Beantwoorden
Joeri1970
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

WiFi signalen doorheen het hele huis mogelijk?

Ik ben nieuw op dit forum.

 

Ik heb problemen met mijn wifi bereik in huis en de tuin

In huis is wel het belangrijkste.

 

Ik heb een Telenet modem in de living op het gelijkvloers.

En ik wil ook goed bereik op de 1ste en 2de verdieping.

 

Ik heb geprobeerd met op elke verdieping een extender van tp-link.

Dit werkte helemaal niet. Geen wifi op beide verdieping.

Als ik die op de 2de verdieping eruit haal dan werkt de wifi redelijk op de 1ste verdieping. Op de 2de verdieping maar gedeeltelijk in de kamer.

 

Is een beter oplossing voor goed wifi bereik in heel het huis.

 

En vraag ook in de tuin. Voor in de zomer 😉.

Alvast bedankt als iemand een goede tip heeft.

 

Met vriendelijke groeten

Joeri 

 

Tags (1)
0 Likes
10 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

WiFi signalen doorheen het hele huis mogelijk?

@Joeri1970 

Als je nog geen access point of powerline adapters hebt van Telenet zou je deze kunnen huren. Een eerste (set) kan je gratis huren.

Een access point kan je daar gebruiken als je een netwerkkabel ter beschikking hebt. Voor de powerlines voldoet een stopcontact.

Dit set kan je bestellen via de telenet app op je smartphone.

Je betaald alleen 5 euro voor de verzending.

Om het bestellen zeker te doen lukken kan je best je netwerk splitsen(2,4 en 5GHz) en verschillende namen geven (SSID).

Dat splitsen doe je in: mijn telenet/mijn thuisnetwerk/modem details/netwerkinstellingen en wachtwoord/een wifi netwerk: uitschakelen.

Aparte namen geven en BEWAREN

Wachten tot modem de instellingen overgenomen heeft.

Je kiest op je toestel voor het 2,4 GHz netwerk en zoekt een plaats waar het signaal te verbeteren is, maar wel goed genoeg is om het te kunnen bestellen.

Succes


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Joeri1970
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

WiFi signalen doorheen het hele huis mogelijk?

Bedankt voor je antwoord.

 

Ik ken er niet zoveel van daarom dat ik nog een paar vraagjes heb.

- Waarom moet dat splitsen van 2.4 en 5 GHz.

- Wat is het beste een access point of een powerline, en wat is het verschil ertussen.

 

Groetjes

Joeri

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

WiFi signalen doorheen het hele huis mogelijk?

@Joeri1970 

Betreft splitsen: Het bereik van de twee netwerken is verschillend. Bij het testen hindert het 5GHz netwerk het vinden van de juiste plaats om de test te doen slagen met het 2,4 GHz netwerk. (Het doen slagen betekent eigenlijk het vinden van een plaats waar de kwaliteit net iets verbeterd kan worden.)

Na de test kan je gerust terug een netwerk kiezen, hoewel het splitsen zijn voordeel heeft. Je kan dan zelf kiezen voor het beste netwerk op een bepaalde plaats.

Betreft AP of powerline: Als je een netwerkkabel ter beschikking hebt op de plaats waar je het wilt gebruiken gaat een AP betere resultaten geven. Je hangt dan wel vast aan die kabel. Een powerlineset heeft dan het voordeel dat je alleen stopcontact nodig hebt.

Access point of powerlines zijn twee verschillende toestellen die hetzelfde doel willen bereiken op een andere manier.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Joeri1970
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

WiFi signalen doorheen het hele huis mogelijk?

@louishufk

Moet je die AP of powerline enkel inpluggen of verbinden op de 1ste en 2de verdieping.

Dus heb ik er dan 2 nodig.

 

Of moeten die ook verbonden worden aan de modem.

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

WiFi signalen doorheen het hele huis mogelijk?

@Joeri1970 

Access point: Verbinden met stopcontact en met netwerkkabel (UTP) naar modem.

Powerline set: deel 1: in stopcontact bij modem/ met korte netwerkkabel (meegeleverd) naar modem.

   deel 2: in stopcontact op de plaats van gebruik. (Dit deel kan je met netwerkkabel of wifi aansluiten aan je toestel.) Dit deel kan ook apart gehuurd worden, zodat je slechts 3 stroomslurpers moet gebruiken.

Het gebruik ervan is uitgelegd bij het set. Het vraagt geen technische kennis.

Voor gebruik op twee plaatsen heb je twee toestellen nodig als die beide gelijktijdig in gebruik zijn. Tenzij je een toestel zo kan plaatsen dat ze goed bereikbaar zijn op de twee plaatsen.

Let wel: een tweede set is niet gratis. (huur: 2euro/mnd)


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Joeri1970
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

WiFi signalen doorheen het hele huis mogelijk?

Dus voor die access point heb je geen toestel nodig op de verschillende verdiepingen.

 

Het is voor het gebruik van meerdere apparaten per verdieping. ( Gsm en tablets ) 

 

 

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

WiFi signalen doorheen het hele huis mogelijk?

@Joeri1970 

Ik zou aanraden om te beginnen met 1 toestel of set. Is de bereikbaarheid voldoende moet je geen tweede nemen.

Hou wel voor ogen dat je bij een access point een verbinding nodig hebt naar je modem. Dat is niet het geval bij pwl adapters. Die gebruiken het stroomnet.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Joeri1970
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

WiFi signalen doorheen het hele huis mogelijk?

Sorry voor alle vragen

 

Ik las dat je voor de AP en voor de pwl allebei een verbinding nodig hebt met je modem.

 

Of bedoel je een verbinding op de verdiepingen.

 

In dat geval denk ik dat de pwl het beste is.

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

WiFi signalen doorheen het hele huis mogelijk?

@Joeri1970 

Pwl is het meest flexibele.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

WiFi signalen doorheen het hele huis mogelijk?

@Joeri1970 

 

Om alle misverstanden of verwarring uit te sluiten:

  • Een AP (Acces Point) is één toestel dat je plaatst op de locatie waar je WiFi (en vanzelf dan ook UTP) verbinding nodig hebt. Dat toestel heeft om te kunnen werken zelf een UTP verbinding nodig maar de router. Er moet op die locatie dus een kabel toekomen.
  • Powerlines, dat is steeds een set, minstens twee, een master en een slave. De master staat in de buurt van de router en is daar mee verbonden middels UTP kabel. De master moet in een eigen stopcontact geplaatst worden, dus geen dominostekkers. De meeste powerlines hebben wel een doorvoerstopcontact zodat je geen stopcontact verliest.
    De slave wordt dan ook in een eigen stopcontact gestoken daar waar de WiFi nodig is. Er is dus geen behoefte aan een UTP kabel die van de router komt. Die verbinding wordt door het e-netwerk verwezenlijkt. De slave heeft ook een UTP poort, dus op die plaats kun je dan ook met een bekabeld toestel werken.
    Je kan meerdere slaves (dus op meerdere locaties) aan één master koppelen.

Ik hoop dat je hiermee een goed inzicht hebt op wat beide systemen zijn en kunnen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.