Beantwoorden
Stijnadb
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Wifi via telenet modem of externe router?

Hallo iedereen,

 

Wij beschikken in onze woning over een docsis 3.1 wireless modem van telenet, samen met een wifi Powerline. Ons abonnement is WIGO. 

In de woonkamer werkten we met een Belkin N450 DB router (max 150mbps wifi 4)

 

Qua downloadsnelheid zitten we sinds mei rond een gemiddelde van 75 mbps. In maart was dat nog over de 200Mbps.

Ik dacht slim te investeren in een moderne router Asus RT-AX88U (wifi6) om de wifi te boosten.

Deze kan snelheden aan van 1148 Mbit/s op de 2.4 band en 4804 Mbit/s op de 5 Ghz band.

 

Als ik de speedtest van telenet doe haal ik met gemak rond de 210 Mbit/s binnen op het 5G netwerk maar slechts rond de 70 Mbit/s op de 2.4 Ghz band. De standaard wifi via de modem en de powerlines staan uitgeschakeld.

 

De vraag is dus of ik er goed aan heb gedaan om hierin te investeren, aangezien de meeste toestellen die 2.4 band gebruiken.

 

Hebben jullie tips voor ons? 

Kan die eigen modem van telenet überhaupt die snelheden halen?

 

0 Likes
8 reacties
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Wifi via telenet modem of externe router?


@Stijnadb  schreef:

Ik dacht slim te investeren in een moderne router Asus RT-AX88U (wifi6) om de wifi te boosten.

Deze kan snelheden aan van 1148 Mbit/s op de 2.4 band en 4804 Mbit/s op de 5 Ghz band.

 

Als ik de speedtest van telenet doe haal ik met gemak rond de 210 Mbit/s binnen op het 5G netwerk maar slechts rond de 70 Mbit/s op de 2.4 Ghz band. De standaard wifi via de modem en de powerlines staan uitgeschakeld.

 

De vraag is dus of ik er goed aan heb gedaan om hierin te investeren, aangezien de meeste toestellen die 2.4 band gebruiken.

 


Weinig toestellen hebben vandaag wifi6 (maar je bent wel op de toekomst voorbereid met een wifi6 AP). De meeste toestellen kunnen wel de 5 band gebruiken (tenzij ze erg oud zijn), maar, ze kunnen de 2.4 band kiezen omdat die verder reikt. Soms kan je manueel kiezen (en sommigen geven de twee banden daarom een ander SSID). Als je (of de ASUS) de bezetting van de kanalen test, en minder volle kanalen kiest, dan kan het verkeer misschien ook wat sneller op die band. 

 

Over je Telenet modem WiFi performantie weet ik zelf niets.

 

Maar dus: afstand (en hindernissen) kunnen zeker een rol spelen, plus, kanaal bezetting.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wifi via telenet modem of externe router?

@Stijnadb je hebt er zeker goed aan gedaan want die wifi6 router geeft al mu mimo signaal wat sneller internet geeft zelfs met wifi aparaten met wifi 5. Wat betreft de 5ghz,je zou verschieten hoeveel toestellen dit al gebruiken. Je kan natuurlijk kiezen voor 1 ssid voor de 2,4 en 5ghz,zo kies je automatisch de snelste frequentie. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Stijnadb
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Wifi via telenet modem of externe router?

Hi Kristof,

 

Probleem is dat ik dan niet weet of ik op de 2.4 of de 5GHZ frequentie zit met mijn toestellen. Of moet ik er blindelings op vertrouwen dat ze automatisch het snelste selecteren? 🙂

0 Likes
Mette_S
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Handje vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Wifi via telenet modem of externe router?

In theorie kiezen uw moderne toestellen zelf de verbinding met de beste kwaliteit, in de praktijk werkt dit niet altijd goed.

 

het is heel makkelijk om te zien welke devices 5ghz compatibel zijn.

door uw ssid (netwerknaam) van uw 5ghz band anders te noemen dat die van de 2,4ghz band.

 

toestellen die beide ssid zien, kunnen 5ghz ontvangen, toestellen die dit niet kunnen zien dan enkel het 2,4ghz ssid 😉

 

maar wifi is zo een lastig beestje dat je eigenlijk enkel ter plekke kan beoordelen wat het exacte probleem is.

 

er is:

-afstand

-verzadiging

-obstakels

-aantal connected devices

- en dan nog kwaliteit zender en ontvanger

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi via telenet modem of externe router?

Ik geef steeds beide netwerken een ander SSID omdat ik al ervaren heb dat mijn foon niet de beste leerling van de klas is. Ik moet regelmatig een handje helpen en met verschillende SSID kan dat; Anders ben je eraan voor de moeite.

 

Daarenboven ben ik van mening dat in bepaalde gevallen de mens nog steeds boven de machine moet staan. Dit is er eentje van.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Wifi via telenet modem of externe router?

Eerst enkele vraagjes:

* Heb je een Telenet router (home gateway) of een modem-only ? Als je het niet weet, zal het een router zijn (zeker daar je ook zegt 'wireless modem' want een modem heeft geen wifi)

* Hoe is je interne/eigen router aangesloten op je Telenet router/modem ? Bekabeld of ook met powerline ?

* Welke toestellen wil je allemaal via wifi verbinden ?

 

Dan wat antwoorden:

* Er zijn maar zeer weinig toestellen die wifi-6 (802.11ax) ondersteunen. Zelfs de Telenet router heeft geen ax.

* 70 Mbps is zowat het maximum dat je mag verwachten op 2.4G (802.11b of g).

* Probeer zoveel mogelijk toestellen op 5G aan te sluiten. Het moeten echt al vrij oude toestellen zijn die enkel op 2.4G werken.

