|
26.342
netweters
|
163.901
antwoorden
|
|
22.015
vragen
|
Beste
Sinds kort ben ik overgestapt van OneUp naar Turbo
Ik heb reeds de F@ST3896LG-TN modem die wifi
op de telenet staat:
Wifi 6 certified (802.11ax wifi-standaard + ondersteuning
Ik gebruik onder andere een MacBook Air M2. Volgens de documentatie supporteert die Wifi 6 (802.11ax)
Maar als ik via wifi probeer te connecteren geraak ik niet hoger dan een snelhied van ongeveer 700 Mbps
Met kabel Cat 6 en netwerkadapter (2.5 Gbps) eraak ik ongeveer tot 2 Gbps wat wel normaal lijkt
Ik heb al wat rondgekeken maar ik krijg d ewifi snelheid niet hoger
Zou di(t ook niet hoger moeten zijn ?
Zijn er misschien settings die ik mis ?
Ik zit op enkel meters van mijn modem.
Bedankt
Hugo
Verbeter mij als ik het mis heb, maar wat ik in documentatie vind is dat Telenet dit bewust afknijpt op >1 Gbps om overbelasting van het net te voorkomen. Wifi staat hier uit op de F@st modem, en binnen mijn eigen netwerk (Deco's) haal ik dikwijls >1200 Gbps.
@dannyro schreef:Verbeter mij als ik het mis heb, maar wat ik in documentatie vind is dat Telenet dit bewust afknijpt op >1 Gbps om overbelasting van het net te voorkomen.
Hoe zou de wifi snelheid op je thuisnetwerk het net meer moeten belasten dan via ethernet?
Voor de overbelasting dan moeten ze wel geen Turbo abo maken
Dat moet jij niet tegen mij zeggen, ik heb daar niets mee te maken...
@dannyro schreef:Verbeter mij als ik het mis heb, maar wat ik in documentatie vind is dat Telenet dit bewust afknijpt op >1 Gbps om overbelasting van het net te voorkomen.
Kan je ons een link sturen naar de "documentatie" die dit beweert?
Neen, via forums en google enz...Het zou gaan over de 80 -> 160 Mhz.
Dag @Ugo
Ik snap je verwarring.
Ik ben gisteren (09/05/2026), ook overgestapt van One Up for 1, naar Turbo. Ik heb hetzelfde zoals jou.
Ik haal ook maar tot 700Mbps. Dit is normaal.
Mijn telefoon is de iPhone 14 Pro. Dus normaal kan hij ook (ietsje) meer aan.
In het begin vond ik dit ook raar.
Volgens mij, heb ik 2,5Gbps, maar kunnen m'n toestellen dit niet aan. Ik hoop dat toestellen dit later wel aankunnen, ookal zijn er die dit aankunnen.
Dus, het ligt meer aan het toestel.
Met vriendelijke groeten
@MatteoMenu
@MatteoMenu Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom ga je meer betalen voor een Turbo abonnement als je toestellen het niet aankunnen?
Hallo,
ik heb hier een Apple iMac met M3 chip die op ongeveer een 5 tal meter van de modem staat.
Draadloos geraak ik hier op mijn iMac ook niet hoger dan 900 Mbps.
In mijn geval is de wi-fi van de iMac de bottleneck in mijn installatie.
Laat de 5 GHZ kanaalbreedte van je Mac niet naar 20-40-80-160 zetten want dan duikt je draadloze snelheid in. ( technische dienst van Telenet past dit voor jou aan).
Ik heb het ook laten doen en achterna behaalde ik maar een 90 Mbps meer op wi-fi 5 GHZ.
Nu staat alles terug op 20-40-80 en ik behaal draadloos terug rond de 850 Mbps.
bedankt, MatteoMenu
Ik vind het wel raar omdat de modem en macbook air m2 beiden Wifi 6 ondersteunen
Er moet dan toch een verschil zijn.
Wat zou dit zijn ?