Beantwoorden
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Hello,

Nu online verschillende computer leveranciers laptops  en mini-pc's aanbieden op hun websites, die beschikken over WIFI 6 ax, wil ik graag weten of het zin heeft om zo een laptop met wifi 6 ax aan te schaffen. Want blijkbaar wordt de Telenet modem nog altijd niet ondersteund met wifi 6 of wifi 6e ax .

Graag uw antwoord hierover.

Dank bij voorbaat.

Mvg,

gigi

gigi

0 Likes
39 reacties
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Thanks voor de vele goede antwoorden.

Wel heb ik gelezen wanneer je met een Wifi 6 verbonden bent, je een minder ver bereik hebt van de signalen in de 5GHz frequentie band.

Blijkbaar heb je een verder bereik met een Wifi 4 802.11n in de 2,4 GHz frequentie band.

Met Wifi 6 kun je wel meer kanalen simultaan gebruiken.

In hoever klopt dit?

grtz,

gigi

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

@gigi 

Het antwoord is eigenlijk heel simpel:

Hoe hoger je gaat in frekwentie hoe beter uw signaal is qua snelheid maar hoe slechter de reikwijdte en doordringingsvermogen.

Zodus, met 2,4 GHz gaat het allemaal wat trager, maar je raakt veel vlotter en verder door hindernissen heen.

Met 5 GHz gaat het allemaal wat sneller, maar de reikwijdte is veel sneller beperkt door hindernissen. Lucht is ook een hindernis.

En met 6 GHz is dat dan nog weer een stukje erger, die beperking van de reikwijdte.

Samengevat: wat je daar schreef klopt helemaal 😊


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Aan StefaanH,

Bedankt voor het snelle antwoord.

Maar kan je dan terugvallen met een laptop waarop Wifi 6 is geïnstalleerd naar Wifi 4 802.11n in de 2,4 GHz band, wanneer je in de slaapkamer of op de bovenverdieping zit?

En gebeurt dit dan automatisch of moet je zelf de Wifi 4 802.11n instellen?

grtz,

gigi 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

@gigi 

Dat kan je op twee manieren doen, een beetje afhankelijk van de toestellen die je gebruikt.

In theorie kan het automatisch gebeuren. De voorwaarde daarvoor is dat je al uw WiFi netwerken (dus 2,4 - 5 en  6 GHz) dezelfde naam en hetzelfde wachtwoord geeft. Als alles vlot verloopt zal uw toestel dan steeds het sterkste signaal gebruiken.

Maar dat is theorie. Mijn foon bvb is een heel slechte leerling op dat vlak. Ik heb thuis 5 netwerken (tweemaal 5 GHz en driemaal 2,4 GHz) en die hebben allemaal een andere naam en paswoord. Wanneer ik mij door de woning verplaats kijk ik gewoon even snel of de foon gevolgd heeft (dat zie ik dan aan de naam van de WiFi) en desnoods (meestal dus) switch ik dan manueel. Het kan ook anders: zet, bij slechte ontvangst, de WiFi (op uw toestel) even af en weer aan. Dan zal wel het sterkste signaal gekozen worden, ook wanneer alle stations dezelfde naam hebben.

Het spreekt voor zich dat je op voorhand al uw netwerken eens moet aangemeld hebben op uw foon en het paswoord onthouden, anders gaat het niet marcheren. Wanneer je voor één unieke naam (en dito paswoord) kiest moet dat natuurlijk niet.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

@gigi 

Ik kan mij voorstellen dat een wifi 6 toestel beter kan omspringen met de drie frequentiebereiken dan de wifi 5 toestellen. Er is ondertussen meer ervaring en de problemen van het nte lang blijven vasthouden aan de verbonden frequentie is gekend. Dat zijn zaken die je zelf zal moeten ondervinden. Ik zou eerst proberen of het automatisch werkt. Pas als je vasstelt dat je met een zeer zwak 6 GHz (of 5 GHz) signaal blijft hangen, daar waar er een zeer sterk lagere frequentie signaal is, zou ik ze een verschillende naam geven.

Dat heb ik zoals @StefaanH ook gedaan. Mijn instllallatie is beperkt: ik heb enkel de HGW en een set powerlines van Telenet. Voor het 5 Ghz bereik heb ik SSID van 2,4 Ghz aangevuld met een 5 (om een verschillende naam te hebben) en uit luiheid een eenvoud hebben beiden hetzelde wachtwoord.

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

 
0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Thanks again.

Dat kan je op twee manieren doen, een beetje afhankelijk van de toestellen die je gebruikt.

In theorie kan het automatisch gebeuren. De voorwaarde daarvoor is dat je al uw WiFi netwerken (dus 2,4 - 5 en 6 GHz) dezelfde naam en hetzelfde wachtwoord geeft. Als alles vlot verloopt zal uw toestel dan steeds het sterkste signaal gebruiken.