* Kies 20MHz bandbreedte en kanaal 1, 6 of 11 voor 2.4G. Voor 5G kies je 20/40/80 MHz bandbreedte (of 80), kanaal minder belangrijk (kies dus Auto).

* Kijk ook eens met een Wifi Analyzer app (bvb voor Android) welke netwerken allemaal in de buurt zitten, hoe sterk hun signaal is, etc... zodat je zelf de beste keuze kunt maken om interferentie te minimalizeren.

* Meestal wordt aangeraden van je 2.4G en 5.0G dezelfde SSID en security te geven. Dan kunnen devices zelf kiezen welke het beste werkt en zelfstandig switchen. Als je ze een verschillende geeft, ziet het device dit als 2 verschillende netwerken en zal zo lang mogelijk op hetzelfde netwerk proberen te blijven.

* Er zijn ook nadelen: zoals je zelf ook al merkte kan het zeer lastig zijn om te achterhalen of een toestel dan via 2.4G of 5G verbonden is, wat niet ideaal is als je alles aan het testen en optimalizeren bent. Ook zijn niet alle toestellen even goed/slim in het maken van de beste keuze. 

* Als je al een Telenet router hebt, is een eigen router eigenlijk de verkeerde keuze, tenzij je het doelbewust doet om maximale controle te hebben en bvb ook met VLANs te werken.

 

Ik heb net mijn eigen netwerk aangepast, en wil ook even mijn ervaringen delen.

* Met de Telenet router in de hoek in de garage, en geen interne bekabeling, heb ik eigenlijk vanaf de eerste dag met 4 powerlines gewerkt, voor respectievelijk garage, bureau, home cinema en TV-hoek. In de 3 woonruimtes staan diverse apparaten bekabeld aangesloten op de powerlines: spelconsoles, vaste PCs, printer, NAS...

* Lang geleden werkte ik ook met mijn eigen router(s) achter de Telenet router. Dat was vooral om veel controle en vrijheid te hebben. Keerzijde is dat je veel tijd zit te verliezen met allerlei gepruts dat eigenlijk niet nodig is. Ook waren de Digiboxen toen een probleem, want die mochten eigenlijk niet achter je eigen router hangen of ze werden niet gezien door de Telenet router, al was dat wel op te lossen met VLANs. Je zit tenslotte ook met dubbele NAT (Telenet router vertaalt naar 192.168.x.y adressen, en je eigen router doet dan nog eens hetzelfde naar 192.168.a.b).

* Later dan mijn routers puur als access point geconfigureerd (ondertussen ook DD-WRT firmware erop gezet om meer features te hebben), dus nog zuiver gebruikt voor de wifi en als simpele switch voor bekabelde toestellen. Dit gaf me minder vrijheid, maar ook veel minder miserie. 

* Omdat die routers ook al wat van leeftijd waren, heb ik ze nu vervangen door deftige managed switches (i.e. ze hebben een web-interface waar je een en ander kunt op instellen/bekijken) en access points (van het type dat je aan het plafond kunt hangen).

* Doordat de access points meerdere SSIDs ondersteunen heb ik maximale controle over welk device waarmee verbindt. Ik heb een 'roaming' SSID die op zowel 2.4G als 5G zit. Daar zitten bvb de iPads op die ook zeer goed zijn in het switchen naar het beste netwerk. Maar ik heb ook aparte SSIDs specifiek voor 2.4G en 5G. Bvb een Nintendo Switch werkt zeer slecht op 2.4G, maar verbindt wel altijd halstarrig met 2.4G als de SSID dezelfde is als 5G. Dus die verbind ik met de 5G-specifieke SSID.

* De access points werken ook met Power-over-Ethernet (PoE) wat wil zeggen dat ze hun power halen uit de netwerkkabel. Dus geen stopcontact nodig. De switches die ik gekocht hebben, hebben ook PoE dus mijn access points krijgen hun voeding van de switch zelf.

* De management interface van de access points geeft me alle info die ik vroeger niet had : welk toestel met welke SSID én band (2.4G/5B) verbonden is, met welke signaalsterkte, hoeveel data verzonden/ontvangen werd, etc...

 

Als ik dan zie dat jij voor je RT-AX88U meer betaald heb, dan ik voor 2 managed switchen en 2 access points samen, dan betwijfel ik het een beetje of het de beste keuze was (temeer omdat je dus blijkbaar vooral oude client hebt die zelfs nauwelijks 5G ondersteunen, laat staan wifi-6 ?). Ja, wifi-6 is future proof en nóg sneller, maar enkel als je ook de toestellen hebt die al wifi-6 ondersteunen. En met mijn wifi-5 (802.11ac) haal ik ook de 200Mbps die Telenet mij aanbiedt (en op mijn intern netwerk wellicht nog veel hogere snelheden - nog niet getest).

 

Oh ja, dit zijn de toestellen die ik gekocht heb:

https://tweakers.net/pricewatch/493795/tp-link-tl-sg108pe.html

https://tweakers.net/pricewatch/1241491/tp-link-eap225-access-point-ac1350-v3.html

 

Om je een idee te geven: volgens Mijn Telenet zijn er momenteel 27 devices aangesloten, daarvan is de ongeveer de helft via Wifi verbonden :D.

 

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wifi via telenet modem of externe router?

@Stijnadb die selectie zal automatisch gebeuren. Dus je moet niet zelf kiezen tussen de verschillende frequenties. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rolbol01
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Trick or treat? Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Wifi via telenet modem of externe router?

Interessante uitleg/configuratie.

Heb je hiervan een schema, kwestie om zeker te zijn dat ik het correct begrijp.

Alvast bedankt

0 Likes