Beantwoorden
Emily3
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

plots verhoogd verbruik zonder ander surfgedrag

Gisteren kreeg ik in de ochtend bericht dat ik op 80% van mijn maandelijks verbruik zat, niet abnormaal we zijn 4 dagen voor het einde van de hernieuwing. Raar was dat ik 's avonds al direct een bericht kreeg ineens aan 90% te zitten. Ik ben dan gaan kijken naar mijn maandelijks verbruik en ik zou gisteren ineens 3x meer verbruikt hebben dan op een gebruikelijke zware dag. Maar ik heb niets speciaals gedaan en gesurfd en gestreamed zoals altijd. Ik bel daarvoor naar Telenet, maar daar konden ze mij niet helpen en de man aan de andere kant van de lijn was niet goed verstaanbaar (zwaar hollands accent) en behoorlijk passief agressief. Ik moest het maar googlen wat het probleem was, was zijn antwoord. Of bij apple om een antwoord zoeken ... wat heeft apple nu met mijn internetverbruik te maken? Komt Telenet wel goed uit natuurlijk dat mijn data 4 dagen voor mijn maandelijkse hernieuwing ineens zwaar de hoogte in gaat ... dan moet ik data bijkopen en dat is ook altijd een gedoe, want je moet dat dan weer opzeggen de volgende maand. Je kan niet gewoon eenmalig data bijkopen. Als je meer data koopt is dat ineens de defaultsetting voor de maanden die erop volgen tot je het weer opzegt. Ruikt naar truuken van de foor.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van deze verhoging? Kwestie van mij voor te bereiden tegen de volgende keer.

0 Likes
10 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

plots verhoogd verbruik zonder ander surfgedrag

@Emily3 je kan dit zelf bekijken welke app het meeste data opgebruikt heeft:

Als je wil zien hoeveel mobiele data je hebt gebruikt, ga je naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' of 'Instellingen' > 'Mobiele data'. Als je een iPad gebruikt, zie je in plaats daarvan mogelijk 'Instellingen' > 'Mobiele data'.

  • Scrol omlaag om te zien welke apps mobiele data gebruiken. Als je niet wil dat een app mobiele data gebruikt, kan je dit uitschakelen voor die app. Als mobiele data is uitgeschakeld, gebruiken apps uitsluitend wifi voor data.
    Als je het gebruik van mobiele data voor afzonderlijke systeemvoorzieningen wil zien, ga je naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' of 'Instellingen' > 'Mobiele data'. Tik vervolgens op 'Systeem' in de lijst onder 'Mobiele data'. 'Mobiele data' kan niet worden in- of uitgeschakeld voor afzonderlijke systeemvoorzieningen.
    je kan het gebruik van mobiele data per app bekijken voor de huidige periode, of het gebruik van apps die mobiele data hebben gebruikt tijdens roaming. Als je de tellers op nul wil zetten, ga je naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' of 'Instellingen' > 'Mobiele data' en tik je op 'Stel gegevens opnieuw in'.
    Als je een iPhone met dual-sim gebruikt, kan je zien hoeveel mobiele data je hebt gebruikt met het geselecteerde mobiele datanummer.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Emily3
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

plots verhoogd verbruik zonder ander surfgedrag

Het gaat niet om apps, gaat om gewoon internetverbruik via wifi van mijn macbook. En zoals gezegd ik heb geen 'andere' dingen gedaan dan op andere dagen, geen groot bestand gedownload ofzo. Gewoon gesurft en gestreamd net zoals op andere dagen. Was een deel van de dag zelfs niet eens thuis.
Ik vind dat raar. En ook raar dat als je dat direct meldt als 'ongewoon' en je dat duidelijk kunt zien aan mijn gebruikelijk datagebruik van de afgelopen weken, maanden, dat ze je daar dan niet mee kunnen helpen en eigenlijk zeggen trek je plan. Fout ligt sowieso bij jou en jij moet betalen natuurlijk als je een beetje normaal wilt verder surfen.

0 Likes
MartijnS
Freshman Veelweter
Berichten: 210
De magic number! Lezersgoud. Respect! Even demarreren... Een bus vol!

plots verhoogd verbruik zonder ander surfgedrag

Jammer dat je een slechte ervaring hebt gehad met de klantendienst, dat is nooit leuk!

De verklaring zal wel ergens te vinden zijn: misschien heeft macos een software update gedownload in de achtergrond, of heb je zitten streamen tegen een hogere kwaliteit dan normaal etc.. Om te verwachten dat een Telenet advisor hiermee kan helpen of dit vanop afstand kan zien is helaas een utopie. Zij kunnen geen details raadplegen van het internetverbruik, en dat is vanuit privacy standpunt maar goed ook.