Dat is het juist! Ik wil niet het sterkste signaal 5 GHz maar de 2,4 GHz voor een verder bereik.


Ik bedoel hiermee precies wanneer ik een nieuwe laptop koop waar reeds de Wifi 5 ax of Wifi 6 ax is op geïnstalleerd, die dus met 5 GHz werkt, deze laptop niet automatisch met de bestaande Wifi 4 802.11n zal werken zoals mijn andere laptops vanaf de Telenet modem.


Als ik een nieuwe laptop kocht moest ik nooit de Wifi opnieuw instellen om verbonden te geraken.


NU door de vernieuwingen van de Wifi 5 ax en Wifi 6 ax en dus het gebruik van de 5 GHz band zal dit waarschijnlijk niet meer lukken. Ik wil de huidige frequentie band van 2,4 GHz behouden op al mijn toestellen. Omdat ik dan een verder bereik heb dan met de Wifi 5 ax en Wifi 6 ax.


Of ik zoek gewoon een laptop waarop de Wifi 5 ax en Wifi 6 ax niet is geïnstalleerd en dan is het ook opgelost. Maar dat zal waarschijnlijk niet meer lukken, want de meeste laptops hebben minstens een Wifi5 ax aan boord. Vanaf 500 euro en een intel core i3-1115G4 processor.


Momenteel is de frequentie 2,4 GHz voor alle toestellen in huis, dus niet alleen de laptops en computer, maar ook de Samsung Androïd tabletten.
Dus ik zal de nieuwe laptop met Wifi 5 ax of Wifi 6 ax toch apart moeten instellen op de 2,4 GHz frequentie band.
Is dit correct?


grtz,
gigi

 

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Vriendelijk dank voor de hulp.

Ik heb al veel bijgeleerd door jullie hulp.

Ik heb wel de volgende vraag.

Een beschrijving van Telenet als ik op het blauwe kaartje van Telenet klik:

Signaal
U kunt volgende zaken aflezen of aanpassen:

Wifi-kanaal (optimale standaard): het Wifi kanaal wijzigen kan een stabielere en/of snellere verbinding betekenen.. U kunt dit best op automatisch laten staan.
Wifi-standaard (optimale standaard): dit zijn de optimale Telenet-instellingen.


Wifi-frequentie: gebruik bij voorkeur beide frequenties (2,4 GHz en 5 GHz).
Wifi-kanaalbreedte: dit staat optimaal ingesteld. U hoeft dit niet aan te passen.

Hoe kan ik 5 GHz uitschakelen als ik geen voldoende bereik in de slaapkamer krijg?

Moet dit gebeuren in de webbrowser met het IP adres: 192.168. 01 ?

grtz,

gigi

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

@gigi 

Er zijn twee methoden om de 5 GHz uitte schakelen.

Methode 1: In mijn.telenet.be kan je beslissen of je beide frequenties wil (standaard instellinge) of slechts één van de twee:

janne_man_0-1670054877367.png

Methode 2: je behoud het signaal van beiden, maar je geeft ze elke een verschillend ssid. Daarom zet je eerst Eén wifi netwerk op uitgeschakeld en je veranderd heet SSID van de 5 GHz

janne_man_1-1670055090922.png

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan deze tweede optie. Dit laat je toe om toch eens dat snellere signaal te proberen.

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Vriendelijk dank voor de hulp.

Dus dit instellen gebeurt door eerst op het blauwe kaartje (je Wifi- paspoort)te klikken in "mijn telenet.be "

Daarna kun je de 2 verschillende frequenties aanpassen.

Juist?

grtz,

gigi

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Hier het blauwe kaartje gil  blauw kaartje  van Telenet modem   4 dec 2022.png

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Neen, je moet klikken op Je thuisnetwerk. 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

@gigi 

Uit uw antwoord op mijn post leid ik af dat je mijn uitleg niet helemaal goed begrepen hebt (zonder negatief te willen klinken hé).

Wanneer uw router alledrie de frekwenties aankan en je alles dezelfde naam en paswoord geeft zal uw client steeds (als alles goed gaat) het sterkste signaal kiezen. Dat is eigenlijk automatisch ook het snelste signaal. En dat is toch wat je wil dacht ik.

Ik zie het nut niet in van de 5 GHz uit te schakelen omdat je ver wilt geraken. Ga je te ver voor de 5 GHz wordt er automatisch geswitched naar de 2,4 GHz. Kom je opnieuw dichterbij dan zal er terug naar de 5 GHz gegaan worden, simpelweg omdat dat die dan in die situatie sneller is dan de 2,4 GHz.

Lukt het niet automatisch kun je met verschillende SSID werken en het manueel doen.

