Beantwoorden
Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

Bij een hotel is men dit voorjaar overgestapt naar Business Fibernet en heeft Telenet er een nieuw modem geplaatst. Sindsdien zijn er vele klachten.

Aan de installatie in het hotel is niets veranderd.

 

In de oude situatie was er een losse modem (model is mij onbekend) en een losse router (HP-MSR2003_JG411A )

Het nieuwe modem is het type CH7465LG-TN  waarbij de router en het modem één apparaat is.

 

Sinds dat het nieuwe modem er is zijn er veel klachten gekomen. Door de gasten wordt gemeld dat de verbinding vaak kort onderbroken wordt.

 

Na veel zoekwerk zijn we er achter gekomen dat de nieuwe modem-router een IP-adress voor 30 min least en, dat dit (wel erg vaak voorkomende) proces zover we het nu zien de problemen veroorzaakt.

 

Volgens berichten op het netweters forum is de lease tijd op de CH7465LG-TN vast ingesteld op 30 min. en niet aan te passen is. Ook de Telenet medewerker meldde mij vanmorgen hetzelfde.

Het blijkt ook niet mogelijk een koppeling te maken van een MAC adress met een IP-adress. Daarmee kan je apparaten die altijd aangesloten zijn en 24h per dag werken een vast IP-adress geven. Voor dergelijke apparaten is het zowiezo zelden nodig dat het IP-adress vernieuwd moet worden.

 

De oude router (HP-MSR2003_JG411A ) is er nog en deze heb ik ook uitgelezen. Het is een router van Telenet ( Er staat op: “Property of Telenet”) Bij dit apparaat blijkt elke 4 uur het IP-adress vernieuwd te worden. Een IP-adress wordt bij de oude router dus maar hooguit 6 maal per dag vernieuwd; bij de nieuwe CH7465LG-TN  48 maal. Ofwel bij de nieuwe modemrouter gebeurd dit 8 keer vaker.

Je kan je voorstellen dat een korte onderbreking agv. Een IP-adress vernieuwing eenmaal per 4 uur door vele gasten niet eens opgemerkt gaat worden omdat ze toch korter online zijn dan deze 4 uur.

 

Anyway, een lease-time van een half uur is voor veel apparaten onwerkbaar.

Het probleem is volgens het forum te omzeilen door een CV8560E modem te gebruiken en er zelf een router op aan te sluiten via bridging.

Eind deze morgen heb ik de business klantenservice gebeld om het modem om te ruilen voor een CV8560E. Dit was mogelijk, meldde de medewerker.

Keurig netjes vertelde hij me naar welke Telenet shop ik het beste kon gaan.

Nadrukkelijk vroeg ik nog of het gewenste modem daar op voorraad was. Het werd mij bevestigd dat het gewenste modem er was.

 

Jammer genoeg bleek, toen ik daar aankwam, dat er  helemaal geen CV8560E modems in deze shop lagen. De medewerker gaf mij  het adres van een andere shop waar men ze wel zouden hebben.

Echter ook daar waren enkel vele modems van het type die ik juist niet nodig had; het gewenste modem was niet verkrijgbaar. Oorzaak zouden productie problemen in China zijn.

 

Eerste vraag is nu waarom Telenet medewerkers wel beloven dat een gewenst modem in een shop op voorraad is terwijl dat voor de 2 shops waar ik geweest ben al niet klopt.

 

Tweede vraag is waar het gewenste modem nu wel ECHT te verkrijgen is opdat de problemen daadwerkelijk opgelost kunnen worden.

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: Omruilen modem

0 Likes
44 reacties
Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

@robatoras 

Het is / was absoluut niet een keuze van mij.

 

Als RF technieker weet ik dat Docsys 3.0 nog lang niet aan het einde van de technische mogelijkheden is. Maar als Telenet (te) veel modems achter één CMTS wil (of moet) zetten en ook aan alle abonnees hoge snelheden wilt leveren heb je een uitdaging.

 

De verantwoordelijk manager wilde enerzijds een betere (lees: snellere) internetverbinding en anderzijds kosten besparen.

Als Telenet hem dan contacteert en een nieuw abonnement aanbiedt waar dat allemaal bij mogelijk zou zijn, dan wordt zo'n keuze snel gemaakt.

Dat wij als techniekers weten dat het niet altijd nodig is, en/of dat de nieuw geleverde apparaten in de voorliggende situatie juist helemaal niet goed werken is voor managers iets wat buiten hun voorstellingsvermogen ligt.

 

Het is dan (zo gezegd) het beste en nieuwste wat er te verkrijgen bij Telenet. Men stelt zich al helemaal niet de vraag of e.e.a. wel goed past bij de installatie die in een gebouw al aanwezig is, en/of, hoeveel werk er misschien nog nodig is om het allemaal wel goed werkend te krijgen.

Als er dan problemen gaan komen, wordt gevraagd "even" het probleem op te lossen . . . .

 

Ze hadden (ook nu het abonnement zelf goedkoper is geworden) heel veel kosten bespaart als ze alles bij het oude gelaten hadden.

Dat het oude abonnement mogelijk gecapped was  (je schrijft: max. 400Mb/s download)  zou zelfs op dit moment nog helemaal geen probleem zijn omdat de hoogste pieken in verbruik ook nu nog niet boven de +/- 300 Mb/s uit komen.

 

Hopelijk kan Telenet aankomende week het andere modem leveren. Of het dan werkelijk beter gaat werken kan ik ook niet voorspellen.

 

Je meldt dat er veel mensen klagen over de CH8568LG HGW 3.1.

Of de CV8560E gelijke eigenschappen heeft en mogelijk ook gelijke problemen kent weet ik (nog) niet.

Ik zou graag eens meerdere typen modems daar testen om te zien of het verschil maakt.

 

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

@Willem_Antenne Je meldt dat er veel mensen klagen over de CH8568LG HGW 3.1.

 

@robatoras De koeling maakt veel lawaai volgens sommigen (Telenet kan dit niet verhelpen)er zijn er ook die beweren dat het net een helicopter geluid teweeg brengt.En teveel licht afgeeft.

 

0 Likes
Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

Vorige week een klacht ingediend. In de ontvangst bevestiging staat dat er binnen 2 werkdagen contact opgenomen zou worden. Zonet een berichtje van de manager gehad en meldde dat er nog niet gereageerd was. Inmiddels is het is al meer als een week later.. . .

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

Klacht indienen bij ombudsdienst telecom als het nog lang duurt.

http://www.ombudsmantelecom.be/nl/onthaal.html?IDC=36

0 Likes
Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

Maandag is eindelijk het modem omgeruild door een bedrijf dat namens Telenet werkt.

De technieker vertelde me dat bij business abonnementen er enkel ter plaatse door een eigen medewerker van Telenet modems mogen worden omgeruild. Dat had men me niet eerder verteld . . .

 

Wat ook bleek is dat de Technieker zelf vele belangrijke waarden van het modem wel kan uitlezen. Juist omdat ik dat niet kon bleef het gissen en uitproberen om achter de oorzaken van de problemen te komen. Helaas kon wilde (of kon) hij me het trucje niet geven.

 

Maar wat wel positief was is dat hij er verstand van had en ook direct alle gewenste instellingen in het nieuwe modem gezet heeft.

Aanvankelijk functioneerde het allemaal goed. Ook gasten meldde mij verbeteringen.

 

Maar helaas, gisteren kwamen er weer enkele klachten.

Nu had ik e.e.a. zo ingesteld dat ik op afstand in de installatie kan kijken. Dat werkt nu ook niet meer.

Nadat ik aan de locatie manager gevraagd had een paar dingetjes te checken wist ik al dat het publieke (Telenet IP-adres) niet meer hetzelfde was. (Dit was nu hetzelfde adres wat ik gezien had als ik direct mijn laptop op een van de modem-poorten aansloot) Verder zag ik dat er om donderdag 01juli om 03.30u een onderbreking was van 15min.

Is met de ingang van de nieuwe maand soms een automatische reset doorgevoerd op het modem ???

 

Veel verder kan ik niet kijken. Het lijkt het er dus op dat de eigen router geen publiek IP-adress meer heeft direct vanuit Telenet, maar eentje vanuit de nieuwe modem-router. Ofwel: één van de wensen (enkel de eigen router gebruiken ; niet router functie in de modem-router ) is niet meer actief.