Emily3
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

plots verhoogd verbruik zonder ander surfgedrag

Bedankt voor het begrip en de antwoorden ... maar mijn instellingen staan zo ingesteld dat updates op de achtergrond niet automatisch kunnen en ik stream niet via netflix ofzo, maar gewoon via de sites van vrt.nu, vtmgo en youtube en ben niet aan die instellingen geweest om aan een hogere kwaliteit te streamen ofzo ... was bovendien overdag, ik heb vooral wat zitten surfen en dan nog niet eens de hele tijd. Soit, ik zit er mee, zal dan meer weer extra betalen, want met dat 'vertraagd' verder surfen tot aan je nieuwe bundel dat gaat echt niet. Maar ik vind het wel een gedoe (want moet het dan weer opzeggen etc) en er is volgens mij toch echt iets gebeurd dat niet koosjer is. Maar blijkbaar is er geen verklaring. Ik hoop alleen dat dit niet vaker gebeurd. En ik zal het goed monitoren. Als dat elke keer gebeurd als mijn bundel bijna op is, dan zal ik een klacht moeten indienen hé.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

plots verhoogd verbruik zonder ander surfgedrag

Misschien heb je deze maand meer tijdens de daguren gesurf dan andere maanden. Kijk hier eens om te zien vanaf wanneer je rekenening moet houden met de beperkingen van intensief gebruiker.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

plots verhoogd verbruik zonder ander surfgedrag

@Emily3 

Ik lees dat je dat verbruik hebt via WiFi. Het gaat dus niet om 4G verbruik als ik u goed begrijp. Welk abo heb je? Want de limieten liggen toch vrij hoog, zo snel zit je toch niet aan uw max data, en dan nog enkel tijdens de piekuren ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Emily3
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

plots verhoogd verbruik zonder ander surfgedrag

Het gaat dus gewoon om 1 dag waarin ik dus ineens tot 3x meer zou verbruikt hebben tov van andere dagen en dat zonder iets veranderd te hebben in mijn surfgedrag of instellingen. Ik heb een King abo. Ook in de voorgaande maanden heb ik nooit zo veel verbruikt. Zelfs op 'zware' dagen zit ik rond de 8GB, en nu dus ineens aan 27 GB! zie screenshot.


Schermafbeelding 2022-06-24 om 09.28.35.png

0 Likes
Emily3
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

plots verhoogd verbruik zonder ander surfgedrag

Ik kreeg een eerste bericht dat ik aan 80% van mijn verbruik zat om 5u22 en om 20u18 dat ik aan 90% zat en dat terwijl ik dus niet eens die hele periode thuis en online was. 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

plots verhoogd verbruik zonder ander surfgedrag

@Emily3 

Ik heb de indruk dat dit verbruik niets te maken heeft met uw King abonnement (ik geef je de raad om nu over te stappen naar Telenet Moblie, want ik denk dat je daarmee beter af bent, zeker met de huidige tijdelijke actie, zie hier, en vergeet niet te lezen wat er onder prijzen en promoties staat).

Als ik een ruwe schatting maak van je verbruik kom ik op een totaal van 135 GB. Als mijn schatting klopt, dan wil dat zeggen dat je een internetabonnement hebt met een volume van 150 GB. 

Waren er huisgenoten thuis die verbruikten?

Heb je thuis wifi en heb je SSID en wachtwoord aan iemand gegeven om op jouw netwerk te kunnen surfen?

Heb je nog een (heel) oude modem van Telenet waarbij nog geen WPA2 hebt?

Is je Wifi beschermt met een heel zwak wachtwoord?

...

 

0 Likes
Sieg
Experienced Weetjeslezer
Berichten: 1
De kop is eraf! Hi there!

plots verhoogd verbruik zonder ander surfgedrag

Dag Emily, wij hadden juist hetzelfde voor! Heel bizar en op sommige dagen zogezegd 30 GB verbruikt terwijl we gemiddeld 4 GB per dag verbruiken. We contacteerden de klantendienst en zij konden ons vertellen dat het door ‘online’ gedrag kwam en niet door streaming (bv netflix). Ze konden ook de modem uitlezen om te achterhalen (na veel rondbellen), maar door een pannen bij ons in de straat net op dat moment, ging dat bij ons niet.. eens bellen naar de klantendienst? Ondertussen misschien eens controleren op welke schermkwaliteit je bv streamt (4K is bv 10 GB per aflevering van een serie, wat zot is!). Wij hadden dit een drietal maanden voor, uiteindelijk controleer ik nu dagelijks het verbruik om uitschieters makkelijker en sneller te zien. Wij wijzigden op aanraden van de klantendienst wel ons wifi-wachtwoord gezien wij ook niet konden achterhalen hoe het grote verbruik plots kwam.. bij ons nu al een maand geen ‘verdacht’ gebruik meer sinds wijziging wifi.. hopelijk ben je er iets mee!

0 Likes