Beantwoorden
Egbert1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Wifi powerline verbinden met PC-desktop via utp-kabel

Ik heb destijds op de slaapkamer een tweede TV-box geïnstalleerd en die via een HDMI-kabel verboden met de tweede TV-box.

Voorafgaand was uiteraard de installatie van een powerline-adapter (nabij de modem in de living)  en een Wifi-powerline-adapter (nabij TV in slaapkamer) nodig.

Nu heb ik in de living een desktop-PC waarbij de wifi-verbinding steeds goed werkte. De WIFI werkt momenteel echter minder goed, de rechtstreekse verbinding met UTP-label werkt wel prima. Kan ik een Wifi-powerline plaatsen in de buurt van mijn desktop en dan een verbinding maken d.m.v. een UTP-kabel (ethernetkabel) tussen desktop en Wifi-powerline? Of is dit technisch niet mogelijk?

0 Likes
7 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wifi powerline verbinden met PC-desktop via utp-kabel

@Egbert1 Dat kan als je een powerline koopt met een LAN aansluiting. Devolo heeft dit bijvoorbeeld al ingebouwd. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Wifi powerline verbinden met PC-desktop via utp-kabel


@kristofDW  schreef:

Dat kan als je een powerline koopt met een LAN aansluiting. Devolo heeft dit bijvoorbeeld al ingebouwd. 


Waarom zou hij een powerline moeten kopen met een LAN aansluiting ???? 

  1. Hij heeft al een WiFi Powerline, en vraagt gewoon of hij deze kan gebruiken met een LAN kabel. Antwoord = Ja.
  2. Ken jij misschien Powerlines die geen LAN aansluiting hebben?
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi powerline verbinden met PC-desktop via utp-kabel

Eigenlijk vraag ik mij af wat nu in feite de vraag juist is. Bij mijn weten werkt powerline met één master en één of meerdere slaves. De master moet aan de router verbonden zijn met UTP. De slaves kunnen dan gelijk waar staan en ontvangen hun signaal van de master via het E-Netwerk. Zij verdelen dat dan verder zowel via UTP als via WiFi.

Dat is de algemene regel. Ik zie niet meteen hoe ik de vraag van TS hierin moet kaderen. Zijn eerste zin bvb snap ik al helemaal niet: 

Ik heb destijds op de slaapkamer een tweede TV-box geïnstalleerd en die via een HDMI-kabel verboden met de tweede TV-box.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (2)
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi powerline verbinden met PC-desktop via utp-kabel

@StefaanH 

Als je een Wifi powerline hebt, steekt die in een stopcontact en verbindt die met een utp die van de HGW komt dan het je een perfect wifi access point.

Als je meer dan één powerline hebt dan moeten die met elkaar gekoppeld worden, dat wil zeggen dat ze mel elkaar kunnen communiceren. Als je een tweede powerline insteekt dan moet je die koppelen met de eerste, als je een derde insteekt dan koppel die naar keuze met de eerste of de tweede en bij een vierde heb je drie koppelmogelijkheden.

Wat je niet mag doen is de eerste met de tweede en de derde met de vierde. Dan heb je twee mini lans, tenzij uit elke paar ééntje verbonden is met de HGW.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Wifi powerline verbinden met PC-desktop via utp-kabel


@StefaanH  schreef:

Eigenlijk vraag ik mij af wat nu in feite de vraag juist is.


- Zijn eerste zin zegt gewoon dat hij WiFi Powerline gebruikt voor zijn 2de TV boven ...

- Zijn vraag is gewoon of hij een 2de WiFi Powerline kan gebruiken om zijn PC bedraad aan te sluiten. Antwoord is dus "ja". En het moet niet eens een WiFi Powerline zijn, een gewone 2de Powerline zal ook werken...


@StefaanH  schreef:

Bij mijn weten werkt powerline met één master en één of meerdere slaves. De master moet aan de router verbonden zijn met UTP. De slaves kunnen dan gelijk waar staan en ontvangen hun signaal van de master via het E-Netwerk. Zij verdelen dat dan verder zowel via UTP als via WiFi.


Bij Powerline is er geen "master-slave" verhouding. Alle Powerlines communiceren met mekaar via het E-net (niet dat het eerst naar de "master" moet en dan via de master terug naar de andere Powerlines)...
Vergelijk een stel Powerlines met een switch. Op een moderne switch is er ook geen ingang of uitgang, alle aangesloten apparaten kunnen met elkaar communiceren. Het maakt toch niet uit op welke poort de modem aangesloten is, of op welke poorten de andere netwerk devices ...

Idem bij Powerlines: je kan de modem aansluiten op gelijk welke Powerline en de andere network devices op de andere Powerlines in het netwerk (zolang ze gekoppeld zijn) ...

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wifi powerline verbinden met PC-desktop via utp-kabel

@flip1953 klopt inderdaad. Er bestaan er geen andere. Verkeerd geformuleerd.🤣 Je hebt er met 1 lanpoort en je hebt er met meerdere lanpoorten. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Egbert1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Wifi powerline verbinden met PC-desktop via utp-kabel

Bedankt voor je reactie want het is dankzij jouw reactie en vooral dan het antwoord op jouw reactie van de hand van Flip1953 (zie verder) - dat ik trouwens als oplossing heb aangemerkt - dat ik er uitgeraakt ben.

 

Mijn eerste zin was eigenlijk gewoon om te kaderen welke mijn huidige situatie op vlak van powerline en/of wifi-powerline was (wat goed werd aangevoeld door Flip1953).