 

En nogmaals: omdat je niks bij de Telenet modems kan uitlezen is het weer eens gokken en uitproberen waarom dat zo is ..

 

Heeft iemand wel een methodiek om toch het modem uit te kunnen lezen ??

Ik ben het zat aan het worden om zoveel tijd te steken in een probleem. Je kan weinig anders doen dan reacties van aangesloten apparaten te monitoren om zo via een omweg achter oorzaken van problemen te komen.

 

En, waarom kan je bij (bijna) gelijke modem-routers in Duitsland en Nederland wel waarden uitlezen ?? Sterker nof, zowel Telenet als Vodafone-KabelDeutschland alsook het Nederlandse Ziggo is voor een groot deel in handen van precies dezelfde grootgeldbezetters... Dus wat houdt Telenet tegen om hetzelfde op haar modems mogelijk te maken ?

 

 

 

 

 

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

@Willem_Antenne Wat is je doel met waarden uitlezen?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

@Willem_AntenneEerst en vooral zouden we het type modem/router moeten weten die ze geplaatst hebben. Is het er eentje zonder Wifi? Of heeft die wel Wifi? Als het er een is zonder Wifi dan kan je vermoedelijk in "Mijn Telenet" de mac bridging aanzetten zodat je op je eigen router terug een publiek IP adres krijgt.

Zoniet krijg je nu op de WAN poort van je eigen router een IP adres in de range 192.168.0.100 tot .254. Dit stel je dan best in met een fixed adres tussen 192.168.0.10 en .99.  subnetmask 255.255.255.0. Gateaway 192.168.0.1.
Je eigen router moet dan aan de LAN kant zelf IPadressen uitdelen buiten de range 192.168.0.0. Dus bijvoorbeeld 192.168.1.x of 192.168.2.x enzovoort. Dus het derde octet mag alles zijn tussen 1 en 254 zolang het maar niet 0 (nul) is.

Dan stel je ook uw "Mijn Telenet" in met in de sectie portforwarding. DMZ naar het IP adres dat je hebt toegekend aan de WANpoort van je eigen router.

In theorie zou je niets meer moeten instellen in je eigen router omdat je vermoedelijk toch al je LAN netwerk hebt juist gezet.

Trouwens is het niet nodig om de waarden van je modem uit te kunnen lezen. Daar kan je niets aan veranderen en Telenet weet best wat ze doen op hun netwerk.

Zorg er eerst voor dat je eigen netwerk in orde is. Je zoekt het blijkbaar al verder zonder de werking te kennen van je eigen netwerk.

 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

@robatoras

Het gaat me bijvoorbeeld om de gebruikte frekwenties voor downstream en upstream, signaalsterkte en nog belangrijker de signaal-ruis afstand.

Storingkjes die soms en maar heel kort optreden zijn vaak erg lastig te traceren.

 

Wat je dan graag wilt weten is of het probleem mogelijk door het inkomende signaal komt. Dat kan (en kon) ik niet zien bij deze modems. De technieker die er maandag was kon dit allemaal zien. Ik heb toen heel even mee kunnen kijken. Wat ik zag was dat van de downstream frekwenties de signaal-ruis verhouding +/- 40dB was. Dat is een zeer goed waarde. Upstream was zo'n 32 dB. Dit is lager maar omdat men hiervoor COFDM met QAM 64 gebruikt is dat ook niet een probleem.

 

Deze waarden zijn natuurlijk moment opnamen.

Nu kan er af en toe een storend signaal in het netwerk terecht komen. Dat is niks nieuws.

Bij Docsys 3.0 kan je de downstream frekwenties gewoon meten en monitoren zoals digitale DVB-C TV-signalen.  Alleen dan moet je natuurlijk wel weten welke frekwenties actueel door het modem gebruikt worden. Dus zal je die moeten kunnen uitlezen.

Upstream is een ander verhaal. Van deze signalen is het belangrijk te weten hoe ze aankomen bij de CMTS. Dat kon de Telenet technieker dus maandag ook.

