Beantwoorden
Boris_Y
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur!

Wifi-verbinding valt op willekeurige tijdstijppen weg

Dag Netweters!

 

Al een jaar zit ik met het volgende probleem. Op willekeurige tijdstippen verliezen toestellen verbinding met het internet wanneer ze via wifi geconnecteerd zijn met de Telenet modem (24*8 DOC 3 WIRELESS DOCSIS). Het toestel blijft via wifi geconnecteerd met goede signaalsterkte. Het gebeurt bij alles soorten toestellen: laptops, smartphones, apple tv, chromecast, Bose speakers, etc. Zelf heb ik al een hoop zaken onderzocht en geprobeerd om zoveel mogelijk factoren uit te sluiten door de powerline en wifi booster los te koppelen, zonder succes.

 

Mijn bevindingen:

  • Wanneer een toestel internet connectie verliest zijn andere toestellen niet geimpacteerd. Het toestel zelf blijft ook gewoon verbonden via wifi met goede signaalsterkte.
  • Op het wifi signaal zelf kan ik geen storing zien. Andere toestellen die zich op dezelfde plaats bevinden ondervinden op hetzelfde moment ook geen last. Het lijkt mij dus geen storing op het wifi signaal te zijn. De wifi kanalen zijn ook geoptimaliseerd.
  • Bij een ping test zie je de latency verhogen tot er geen response meer komt. Heel af en toe komt er nog een response door.
  • Af en toe herstelt de verbinding zich na 5 a 10 minuten, maar meestal helemaal niet.
  • Een ping naar de modem en een ping naar buiten geeft hetzelfde resultaat
  • Wifi op het toestel uitschakelen en opnieuw inschakelen herstelt de verbinding. Het IP adres blijft hetzelfde
  • Het toestel behoudt hetzelfde ip adres wanneer de verbinding onderbroken is. Een DHCP refresh tijdens de onderbreking op mijn laptop zorgt ervoor dat mijn laptop zichzelf een IP toekent, wat niet afkomstig is van een DHCP server
  • Airdrop werkt nog op het moment dat de internet connectie op het toestel is weggevallen. Airdrop maakt gebruik van een Peer to Peer Wifi netwerk. De netwerkadapter lijkt dus goed te werken.
  • Ik heb nog geen probleem gemerkt via ethernet. Dit gebruik ik ook zelden, enkel op een oude laptop. Het is dus ook mogelijk dat het probleem toen toevallig nooit voor kwam. Een powerline die via ethernet is verbonden heeft ook nooit problemen ondervonden. De digicorder die via ethernet verbonden is heeft ook nooit connectieproblemen
  • Ik heb de indruk dat het probleem af en toe getriggerd wordt wanneer een ander toestel verbinding maakt met de modem.

De Telenet helpdesk heeft me nog niet veel vooruit gebracht. De test die ze op afstand doen toont geen problemen. De modem kan daardoor enkel tegen betaling gewisseld worden, wat ik niet echt zie zitten als het probleem bij Telenet zou liggen. Wanneer ik een technieker laat komen en deze geen probleem kan vaststellen zou het ook aangerekend worden. Aangezien het probleem willekeurig de kop op steekt lijkt me de kans ook groot dat er niets te zien zal zijn op het moment dat de technieker hier is.

 

Heeft iemand van jullie enig idee wat het probleem kan zijn? Kan dit een defect in de modem zijn?

 

Alvast bedankt.

 

Titel gewijzigd door Ellen (mod) | Vorige titel: Willekeurig verlies van internet connectie via wifi

4 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Wifi-verbinding valt op willekeurige tijdstijppen weg

Daar ge over powerlines en wifibooster schrijft veronderstel ik dat ge meerdere AP's hebt. Deze kunnen elkaar storen omdat ze dezelfde of naburige kanalen gebruiken. Wifibooster is een verzamelnaam voor 3 verschillende toestellen ( AP via UTP, powerline, wifi repeater. dit is de volgorde van betrouwbaarheid). Vertel dus eens wat ge allemaal in huis hebt want ik heb een vermoeden dat die elkaar gewoon storen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Boris_Y
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur!

Wifi-verbinding valt op willekeurige tijdstijppen weg

De powerline/wifi booster waarvan sprake is de PG9073. Mijn eerste vermoeden was ook een storing tussen beide wifi signalen. Ik heb dan geprobeerd enkel de wifi van de modem te laten aan staan en later zelfs de powerline volledig te verwijderen. De connectie problemen kwamen toen spijtig genoeg nog steeds voor.

 

Ik probeer zo goed mogelijk te begrijpen wat er precies aan de gang kan zijn. Als het om een storing tussen 2 wifi signalen zou gaan, is het dan niet onwaarschijnlijk dat het uitschakelen en opnieuw inschakelen van de wifi op het gedisconnecteerde apparaat het probleem onmiddelijk verhelpt? (het apparaat blijf voor en na het herstarten geconnecteerd met de modem zelf). Zou een ander apparaat op exact dezelfde locatie dan niet gelijktijdig storingen moeten ondervinden?

0 Likes
Boris_Y
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur!

Wifi-verbinding valt op willekeurige tijdstijppen weg

Een update voor wie later nog op dit topic botst.

Er werd uiteindelijk een technicus gestuurd. Deze heeft de modem vervangen. Vermoedelijk was er een defect in de Wifi chip van de modem en kunnen ze dit niet vanop afstand detecteren. We zijn nu 3 dagen verder en er zijn geen connectie problemen meer geweest, op geen enkele van onze toestellen. Dingen zoals Yelo Play lijken nu ook veel vlotter te werken.

 

Wanneer je problemen ondervindt met de wifi verbinding is de kans groot dat het aan de signaalsterkte, storingen, etc ligt. Als dit echter allemaal in orde lijkt is er dus een kleine kans dat er een defect is aan de modem.

 

Verder wist de technicus mij ook te vertellen dat er normaal gezien niets aangerekend wordt wanneer ze het probleem niet kunnen vinden. Ze rekenen enkel de kost aan wanneer een probleem gevonden wordt dat door de klant zelf veroorzaakt is. De helpdesk had me nochtans verteld dat er kosten zouden aangerekend worden wanneer er niets gevonden wordt.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Wifi-verbinding valt op willekeurige tijdstijppen weg

Bedankt om het resultaat nog te delen met ons, @Boris_Y! Goed dat het opgelost is geraakt. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.