24779
netweters
|
152637
antwoorden
|
20726
vragen
|
Dag Netweters!
Al een jaar zit ik met het volgende probleem. Op willekeurige tijdstippen verliezen toestellen verbinding met het internet wanneer ze via wifi geconnecteerd zijn met de Telenet modem (24*8 DOC 3 WIRELESS DOCSIS). Het toestel blijft via wifi geconnecteerd met goede signaalsterkte. Het gebeurt bij alles soorten toestellen: laptops, smartphones, apple tv, chromecast, Bose speakers, etc. Zelf heb ik al een hoop zaken onderzocht en geprobeerd om zoveel mogelijk factoren uit te sluiten door de powerline en wifi booster los te koppelen, zonder succes.
Mijn bevindingen:
De Telenet helpdesk heeft me nog niet veel vooruit gebracht. De test die ze op afstand doen toont geen problemen. De modem kan daardoor enkel tegen betaling gewisseld worden, wat ik niet echt zie zitten als het probleem bij Telenet zou liggen. Wanneer ik een technieker laat komen en deze geen probleem kan vaststellen zou het ook aangerekend worden. Aangezien het probleem willekeurig de kop op steekt lijkt me de kans ook groot dat er niets te zien zal zijn op het moment dat de technieker hier is.
Heeft iemand van jullie enig idee wat het probleem kan zijn? Kan dit een defect in de modem zijn?
Alvast bedankt.
Titel gewijzigd door Ellen (mod) | Vorige titel: Willekeurig verlies van internet connectie via wifi
Opgelost! Ga naar oplossing.
Daar ge over powerlines en wifibooster schrijft veronderstel ik dat ge meerdere AP's hebt. Deze kunnen elkaar storen omdat ze dezelfde of naburige kanalen gebruiken. Wifibooster is een verzamelnaam voor 3 verschillende toestellen ( AP via UTP, powerline, wifi repeater. dit is de volgorde van betrouwbaarheid). Vertel dus eens wat ge allemaal in huis hebt want ik heb een vermoeden dat die elkaar gewoon storen.
De powerline/wifi booster waarvan sprake is de PG9073. Mijn eerste vermoeden was ook een storing tussen beide wifi signalen. Ik heb dan geprobeerd enkel de wifi van de modem te laten aan staan en later zelfs de powerline volledig te verwijderen. De connectie problemen kwamen toen spijtig genoeg nog steeds voor.
Ik probeer zo goed mogelijk te begrijpen wat er precies aan de gang kan zijn. Als het om een storing tussen 2 wifi signalen zou gaan, is het dan niet onwaarschijnlijk dat het uitschakelen en opnieuw inschakelen van de wifi op het gedisconnecteerde apparaat het probleem onmiddelijk verhelpt? (het apparaat blijf voor en na het herstarten geconnecteerd met de modem zelf). Zou een ander apparaat op exact dezelfde locatie dan niet gelijktijdig storingen moeten ondervinden?
Een update voor wie later nog op dit topic botst.
Er werd uiteindelijk een technicus gestuurd. Deze heeft de modem vervangen. Vermoedelijk was er een defect in de Wifi chip van de modem en kunnen ze dit niet vanop afstand detecteren. We zijn nu 3 dagen verder en er zijn geen connectie problemen meer geweest, op geen enkele van onze toestellen. Dingen zoals Yelo Play lijken nu ook veel vlotter te werken.
Wanneer je problemen ondervindt met de wifi verbinding is de kans groot dat het aan de signaalsterkte, storingen, etc ligt. Als dit echter allemaal in orde lijkt is er dus een kleine kans dat er een defect is aan de modem.
Verder wist de technicus mij ook te vertellen dat er normaal gezien niets aangerekend wordt wanneer ze het probleem niet kunnen vinden. Ze rekenen enkel de kost aan wanneer een probleem gevonden wordt dat door de klant zelf veroorzaakt is. De helpdesk had me nochtans verteld dat er kosten zouden aangerekend worden wanneer er niets gevonden wordt.