Echter door al te weten welke frekwenties daarvoor ingezet worden, ben je al wel een stap verder. Je kan bijvoorbeeld gaan kijken of er storingen op precies deze frekwenties zitten. Indien het modem uitgeschakeld is zouden deze frekwenties immers leeg moeten zijn. Dat is welliswaar theorie, want een hééél klein beetje zie je altijd wel, al was het maar van ander modem in de omgeving. Maar in geval van bijvoorbeeld een slechte koppeling of aansluiting in het coax netwerk ga je ook andere signalen zien die er echt niet thuishoren.

 

Andere zaken die uitleesbaar zouden moeten zijn is bijv. of de verbinding niet zo af en toe onderbroken is ; welk IP-adres toegekend is, en tijdstippen waarop dat gebeurd is enz. enz. Dat is maar zeer beperkt mogelijk bij de Telenet modem-routers.

 

Vrij verkrijgbare routers hebben een log waar je dit allemaal kan inzien.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?


@Willem_Antenne  schreef:

Vrij verkrijgbare routers hebben een log waar je dit allemaal kan inzien.


Niemand houd je tegen zelf een router te kiezen.

Probleem opgelost.

0 Likes
Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

@igvfer 

Juist deze MAC bridging heeft de Telenet technieker maandag al gemaakt. Dat heeft ook goed gewerkt t/m woensdag. Het nieuwe modem is de CV8560E.

Middels de op de router ingestelde port-forwardingen kon ik ook apparaten op afstand checken. Nu niet meer.

 

Op de eigen router is de IP -range 192.168.127.× in gebruik.

De DHCP-server op de modem-router werkt in de range 192.168.125.× .

 

Dat Telenet haar netwerk zou kennen zal zo zijn, maar dat neemt niet weg dat er toch wel eens probleempjes aan het licht kunnen komen.

Na de klacht onzerzijds enkele weken geleden, meldde Telenet dat ze een upstream frekwentie gede-activeerd hebben omdat die niet in orde bleek te zijn. Ook meldt Telenet dat er werken in de straat zijn gepland voor augustus om er wat te verbeteren.

 

Het (WiFi) netwerk in het hotel is nooit door mij gemaakt. Ik ben erbij gehaald toen het in maart mis ging na de overstap naar Business Fiber.

Belangrijk bij een dergelijke nieuwe en onbekende situaties is te kijken wat juist niet en wat juist wel veranderd is. In dit geval was dus een nieuw modem router in de plaats gekomen voor een los modem en een losse router. Speciale aandacht is er voor punten waar nieuw aan bestaand gekoppeld wordt. Mogelijke IP conflicten zijn er een voorbeeld van.

 

De mededeling was in maart j.l. dat er een stekkertje om gestoken moest worden nadat het nieuwe abonnement ingegaan was. Het zou om verschillende redenen nooit gaan werken bleek al snel.

Telenet had er nieuwe modem-router geplaatst en ook nog de 2 oude modems aangesloten laten staan. Gewoon een rommeltje was het.

De Telenet technieker die er maandag was verbaasde zich over dit verhaal, en ook over het feit dat de oude Telenet apparatuur nog aanwezig was. Dat had in maart gelijk mee terug genomen moeten worden.

 

 

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

Is de configuratie voor mac-bridging nog zichtbaar op Mijn Telenet?

En de port forwardings ook? Die gaan dan naar een ander toestel dan je eigen router, neem ik aan.

Want beiden gaan niet samen natuurlijk.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

De MAC-bridging op de nieuwe CV8560E was er niet meer.

De port-forwardings zijn ingesteld op de router die erachter zit.

 

Maandag j.l. was door de Telenet technieker alles op het nieuwe modem al ingesteld, ook de MAC bridging. Zelf hoefde ik niets meer in te stellen. Ook de eigen IP-range was (net zoals het bij het vorige modem het geval was) op 192.168.125.× ingesteld.

 

Alles heeft allemaal vanaf het moment dat het nieuwe modem geplaatst is goed gewerkt. Tot 1 juli, want toen kwamen er weer klachten.

 

Apparatuur die in de cloud staat kon ik nog wel uitlezen, maar andere apparatuur niet. Daaruit blijkt dat dat op 1 juli om 03.30u 's nachts er op deze apparatuur geen internet was.

