Beantwoorden
deboopi
Freshman Weetjesweter
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Handje vol! Netjes!

Wi-fi netwerk switcht ongewenst naar 5Ghz

Eerst even mijn configuratie

modem CH8568LG

powerline    PG9083L-TN
connected 0

powerline    PG9073
connected 6 

Telenet Access Point
Samsung Galaxy Watch5 Pro (bij de ip-adressen hiervan staat ook het ip-adres van mijn samsung telefoonn, de telefoon is niet apart vermeld als verbonden toestel)
Chromecast Dongle
Mobile Device
OnePlus Nord 2T
Verisure alarm

soms worden deze devices weergegeven bij de modem en verschijnt deze powerline niet

Wifi powerline   PG9082L-TN
connected 2

Chromecast Dongle
D-Link Router

Bij de modem heb ik netwerkveiligheid waar bij ik enkel de 2.4 ghz zou kunnen laten werken, deze instelling kan ik echter niet bewaren

Bij de Wi-fi powerline heb ik ook netwerkveiligheid waarbij ik enkel de 2.4 ghz zou kunnen laten werken, deze instelling kan ik echter niet bewaren

Ik heb 2 SSD (2 aparte netwerknamen voor mijn 2.4 en voor mijn 5 ghz wifi verbinding.

Als ik de telefoon verbind op de ssid met 2.4 Ghz staat die soms toch verbonden op 5Ghz, dan geeft die aan dat hij verbonden is maar bij verbindingen (internet surfen)  krijg ik altijd een timeout.
Soms geeft die 2.4 Ghz aan en dan gaat alles goed

Mijn laptop is ook verbonden op hetzelfde netwerk en die geeft altijd 5Ghz aan en daar werkt alles goed

Mijn vraag is nu wat ik moet aanpassen en waarom ik bijnetwerkveiligheid geen aangepaste instellingen kan bewaren.

En waarom krijg ik te zien dat op de 2,4 verbinding dat ik opeens een verbinding op 5GHZ heb (en dat ligt volgens mij niet aan het toestel aangezien ik dat zowel op de laptop als op de telefoon heb)?.

8 reacties
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

Staat "Één wifi-netwerk" aan of uit?

Volgens mij kan je enkel als dit uit staat kiezen om 2.4 GHz OF 5 GHz te gebruiken

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-)

Je schrijft dat je een SSID hebt voor het 2,4 GHz signaal en en een ander SSID voor het 5 GHz signaal. 

Je Access point is Wifi 5 en je smartphone is Wifi 6.  Je smartphone zal automatisch schakelen tussen beide frequenties op voorwaarde dat je ooit beide SSID's met bijhorend wachtwoord hebt ingevoerd in je smatphone (vermits smarthone en smartwatch ook met elkaar verbonden zijn sluit ik niet uit dat slechts bij één van beiden de twee frequenties geactiveerd zijn).

deboopi
Freshman Weetjesweter

Ik heb nu eens het 5Ghz netwerk vergeten op zowel de smartwatch als op de telefoon.
In de meeste gevallen - maar niet altijd - wordt er nu verbinding gemaakt op 2,4 Ghz.
Soms is het toch nog op  5 Ghz en meestal gaat het dan wel goed maar soms ook weer niet.
Op mijn toestel was er ook verbetering merkbaar door de wi-fi 7 uit te schakelen.

Mijn vraag is nu wat ik eigenlijk nog moet doen?
Ben ik best om beide netwerken (2,4 en 5 Ghz) samen te voegen op 1 SSID?
Ik had dit initieel niet gedaan om zelf te kunnen kiezen op welk netwerk ik verbinding maak maar als de problemen zouden verholpen zijn met ze samen te voegen dan wil ik dat wel doen.
Of staan er nog andere- betere - opties open?

WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@deboopi  schreef:

Ben ik best om beide netwerken (2,4 en 5 Ghz) samen te voegen op 1 SSID?
Ik had dit initieel niet gedaan om zelf te kunnen kiezen op welk netwerk ik verbinding maak maar als de problemen zouden verholpen zijn met ze samen te voegen dan wil ik dat wel doen.
Of staan er nog andere- betere - opties open?

Ik heb het al jaar en dag op 1 SSID staan en dat werkt (voor mij) perfect.

WG94 | Krak
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-)

Met een Wifi access point (dus ook F@ST3896LG-TNminstens Wifi 6:

Zijn de toestellen die je hebt Wifi 5 of lager, dan zou ik twee SSID's gebruiken.  Reden het AP past zich aan, aan de verbonden toestellen en werkt voor die toestellen volgens de lagere (oudere) norm.

Zijn de tostellen di je hebt meestal minstens Wifi 6, dan hebben twee SSID's geen zin. Reden Beide kanten AP en aangesloten toestellen maken volledig gebruik van Wifi 6 en hierdoor kan je snellere Wifi hebben.

deboopi
Freshman Weetjesweter

Maar mijn modem is een CH8568LG en als ik he goed heb is die ac dus wi-fi 5.
De access point is een compal AP7465CE-TN en daarvan vind ik zelfs niet terug welke standaard die ondersteunt.
Thuis zijn al mijn toestellen Wi-Fi 6 cmpliant op 1 na.
Heeft het dan zin om de netwerken samen te voegen ?
Ik kan de modem wel inruilen voor eentje die Wi-Fi 6 aankan maar lukt dat dan ook nog met mijn Access point en het wi-fi 5 toeste?
Momenteel ben ik verbonden met het 2,4 Ghz netwerk maar dat switch toch nog soms naar 5 Ghz en dan is het dikwijls om zeep.

WG94
Freshman Meesterweter

@deboopi  schreef:

De access point is een compal AP7465CE-TN en daarvan vind ik zelfs niet terug welke standaard die ondersteunt.

Wat zijn de eigenschappen van de Wifi-boosters? | MyTelenet 

"802.11ac 3x3 technologie", Wi-Fi 5 dus

@deboopi  schreef:

Ik kan de modem wel inruilen voor eentje die Wi-Fi 6 aankan maar lukt dat dan ook nog met mijn Access point en het wi-fi 5 toeste?

Wi-Fi is backwards compatibel. Wi-Fi 6 routers ondersteunen ook de nodige signalen om Wi-Fi 5 toestellen te laten verbinden. Wi-Fi 6 toestellen kunnen andersom ook perfect verbinden met Wi-Fi 5 routers

WG94 | Krak
deboopi
Freshman Weetjesweter

Maar ik heb op de telefoon en op het horloge alleen op het 2.4 Ghz inetwerk ngelogd en het 5ghz netwerk heb ik 'vergeten'.

Maar toch krijg ik soms na het inloggen op het 2.4 Ghz netwerk de melding dat ik op een 5Ghz netwerk verbonden ben en in het laatste geval is de kwaliteit van de verbinding niet goed of werkt ze helemaal niet, hoe kan dat nu.
Of zou dit opgelost worden als ik de 2.4 Ghz band en de 5Ghz allebei onder dezelfde SSID zet?