24750
netweters
|
152322
antwoorden
|
20691
vragen
|
Beste,
Ik kom pas thuis van een korte vakantie. Op mijn appartement sloot ik mijn toestellen (2 smartphones en een laptop) aan op het Wifi netwerk van de eigenaar. Op 2 van de 3 toestellen kan ik zonder problemen terug naar mijn eigen Wifi netwerk. Bij mijn smartphone lukt dat ook, maar ik krijg de boodschap "internet misschien niet beschikbaar". Ik kan met mijn smartphone niet op internet, terwijl dat met alle andere apparaten wel lukt (2de smartphone, laptop, 2 tablets, desktop). Ik heb al diverse ingrepen gepleegd: heropstart smartphone, zachte reset, netwerkinstellingen resetten, herstarten in veilige modus, Telenet modem uitzetten en terug opstarten. Alles werkt (terug) prima, behalve het internet op mijn smartphone. Ik heb dus alles geprobeerd behalve mijn toestel terugzetten naar de fabrieksinstellingen, dat laatste schrikt mij wat af omdat ik dan misschien meer kwijt ben dan mij lief is. Anderzijds ben ik wel ten einde raad. Weet een van jullie hoe ik dit kan oplossen?
Met vriendelijke groeten,
YvesC
Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: WiFi op mijn smartphone
Opgelost! Ga naar oplossing.
Hallo Janneke,
Bedankt voor je snelle respons. Het is een android smartphone (Samsung S8). Dat is een van de eerste ingrepen die ik heb uitgevoerd: de smartphone uit- en terug inschakelen. Maar dat heeft het probleem niet opgelost.
Toch bedankt voor de tip.
Groetjes,
YvesC
welke WiFi infrastructuur gebruik je thuis ?
Is dat een modem, indien ja, welk type modem is dat, of is het een modem + accesspoint en/of powerlines en/of andere WiFi units (mesh, pods, ...) ?
Ook indien extra wifi APs in use: welke types zijn dat ?
Hallo BandR,
Bedankt voor je snelle respons.
Mijn Wifi thuisnetwerk bestaat uit een modem (Wireless modem CH7465LG-TN) + een accesspoint van Telenet type AP7465-TN). De laatste werd indertijd door een technicus van Telenet geïnstalleerd, na een checkup van mijn installatie. Al mijn andere apparaten (laptop, 2 tablets en mijn echtgenote haar smartphone) kunnen zoder problemen op internet. Mijn smartphone (Samsung S8) maakt verbinding met Wifi maar niet met het internet. Ik heb zonet nog met mijn smartphone de QR-code gescand van mijn Wifi paspoort in "mijn Telenet". Hij maakt verbinding met de modem maar ik krijg het volgend bericht: "Klaar om te verbinden wanneer de netwerkkwaliteit verbetert".
Weet jij raad?
Groetjes,
YvesC
Niet direct.
Wat mogelijk is is dat een ouder toestel, oudere wifi standaard, bvb 11n, problemen heeft om te connecteren met een recent AP, bvb wifi6, indien die zijn driver niet updated werd.
Vandaar de vraag naar welke toestellen je gebruikt, maar gezien je toestellen is dat allemaal wifi5, dus niet applicable.
Wat misschien nog een issue zou kunnen zijn is de config van je modem/AP. Staat die ingesteld als "1 netwerk" in de Mijn Telenet ? Of heb je aparte SSIDs en pwd ?
En wat zie je als security mode in de config (WPA2-psk mode of WPA/WPA2-PSK mode). Kan bvb issues geven als je mixed op 2 toestellen, maar lijkt dan eerder enkel bij roaming etc. Nog wel iets wat waard is om checken lijkt me.
Je kan eens proberen om eerst de verbonden toestellen eens van die verbinding af te halen en dan enkel je Samsung eens proberen en zien of je dan wel verbinding kan maken. Check ook eens goed of je wel met het goede correct netwerk verbinding maakt.
@BandR die beveiliging protocol van WPA2 maakt niet heel veel uit. Ik heb alles thuis met WPA3 personal beveiligd en een kameraad van mij raakt met zijn Samsung S8 perfect verbinding bij mij thuis en heeft ook internet toegang.
Het gaat ook niet om de security mode op zich, dus WPA2-PSK of mixed mode, het gaat erom om, met zelfde pwd, op verschillende toestellen, er zeker van te zijn dat de sec mode consistent wordt toegepast.
Behalve checken of 1 network is ingesteld, kan je ook gewoon ff alle extra APs uitschakelen en gewoon de test even in de burt vd modem zelf uitvoeren.
Je kan ook een "forget network" op je gsm proberen voor de SSID, en zo opnieuw laten zoeken.
Hallo netweters,
Ik heb mijn probleem opgelost, door chronologisch na te gaan welke ingrepen ik de laatste week heb uitgevoerd. Ik heb in Verbindingen - Meer verbindingsinstellingen - Privé-DNS op Automatisch gezet, die stond voordien op Hostnaam van privé-DNS-provider. Na Opslaan had ik terug internet op mijn smartphone. Al weet ik niet hoe dat voor mekaar is gekomen. Hopelijk weet iemand dat wel uit te leggenen heeft iemand er iets aan. Toch bedankt om mee te denken.
Met vriendelijke groeten,
YvesC
Hallo WG94 | KRAK,
Dat was dns-google. Maar wat deze instelling te maken heeft met het feit, dat ik wel verbinding kon maken met mijn modem maar niet op internet kon; weet ik nog steeds niet.
Met vriendelijke groeten,
YvesC
Je telefoon heeft een werkende DNS nodig om op het internet te verbinden met websites, je DNS zet immers domeinnamen om naar IP adressen.
Als dat niet lukt, dan denkt het toestel dat het geen verbinding heeft met het internet…
Hallo WG94,
Bedankt voor de toelichting. Zoals reeds eerder vermeld, heb ik mijn instelling gewijzigd van dns-google naar automatisch. Dat was voldoende om mijn smartphone terug verbinding met het internet te maken.
Met vriendelijke groeten,
YvesC