Beantwoorden
DEMGE
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Mooi, mooi!

Witte modem valt dagelijks uit.

Heb reeds een paar maanden een nieuwe witte modem. Vanaf het moment van vervanging heb ik bijna dagelijks het probleem dat netwerk volledig uitvalt. Geen communicatie meer met witte router...ook Telenet klantendienst kan dan mijn router niet meer bereiken. Door router uit en aan te zetten werkt alles weer. Het uitvallen viel de eerste keer voor toen ik met mijn gsm een snelheidstest wou doen. Heb voor alle zekerheid router opnieuw omgeruild door een nieuwe witte router maar probleem doet zich nog altijd voor. Ter info router staat in kelder en binnen heb ik ook nog 2 AP's om netwerk uit te breiden. Ik heb het gevoel dat iets via de wifi het probleem triggert want ofwel gebeurt het als ik een nieuwsflash of filmpje bekijk op gsm ofwel soms (niet altijd) als ik met gsm van de ene AP zone naar de andere AP zone ga... Het doet zich nog sneller voor als er een 2de smartphone op het wifi-netwerk in huis aanwezig is. 

0 Likes
32 reacties
DEMGE
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Mooi, mooi!

Witte modem valt dagelijks uit.

Logische vraag... met schakelaar. Alle leds op de router (4 poorten zijn in gebruik)branden en toestel is op werktemperatuur als internetverbinding wegvalt. Zal er wel eens op letten of die dan ook netwerkactiviteit hebben als de router uitvalt want moet eerlijk toegeven heb daar geen aandacht aan gegeven of die dan nog knipperen. 

Ganshorenois
Experienced Weetjesweter
Berichten: 28
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Witte modem valt dagelijks uit.

Hello,


Heb je al probeerd de internetconnectie direct per lan te testen via PC of Laptop ? Eenvoudig tool zoals Ookla Speedtest zal direct aantonen hoe snel en stabiel de connectie is. Als dat voldoende afloopt ligt het probleem enkel aan de wifi connectie.

Als je een ander onafhankelijk wifi modem hebt, kan je dit ook via lan aansluiten en dan alles testen via deze wifi of je dezelfde problemen hebt of niet.

 

Ik heb ook eerst problemen gehad met de wifi connectie van het Telenet modem. Im heb vastgestled dat het compleet opstarten heel lang kan duren, vooral de tweede kanaal van 5 MHz.

Ik heb nu in de instellingen de hot spot functie uitgezet. Ik denk dat alles nu beter functioneert.

Je kunt ook onder instellingen een ander kanaal kiezen en verder proberen of iets verbeterd.

Als je dikke of meerdere muren in huis hebt zou je moeten overleggen of een installatie van een wifi booster (ik weet niet wat je „AP“ noemt) niet een goed idee kan zijn - of het modem verplaatsen naar een hogere positie (?).

Als ik een connectieprobleem detecteer op de Telenet wifi (wat eens kan geheuern) zet ik mijn Netgear Nighthawk aan via LAN waarvan ik 100% weet dat die goed functioneert en meestal kan ik dan vaststellen of er ja of neen een connectie probleem is...
Meer zou ik op afstand niet kunnen toevoegen 👍

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Witte modem valt dagelijks uit.

witte modem

= wireless cbn 7464lg ?

 

of E-router cv8560e?

 

met wireless modem + 2 dhcp ap's krijg je misserie

0 Likes
DEMGE
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Mooi, mooi!

Witte modem valt dagelijks uit.

Het is een CH7465LG-TN. Moet ik dan instellingen op de acces points veranderen?

0 Likes
DEMGE
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Mooi, mooi!

Witte modem valt dagelijks uit.

Ben vrijwel 100% zeker dat toegang tot het internet via wifi het probleem triggert.

0 Likes
DEMGE
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Mooi, mooi!

Witte modem valt dagelijks uit.

Na uitvallen gecontroleerd op activiteit leds en waar bij normale functie de leds wat asynchroon knipperen blijven ze nu snel en synchroon knipperen terwijl modem afgesloten is van buitenwereld.

0 Likes
DEMGE
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Mooi, mooi!

Witte modem valt dagelijks uit.

Heb nu sedert 23/01 zowel de TL-WDR4300 als de kleine Honeywell-router uitgezet en voorlopig nog niet uitgevallen. Als alles stabiel blijft tot na het weekend ga ik ze 1 voor 1 weer opstarten met een paar dagen tussentijd en zien wat er gebeurt. Ik hou jullie op de hoogte.

louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Witte modem valt dagelijks uit.

@DEMGE 

Dat is nu eens testen. Veel succes.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DEMGE
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Mooi, mooi!

Witte modem valt dagelijks uit.

Daar de TN modem niet meer uitgevallen na het uitzetten op 23/01 van zowel de TL-WDR4300 als de kleine Honeywell-routerwas heb ik op 27/09 de TL-WDR4300 terug opgestart en 2 dagen getest maar geen problemen. Nu staat ook de Honeywell-router weer op en ga verder zien hoe het de komende dagen verloopt. Heb sowieso een AP-wifibooster toegestuurd gekregen van TN (1ste is gratis) en ingeval de problemen herbeginnen ga ik de TL-WDR4300 vervangen door AP wifi-booster van TN.

Ik hou jullie op de hoogte.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Witte modem valt dagelijks uit.

Sorry, maar als ik dat lees gaan mijn nekharen (als gepensioneerd IT'er, volkomen autistisch volgens mijn madam) helemaal rechtstaan.

Ik gruwel van het woord "booster". There is no such thing as a "booster" ...

Je kan hebben:

  • Powerlines. Steeds één Master, kan meerdere Slaves hebben. Vereenvoudigd gezegd gebruiken die dingen het E-netwerk als UTP netwerk. De Slave is dan een AP, een Acces Point. Kan WiFi uitstralen, bestaat ook zonder, dus enkel UTP aansluiting. Zo een WIFi AP "boost" dus helemaal niks! die dingen zijn zelf WiFi stations met hun eigen naam, eigen kanaal. Hun bron komt binnen via kabel. De communicatie met de router gebeurt dus niet via WiFi maar via kabel (in casu het E-netwerk).
  • Een klassiek AP. Dat is één toestel verbonden met de router via UTP kabel. Kan ook al of niet WiFi aan boord hebben. Ook hier wordt er helemaal niks "geboost". Het signaal komt binnen (en de antwoorden ook terug) via UTP en wordt helemaal beheerd en uitgestraald door het AP.
  • Tenslotte heb je een repeater. Dat is een toestel dat je ergens in een stopcontact steekt, nog voldoende binnen het bereik van de WIFi van de router. Plaats het net iets te ver en je gaat helemaal geen resultaat hebben. Dit toestel vangt dus het WiFi signaal van de router op en straalt het op zijn beurt uit. Om te communiceren met de router worden de "antwoorden" ook via dezelfde WiFi terug naar de router gestuurd. Je hebt dus al meteen een verlies van 50% van uw capaciteit..Dat noem ik dus niet "boosten" ... De naam "repeater" is inderdaad veel juister.  De resultaten van die toestellen zijn in de praktijk meestal heel bedroevend. Ik heb er zelf mee geëxperimenteerd en dat ding ligt nu stof te vergaren in de kast.

Zo, sorry voor dit intermezzo, maar het was sterker dan mezelf. En ja, ik weet dat Telenet die dingen zelf ook "boosters" noemt, maar ik moet toch niet met alles wat Telenet zegt akkoord gaan, toch? Zeker in dit geval, omdat het een compleet verkeerd woordgebruik is. Gebruik toch aub de juiste termen, het is zo al verwarrend genoeg voor de meeste mensen ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Witte modem valt dagelijks uit.

@StefaanH  Ik moet je volledige gelijk geven. Ik heb daar vroeger ook al terloops op gereageerd. Maar om commerciële redenen worden veel termen misbruikt. Gevolg, veel mensen kopen, vooral als het over WiFi gaat veel onnodig materiaal, die niets oplost. Resultaat: Ik ben bij mensen geweest waar een UTP netwerk lag, en voor 100-den euro's aan PWL, routers en repeaters. Dat was nochtans aangekocht op aanraden van een vriend van de zoon die informatica studeerde??????

Toen ik jou topic las dacht ik, oef ik ben niet de enige die zich daaraan ergert.

En over informatica gesproken. Ik ken steengoede programmeurs maar als ze een excel bestand niet terugvinden op hun PC roepen ze de IT verantwoordelijke. Om maar te zeggen dat informatica veel facetten heeft.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DEMGE
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Mooi, mooi!

Witte modem valt dagelijks uit.

Als je de letterlijke betekenis van "Boosten" neemt is dat "versterken"en dan heb je inderdaad een punt. "Expander" (uitbreider / vergroter) zou een betere keuze zijn. Heb gisteren de nieuwe AP van TN in één van de zolderkamer geplaatst (netwerkkabel was daar aanwezig) en de installatie ervan verliep zoals de procedure beschreef. Snel en eenvoudig. Alles verliep automatisch en de SSID en paswoord werd overgenomen van de TN-modem in de kelder. In weze heb ik dus mijn wifi-zone uitgebreid of vergroot en inderdaad niet versterkt 😉

Ben wel blij dat de wifi-snelheid met de AP van TN identiek is als aan de modem zelf! Dat zal waarschijnlijk niet zo zijn met powerlines over het E-net.

 

Wat betreft het oorspronkelijk probleem (zie titel) vandaag 30/01 nog steeds geen uitval zelfs nu er 3 AP's staan. 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Witte modem valt dagelijks uit.

@DEMGE 

 

Dat is al een goed teken, alles blijft mooi werken. 😊 Houden zo !!

En inderdaad, via powerlines, zelfs goede, gaat het nooit de snelheid halen die je rechtstreeks via UTP op de router haalt. Let wel, dat is niet enkel de verdienste van de UTP maar evengoed die van het AP. Als dat een minderwaardig toestel is/zou zijn, mag het binnenkomend signaal op de kabel nog zo goed zijn, het eindresultaat zal toch belabberd zijn.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DEMGE
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Mooi, mooi!

Witte modem valt dagelijks uit.

Ok, hopelijk tart ik nu mijn geluk niet maar tot op vandaag 7/02 nog steeds een stabiel netwerk zonder uitval en met nog steeds 3 AP's actief. Dus na het uitzetten (paar dagen)van de TL-WDR4300 en die Honeywell-router en terug opstarten is alles stabiel gebleven. Channel select stond op automatisch bij alle AP's en wellicht is er een betere keuze gemaakt bij het opstarten van de TL-WDR4300 waardoor er nu geen conflicten meer zijn ....? Hoe dan ook voorlopig  geen problemen meer 🙂  !!

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Witte modem valt dagelijks uit.

Waarschijnlijk was het een ip conflict tussen de modem van telenet en uw TL-WDR4300.

Is de modem van Telenet een modem only of een E-router? Want als dit het geval is zal de witte modem ook fungeren als router en dhcp, dus zal je ip adressen van de router van Telenet krijgen en van de TL-WDR4300,beide in de range van 192.168...

Je kan natuurlijk de TL-WDR4300 router aangeven om in bridge te zetten zodat je aan de WAN kant van de TL-WDR4300 nog steeds een "extern" ip adres krijgt en de dhcp zal gebeuren door alleen uw router.Je kan dit instellen op mijn telenet onder advanced settings. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes