Beantwoorden
schattk
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Alles op zijn plek! Star Wars Day Vernieuwde Telenet Webmail? Netjes!

Welke powerline is compatibel met PG-9072LG-TN?

Allen,

 

Ik gebruik momenteel een powerline adapter paar (PG-9072LG-TN).  
De 'gewone' powerline adapter staat uiteraard aan de modem, de andere Wifi powerline achteraan in het tuinhuis.
Nu zou ik dit 'netwerk' willen uitbreiden met een paar (niet WiFi) powerline adapters om over vast internet te beschikken daar waar het nodig is.
Welke powerline adapters zijn compatibel met bovenstaande paar?

 

PS :
Ik besef maar al te goed dat de beste optie een rechtstreekse kabel is.  Niet altijd mogelijk.
Ik zou er ook voor kunnen opteren lukraak een powerline adapter te kiezen om als 2e 'netwerk' (dus 2 'zenders') op te zetten, maar dat lijkt mij niet zo een goed idee.  

 

Titel gewijzigd door CaroDW (mod) I vorige titel: Powerline uitbreiden.

0 Likes
7 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Welke powerline is compatibel met PG-9072LG-TN?

@schattk 

Je zou natuurlijk een setje ergens kunnen kopen maar ik ik denk dat dit niet altijd compatibel gaat zijn. Telenet zal natuurlijk ergens zijn eigen soft en firmware op hebben geïnstalleerd waardoor de werking er dan niet is of van mindere kwaliteit. 

 

Persoonlijk zou ik dan nog een setje bij bestellen aan € 2 extra per maand dan ben je zeker dat het werkt en compatibel is samen. Weet nu niet of je dan ook via 'mijn Telenet' de wifi van de powerline kan uitschakelen , aangezien ik ze niet gebruik. Maar als dat wel kan is dat een plus punt. Moest dat niet gaan heb je en een extra wifi punt en je kan bekabeld het internet gebruiken.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
schattk
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Alles op zijn plek! Star Wars Day Vernieuwde Telenet Webmail? Netjes!

Welke powerline is compatibel met PG-9072LG-TN?

Patrick,

 

Dank voor de uitleg.  Dat van die 'eigen' firmware had ik ook voor voor gevreesd.

Het lijkt mij inderdaad verstandiger om deze te huren.  De huurprijs, als idd €2 per extra set, valt al bij al ook wel heel goed mee. 

 

Wat betreft het uitschakelen van de WiFi.  Dat heb ik met mijn huidige setje getest.  WiFi uitschakelen via de knop op het apparaatje zelf werkt perfect en na een reboot blijft de setting behouden.

Ik ga het nog niet als 'oplossing' aanduiden (teneinde nog andere antwoorden te krijgen), maar wel al een dikke welgemeende Like 🙂

 

 

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Welke powerline is compatibel met PG-9072LG-TN?


@schattk  schreef:

Nu zou ik dit 'netwerk' willen uitbreiden met een paar (niet WiFi) powerline adapters om over vast internet te beschikken daar waar het nodig is.
Welke powerline adapters zijn compatibel met bovenstaande paar?


Alle Powerlines die HomeGrid (G.hn) gecertifieerd zijn, zijn compatibele met de Telenet Powerlines PG-9072, PG-9073, PG-9082, PG-9083.

Bijvoorbeeld de Magic powerlines van Devolo.

Dat is een nieuwe standard (Telenet heeft die niet uitgevonden 😊).

Zie HomeGrid Forum – Any wire. Anywhere. It just works.

of: G.hn - Wikipedia

 

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Welke powerline is compatibel met PG-9072LG-TN?

Heb je nog andere coax kabels van uw NUI naar een plaats waar ge sneller internet wil. In dat geval kan de Hischmann MoKa een duidelijke verbetering brengen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Welke powerline is compatibel met PG-9072LG-TN?

@schattk Als de powerlines die je hebt goed werken zou ik eerder opteren om gewoon een volledige nieuwe set van bijvoorbeeld Devolo aan te schaffen. 

Devolo Magic 2 WiFi 6 Multiroom Kit bijvoorbeeld. Die geeft ondersteuning van wifi 6. 

Meestal raden we powerlines af indien er een kabel kan gelegd worden of er een coax in de buurt ligt.

Maar in uw geval, als je de gewenste snelheden haalt met de huidige opzet, is uw elektrische bedrading in orde en kan dit wel gebruikt worden. De reden waarom ik een volledige nieuwe set zou voorstellen is het volgende : 

Je kan een toestel hebben dat compatibel is maar wel de nodige snelheid niet haalt maar onder de noemer "compatibel" verkocht is. Om dit niet voor te hebben kies gewoon voor een nieuwe set. Het is een investering maar je zal hier wel problemen mee kunnen vermijden in de toekomst.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Welke powerline is compatibel met PG-9072LG-TN?

@kristofDW 

Jouw voorstel is toch wel serieus overkill (> 400€)

De topic starter zoekt gewoon een paar compatibele (niet WiFi) powerline adapters om zijn "vast" netwerk uit te breiden.

 

Ik vraag me trouwens af wat de toegevoegde waarde is van snel WiFi6 voor een powerline adapter, waar de zéér beperkende factor zit in de powerline snelheid zelf 🤔.

 

PS. Wat betreft "compatibiliteit": hiervoor worden tussen fabrikanten internationale standards afgesproken, net om ervoor te zorgen dat de toestellen van verschillende merken met elkaar werken.

 

Gelukkig maar, anders zouden we met zijn allen nog een Nokia GSM toestel gebruiken, omdat de Telenet zendmast Nokia materiaal gebruikt (en zouden we niet van provider kunnen wisselen, gezien de Proximus een ander merk gebruikt in de zendmast) 😁.

(fictief voorbeeld)

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Welke powerline is compatibel met PG-9072LG-TN?

@flip1953 Het is misschien overkill voor u maar voor de meeste mensen is stabiel en snel internet een must. De powerlines zijn inderdaad inclusief wifi maar deze kan je wel afzetten indien nodig. 

De nieuwere powerline zijn zeer snel (zelf getest) dus op het vlak van snelheid zitten ze meer dan goed. De vroegere powerlines zijn niet meer te vergelijken met de nieuwe.

Je moet maar eens naar de technische specificaties kijken van deze toestellen  https://www.devolo.be/magic-2-wifi-6

Je kan het als overkill bekijken maar eens je het gebruikt is het zalig. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes