Beantwoorden
PVB64
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Pionier

WiFi binnenshuis valt uit OF blokkeert gewoon!

Sinds een aantal weken zit ik hier met het probleem dat onze WiFi binnenshuis zomaar dagelijks een paar maal uitvalt/blokkeert en er geen connectie meer mogelijk is, ook al staat de signaal aanduiding op onze apparaten voluit! Na het onderbreken van de modem stroomtoevoer en het verwijderen en terug plaatsen van de WiFi- en Powerlines werkt het weer terug. Ook het bedrade signaal voor het netwerk van de iMac valt dan weg. Ben geen leek op I.T. gebiedt maar dit begint me toch stilaan zuur op te breken moet ik zeggen. Mvg.

0 Likes
12 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

WiFi binnenshuis valt uit OF blokkeert gewoon!

@PVB64 

Waarschijnlijk is er een probleem met uw modem en zou hij best vervangen worden. Als het mogelijk is zou je wel eens bij de buren kunnen checken of dat probleem zich daar ook voordoet. Eventueel door daar eens via wifree aan te melden terwijl het bij u problemen geeft.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
PVB64
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Pionier

WiFi binnenshuis valt uit OF blokkeert gewoon!

Bedankt voor deze snelle respons!

 

Wel, ik moet zeggen dat ik reeds over een nieuwere modem beschik, de witte versie namelijk. Ik stel mij ook de vraag of het kan liggen aan teveel toestellen op het WiFi netwerk binnenshuis OF aan het feit dat buurman van Telenet naar Proximus is overgestapt, de problemen doen zich frequenter voor sindsdien. Een mens denkt aan alles en nog wat als het niet opgelost raakt natuurlijk. Het rare is dat de signaal aanwijzing op de toestellen voluit blijft staan maar er toch geen WiFi is, daarom denk ik dat deze er wel is maar er ergens een blokkade optreedt om één of andere reden.

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

WiFi binnenshuis valt uit OF blokkeert gewoon!

@PVB64 

Vertragen zou ik nog willen aannemen. Wegvallen is van een heel andere orde. Je schrijft ook dat een bedraad signaal wegvalt op dat ogenblik en dat heeft niets met wifi te maken.

Waaraan is dat bedraad toestel aangesloten? Modem of powerlines?

Als het aan de powerline adapter is kan de oorzaak ook daar te vinden zijn. Haal die dan eens uit je netwerk. Gebeurt het dan nog?


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
PVB64
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Pionier

WiFi binnenshuis valt uit OF blokkeert gewoon!

@louishufk De iMac werkt draadloos via een WiFi Powerline in dezelfde ruimte en is tevens verbonden via rechtstreekse UTP op de Telenet modem. De instelling is zo dat de iMac internet gebruikt in de volgorde van eerst rechtstreekse connectie te gebruiken en dan indien nodig WiFi.

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

WiFi binnenshuis valt uit OF blokkeert gewoon!

@PVB64 

Heb je in mijn telenet je netwerk al eens gesplitst in vier aparte netwerken, met verschillende naam?

Zo kan je al eens duidelijk terugvinden welk netwerk het probleem geeft en heb je de kans om de veroorzaker van de problemen te detecteren. (modem of powerline).

Als je je netwerk splitst niet vergeten te bewaren. En dan nog geduldig wachten tot je modem alles overgenomen heeft.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
PVB64
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Pionier

WiFi binnenshuis valt uit OF blokkeert gewoon!

@louishufk Bedoel je dan "één netwerk" uitschakelen en 2,4 & 5Ghz apart opzetten met een andere SSID?

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

WiFi binnenshuis valt uit OF blokkeert gewoon!

@PVB64 

Ja. Dat is het.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
PVB64
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Pionier

WiFi binnenshuis valt uit OF blokkeert gewoon!

@louishufk Neen nog niet geprobeerd. Kan ik mogelijk wel eerst eens doen maar de toestellen zullen zelf switchen tussen 2,4 en 5Ghz vrees ik mits andere benaming, maar dan moet ik alle toestellen ook daarop eerst instellen.

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

WiFi binnenshuis valt uit OF blokkeert gewoon!

@PVB64 

Eens gesplitst kan je zelf kiezen waarmee je wilt verbinden en kan je een eventueel probleem met de powerline adapters omzeilen. Modem problemen kunnen iets moeilijker te omzeilen zijn.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

WiFi binnenshuis valt uit OF blokkeert gewoon!

Opsplitsen in aparte netwerken alleen gaat geen soelaas bieden.

Wat ik wel aanraadt is om een apart SSID te configureren voor de 5Ghz band (waar er meer plaats is in het wifi spectrum en de kans op storingen door buren kleiner is).

Een aparte SSID voor de 2,4Ghz en 5Ghz zal er voor zorgen dat als je op je toestel de 5Ghz SSID kiest, je toestellen nooit per ongeluk zullen connecteren op de 2,4 Ghz SSID (deze SSID moet je dus "vergeten" op je toestellen)

 

Voordeel 2,4Ghz: reikt verder dan 5Ghz

Nadeel: - minder beshikbare kalen in deze band, dus meer kans op storingen door buren die uitzenden op hetzelfde kanaal

- trager dan 5Ghz

 

Voordeel 5Ghz: meer kanalen beschikbaar in de 5Ghz band, veel sneller dan 5Ghz

Nadeel: bereik is kleiner, dus soms meerdere access-points nodig.  Sommige toestellen ondersteunen enkel de 2,4Ghz band. Het gaat hier vooral om IOT toestellen zoals bijv een draadloze deurbel.

 

Je geeft aan dat de problemen zich frequenter voordoen sinds een wijziging bij je buren.

Als je in de 2,4 Ghz band wil blijven werken zal je het probleem enkel deftig kunnen oplossen door een ander kanaal te kiezen (liefst manueel, in Mijn Telenet, en kies voor kanaalbreedte SMALL)

Automatische kanaalkeuze werkt doorgaans maar tijdelijk, totdat er iemand anders op hetzelfde kanaal begint uit te zenden.
Op 5Ghz werkt de automatische kanaalkeuze beter. Kies hier ook best voor kanaalbreedte SMALL.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
PVB64
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Pionier

WiFi binnenshuis valt uit OF blokkeert gewoon!

@Steven-E Bedankt Steven, we gaan dit eens rustig doornemen en de instellingen uittesten. Hopelijk komen we er beter uit bij het vinden van de oorzaak, wat het belangrijkste in dit verhaal maar niet evident is.

leen333
Freshman Meerweter
Berichten: 51
Say what?! Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien!

WiFi binnenshuis valt uit OF blokkeert gewoon!

Ik heb dat ook veel, ondanks powerlines,

Denk dat het een gewoonte is van telenet, 

0 Likes