24751
netweters
|
152323
antwoorden
|
20691
vragen
|
Ik ben opzoek naar een Access point om aan te kopen waarmee ik een mesh netwerk kan opzetten met de bestaande telenet router die zelf ook het WifiSignaal uit stuurt.
Dus de Router en dat eene Accesspoint moeten beide in mesh zitten.
Kan dit en welke producten (eventueel merknamen en type) zouden hier goed voor zijn om aan te kopen.
Alvast bedankt voor de hulp.
Titel gewijzigd door Filip (mod) | Vorige titel: Welke Mesh Access point aankopen voor Telenet Router
Dat zal je volgens mij niet lukken. De enige Telenet modem met Mesh ondersteuning is de F@ST3896LG-TN (en de Fiber variant voor fiber klanten). Maar dat is enkel in combinatie met de Telenet 360° Wifi Pods.
Het is echter wel perfect mogelijk om een mesh netwerk op te zetten dat in het zelfde netwerk zit als je Telenet modem/router (Telenet Wi-Fi uitschakelen en mesh router via kabel verbinden en in bridge/access point modus zetten)
@Lorenzo2 Als je een router hebt met ingebouwde wifi, beschik je niet over een e-router waarop je bridging kunt instellen (extern IP-adres op je WAN-poort).
Wanneer je een mesh-systeem gebruikt in combinatie met je router, is er een dubbele NAT , vooral als je het mesh-systeem als router hebt ingesteld.
Dit kan leiden tot problemen, bijvoorbeeld bij het gebruik van VPN of gaming bijvoorbeeld.
In jouw geval zou ik aanraden om een e-router aan te vragen en vervolgens je eigen mesh-systeem te gebruiken om IP-adressen op je netwerk te verdelen. (router)
Een andere optie is om je mesh-systeem als access point in te stellen, maar in dat geval wordt het beheer volledig via Telenet uitgevoerd. (via mijn Telenet)
Als je het beheer van je netwerk zelf wilt behouden, kun je beter kiezen voor de e-routeroptie.
Vergeet ook niet, als je uw mesh systeem als access point instelde dat je functionaliteiten op je mesh systeem zal verliezen.
Wat is je behoefte. Wat vind je belangrijk?
Je kan om het even welke access point (zelfs meerdere, en zelfs een mesh system dat geconfigureerd is als AP) verbinden met je Telenet router. Je kan die ook zelfde SSID(s) geven als het SSID(s) van je router.
Heb je de behoeft om met een toestel overal in huis rond te lopen (letterlijk) en dat je steeds verbinding moet hebben, dan is bovenstaande geen oplossing voor u.
Kan je ermee leven dat als je bijvoorbeeld met je smartphone of tablet, je naar de ander kant van je woning gaat en dat die niet (of te traag) overschakeld naar het AP dat dicter bij is, je dan je wifi op je toestel even uit zet en terug aanzet dan heb je geen mesh nodig.
Een mesh systeem gaat ook maar optimaal werken als je verbonden toestel minstens Wifi 6 heeft.
EDIT:
@kristofDW, de optie om je mesh-router als access-point te gebruiken is ook wat @WG94 aangaf. De eigen "mesh router via kabel verbinden en in bridge/access point modus zetten". Dit is perfect mogelijk, en heeft eigelijk ook mijn persoonlijke voorkeur. Bij veel mesh-routers ligt de nadruk op wifi, en niet op het bieden van advanced router functies.
He beheer wordt dan niet via MyTelenet gedaan.
Let op; niet alle merken van mesh wifi netwerken ondersteunen dit.
@Arnie Als het hier gaat over puur wifi ben ik volledig akkoord met jou. Dit werkt ook heel goed, maar je verliest volgende instellingen :
Guest Network (in Access point mode via Mijn telenet)
Setup Wizard
Port Forwarding/Port Triggering (in Access point mode via mijn Telenet)
Remote Management
UPnP (Via Mijn Telenet
IPv6
Traffic Meter
Parental Controls (indien aanwezig)
Block Sites
Block Services
VPN Service
VLAN/IPTV Setup
Internet Setup
WAN Setup
LAN Setup (via mijn Telenet in access point mode)
Access Control
QoS
Dus als je hiermee akkoord kan gaan als gebruiker, is dit geen probleem 😉
Alles hangt af van hoe je je router gebruikt en welke settings je wil hebben.
Voor mijn oma is een access point meer als ok omdat ze alleen maar wifi wil hebben, maar als je wat wil spelen met je settings, is de access point mode niet meer goed.