Maar waarom zou je niet van de snelheid van de 5 GHz willen genieten wanneer je dicht genoeg bij zijt?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Bedankt voor de hulp.
Uit uw antwoord op mijn post leid ik af dat je mijn uitleg niet helemaal goed begrepen hebt (zonder negatief te willen klinken hé).


Wanneer uw router alle drie de frequenties aankan en je alles dezelfde naam en paswoord geeft zal uw client steeds (als alles goed gaat) het sterkste signaal kiezen. Dat is eigenlijk automatisch ook het snelste signaal. En dat is toch wat je wil dacht ik.


Sorry ik ben een leek op dit gebied. Mijn Telenet Model CH6643E MODEM NO.158174092 assembled in China bestaat uit een modem en een ingebouwde router.
Ik heb dus geen router apart staan en er is ook geen externe router op mijn Telenet modem aangesloten.


Er vertrekken wel 2 utp kabels uit de ingebouwde router van de Telenet modem.


De Telenet modem staat opgesteld in de living. Daar zit mijn kleinzoon met zijn laptop.
Als mijn kleinzoon naar school is en verblijft bij zijn moeder zit ik ook op mijn laptop in de living.


Als mijn kleinzoon in de living zit op de laptop ,dan ga ik naar mijn slaapkamer met mijn laptop waar mijn bureau staat.
Tot op heden heb ik een goede verbinding in de slaapkamer met mijn Wifi 4 802.11n.


Maar...... Wanneer uw router alle drie de frequenties aankan en je alles dezelfde naam en paswoord geeft zal uw client steeds (als alles goed gaat) het sterkste signaal kiezen. Dat is eigenlijk automatisch ook het snelste signaal. En dat is toch wat je wil dacht ik.


Dan blijft er de vraag of mijn ingebouwde router van de Telenet modem alle drie de frequenties aan zal kunnen, wanneer ik een nieuwe laptop koop met een wifi 6 ax kaart ingebouwd?
En blijkbaar ondersteunt Telenet dit nog niet .


Vermits ik niet zit te wachten op een snelle Wifi 6 ax verbinding, maar omdat deze zoals wifi 5ax al ingebouwd is in de nieuwe laptops, zal de modem blijven uitzenden met 2,4 GHz of 5GHz zonder ondersteuning van de Telenet modem.


Ik zie het nut niet in van de 5 GHz uit te schakelen omdat je ver wilt geraken. Ga je te ver voor de 5 GHz wordt er automatisch geswitched naar de 2,4 GHz. Kom je opnieuw dichterbij dan zal er terug naar de 5 GHz gegaan worden, simpelweg omdat dat die dan in die situatie sneller is dan de 2,4 GHz.


Ik vraag me gewoon af als er ondersteuning zal zijn van Telenet voor de wifi 5 ax en wifi 6 ax, de frequentie 5GHz voldoende ver bereik zal hebben tot in de slaapkamer.
Ik reageer zo omdat er staat geschreven op het internet, dat de wifi 5 ax en wifi 6 ax met 5 GHz een minder ver bereik hebben, dan de frequentie 2,4 GHz .


En dan vraag ik me af als er een wifi 5 ax of wifi 6 ax kaart is ingebouwd in de nieuwe laptop, of deze in staat is om ook op 2,4 GHz uit te zenden.
grtz,
gigi

 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

@gigi 

Je moet niet ongerust zijn, een WIFi kaart die 6 GHz ondersteunt is ook 5 GHz en 2,4 GHz compatibel. Een nieuwe laptop die 6 GHz compatibel is, die kan ook de twee andere frekwenties aan.

Natuurlijk, de Telenet router (onderdeel van uw HGW, die een combo toestel is, daar zit een modem, een router en een switch in) zal geen 6 GHz uitstralen, dus wanneer jij een laptop koopt die 6 GHz aankan zal die frekwentieband niet gebruikt worden, toch niet bij u thuis. Tenzij je zelf een 6 GHz router aanschaft en die aansluit, dan wel natuurlijk.

Maar wat je zeker goed moet voor ogen houden: de 2,4 GHz signalen gaan het verste van de drie, gewoon omdat hun golflengte groter is waardoor ze minder weerstand hebben om door hindernissen te dringen. Maar het is ook de frekwentie met de kleinste snelheid. Zodus, wanneer je dicht bij de router bent, gebruik gerust de 5 of 6 GHz kanalen. Ben je verder weg, waardoor die niet meer goed doorkomen, switch naar de 2,4 GHz. En omgekeerd.

Je hebt er dus totaal geen baat bij om de 5 GHz uit te schakelen, in tegendeel.

Indien u nog iets niet duidelijk  is, laat maar weten, dan zal ik (of een collega, ik ben hier niet alleen) u trachten het nog beter uit te leggen. Daarvoor zijn we hier. Om elkaar te helpen. En er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden. Aarzel dus zeker niet om uitleg te vragen wanneer iets niet duidelijk is.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes