenwoordig standaard uitgeschakeld omwille van de veiligheid. Misschien toch iets om even over na te denken...