 

Gisteren avond ben ik er naar toe gegaan, en via "MijnTelenet" heb ik het modem gecontroleerd. Toren bleek dat het modem terug in de "factory-settings" stond. Dus was er géén MAC-bridging meer en was het gateway IP-adres 192.168.0.1 geworden.

 

Toen ik de instellingen op het modem weer terug aangepast had en apparatuur had ge-reboot werkte alles weer goed.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?


@Willem_Antenne  schreef:

Nadat ik aan de locatie manager gevraagd had een paar dingetjes te checken wist ik al dat het publieke (Telenet IP-adres) niet meer hetzelfde was.


Het extern IPv4 adres van de Telenet modem kan je ook perfect aflezen in "Mijn Telenet". Als je geen vast IP hebt, kan dat inderdaad soms veranderen, hoewel dat meestal maanden/jaten gelijk blijft (tenzij modem wissel)

 

Wat het extern IPv4 adres van de eigen router betreft, hiervoor hebben de meeste routers wel tools (dyndns).

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?


@Willem_Antenne  schreef:

Het gaat me bijvoorbeeld om de gebruikte frekwenties voor downstream en upstream, signaalsterkte en nog belangrijker de signaal-ruis afstand.

Storingkjes die soms en maar heel kort optreden zijn vaak erg lastig te traceren.

 

Wat je dan graag wilt weten is of het probleem mogelijk door het inkomende signaal komt. Dat kan (en kon) ik niet zien bij deze modems. De technieker die er maandag was kon dit allemaal zien. Ik heb toen heel even mee kunnen kijken.... 

<knip

Vrij verkrijgbare routers hebben een log waar je dit allemaal kan inzien.


Ik apprecieer jouw goede technische kennis van Docsis 3.0, maar in principe heb jij daar als klant niets mee te maken. Telenet moet er gewoon voor zorgen dat jouw aansluiting een voldoende sterk signaal heeft. En hoewel dat inderdaad een "moment opname" is, eens jouw verbinding goed is, zal dat wel goed blijven

 

Jouw problemen hebben ook niets te maken met signaalsterkte of verbindingsproblemen, maar met instellingen ...

 


@Willem_Antenne  schreef:

Juist deze MAC bridging heeft de Telenet technieker maandag al gemaakt. Dat heeft ook goed gewerkt t/m woensdag. Het nieuwe modem is de CV8560E.

Middels de op de router ingestelde port-forwardingen kon ik ook apparaten op afstand checken. Nu niet meer.


Ik zie hier toch enkele problemen

  • Er is geen enkele reden voor een technieker om de MAC bridging direct in jouw modem in te stellen. Dat is iets dat de klant zelf via "Mijn Telenet" kan doen. Van zodra de technieker de modem heeft geïnstalleerd en correct heeft geprovisioneerd, is deze zichtbaar in "Mijn Telenet" en kan je het correcte MAC adres van de eigen router hier invullen. Deze info wordt bij Telenet opgeslagen, en bij iedere modem herstart of reset terug ingelezen (configuratie bestand).
  • Gezien je een eigen router achter de CV8560E gebruikt, die dan ook zijn eigen publiek IPv4 adres krijgt (via de MAC bridge), is er normaal ook geen enkele reden om de Telenet modem een ander intern IPv4 adres te geven dan het standard 192.168.0.1 adres. Indien je dat toch zou wensen (voor welke reden ook), moet je dat ook via "Mijn Telenet" doen, zodat dit nà een reset/reboot terug ingelezen wordt

Als een technieker deze instellingen op een of ander e manier direct in de modem heeft ingebracht, en niet via "Mijn Telenet", kan ik mij voorstellen dat deze aanpassingen niet in de provisioning file (configuratie bestand) staan, die nà een modem herstart ingelezen worden ??

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

Als de Telenet man die settings rechtstreeks in de modem geprogrammeerd heeft, tja dan worden die natuurlijk vroeg of laat weer overschreven door de config vanuit Mijn Telenet.

 

Ik volg @flip1953 als hij zegt dat de eindklant geen uitstaans heeft met de technische waarden van de modem. Telenet levert een dienst die aan bepaalde maatstaven moet voldoen. Hoe ze dat doen, is interne keuken.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.