Beantwoorden
Gundran
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

probleem extender met 5Ghz netwerk router

Hallo , 

mijn probleem is het volgende : ik werk momenteel met een extender (Netgear EX7300 ) op de 2de verdieping die ik kan verbinden via het 2.4 Ghz netwerk en met het 5 Ghz netwerk. Ik verbind deze met het netwerk van de router beneden ingesteld op 1 wifinetwerk. Dit werkt doorgaans goed echter verliest de extender regelmatig de verbinding met het 5 Ghz netwerk wat een gigantisch verschil maakt in downloadsnelheid , normaal zit ik boven aan 180 Mbs downloadsnelheid en met de 2.4 Ghz slechts aan 30 Mbs . Dit is helaas te weinig voor de zoon op zijn PS te spelen en ook voor Zoom meetings .

De afstand is zeker het probleem niet want als het 5Ghz netwerk eruitvalt kan hij ook niet meer verbinden al zet ik de extender naast de router . Het ligt blijkbaar ook niet aan de extender want als ik mijn oude Tlink erop aansluit verliest hij ook de verbinding.

Wat zou hier de oplossing voor kunnen zijn ? Is het misschien beter dat ik van de netwerken op de Telenet router 2 netwerken maak ( 2.4 en 5 Ghz ) en deze dan zo verbindt met de extender ? 

Moet ik misschien een ander kanaal kiezen op het 2.4 Ghz netwerk ? 

Ik kan ook niet via de stopcontacten werken want de elektriciteit boven is een aparte kring . 

Alvast bedankt voor de tips !

0 Likes
17 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

probleem extender met 5Ghz netwerk router

@Gundran 

Als je splitst kan je tenminste zelf kiezen waarmee je wilt verbinden.

Je gaat dan ook bij verplaatsen een meer begrijpelijk gedrag zien wat betreft verbinden.

Dus eerst splitsen.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Gundran
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

probleem extender met 5Ghz netwerk router

Beste Louis , 

 

ik zal dit straks proberen , maar op welke bandbreedte verbind ik dan best mijn andere toestellen beneden dan zoals Ipad en smartphone en laptop ? Als ik het goed begrijp reikt 2.4 Ghz verder maar is minder snel ? Of verdeel ik de toestellen best over de 2.4 en 5 Ghz ?

bedankt

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

probleem extender met 5Ghz netwerk router

@Gundran 

Ik probeer te antwoorden maar krijg voortdurend een internal error.

 

Opnieuw: Het leuke aan een gesplitst netwerk is dat je voor elk toestel op elke plaats het beste netwerk kan kiezen.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Gundran
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

probleem extender met 5Ghz netwerk router

Ok bedankt, doen de toestellen dit ook automatisch, het beste netwerk kiezen? 

Ik heb deze error ook.

Ik ga straks beginnen met het netwerk te splitsen en kijken of er dan een stabielere verbinding is met extender

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

probleem extender met 5Ghz netwerk router

@Gundran 

Na het splitsen moet je zelf kiezen. Het toestel blijft dan bij wat je gekozen hebt.

Maar je hebt dan tenminste een idee waaraan je hangt.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

probleem extender met 5Ghz netwerk router

Een dergelijke extender kan enkel goed werken als deze nog een goede ontvangst heeft voor de 2 banden (2,4 en 5) en dan dus enkel goed doorgeven al hij ook goede ontvangst heeft.

Qua kwaliliteit heb ik volgende rangschikking:

- AP verbonden via UTP kabel met modem.

- AP powerlink ( werkt soms goed soms minder)

- Wifi extender die het ontvangen signaal probeert door te geven.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

probleem extender met 5Ghz netwerk router

@Gundran  Het kan gewoon zijn dat, omdat 5 Ghz een kortere afstand kan overbruggen, je extender/repeater niet genoeg signaal kan ontvangen op deze bandbreedte. Oplossing is dichterbij brengen of eerst opsplitsen en zien wat het geeft. De meeste toestellen geven de voorkeur aan 5 GHZ als dat beschikbaar is. En het is beschikbaar alleen de doorstroming is er niet. Een toestel die beide kan gaat enkel overschakelen naar 2.4 GHz als de 5 GHz niet beschikbaar is. Daarom netwerken opsplitsen dan kan je manueel kiezen en zien wat er wel of niet werkt.

Ondertussen is het probleem met internal error 500 opgelost blijkbaar.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Gundran
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

probleem extender met 5Ghz netwerk router

ik heb het netwerk gesplitst op de telenet router en dan de extender elk apart verbonden met de 2.5 en 5 Ghz netwerken . dit heeft helaas niks uitgehaald , eerst raakte ik niet verbonden daarna weer wel maar ik heb slechts downloadsnelheid van 30 Mbs . 

 

0 Likes
Gundran
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

probleem extender met 5Ghz netwerk router

Ja maar ik heb hetzelfde probleem als ik de extender inplug in dezelfde kamer als waar de router staat . Het lijkt wel alsof de router de connectie met extender te pas en te onpas verbreekt.

nu ik de netwerken gesplitst heb is er nog een probleem . op de iphone heb ik 180 Mbs downloadsnelheid via de router van Telenet en op de pc slechts 5 Mbs ?? dit is nochtans een nieuwe laptop , moet ik hier ergens iets veranderen? 

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

probleem extender met 5Ghz netwerk router

@Gundran 

Toch niet toevallig wifree als netwerk geselecteerd?

Test je laptop ook eens via kabel. Haal je dan ook daar de normale snelheid?

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Gundran
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

probleem extender met 5Ghz netwerk router

 

 

ja via kabel heb ik de normale snelheid op de laptops , maar niet via 5 ghz en via het 2.4 GHz netwerk kom ik aan 30 Mbs , nee geen wifree netwerk want heb dat uitgeschakeld .

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

probleem extender met 5Ghz netwerk router

@Gundran 

 

Op uw eigen WiFree kunt ge sowieso niet, maar is er toevallig een WiFree van de buren?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Gundran
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

probleem extender met 5Ghz netwerk router

Ja die zie ik wel via wifi analyzer maar zit op een ander kanaal en ben ik niet met verbonden .

Ik heb er nu terug 1 wifinetwerk van gemaakt en nu heb ik ongeveer 50 Mbs downloadsnelheid op de laptops terwijl ik op de iphone en ipad 180 heb terwijl ik op hetzelfde draadloos netwerk ingelogd ben  . Hoe kan dit eigenlijk ? 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

probleem extender met 5Ghz netwerk router

Ik heb eens gegoogeld op de naam van uw extender. Op de website van Bol.com staat deze waarschuwing:

Houd er rekening mee dat een repeater je bereik vergroot, maar ook de snelheid van het signaal halveert. Apparaten verbonden met een Range Extender halen dus nooit dezelfde snelheid als op de plekken waar je (modem)router een stabiel signaal heeft.

 

Iets wat je normaal gezien ook kan doen: uw repeater zo configureren dat hij UP en DOWN op een verschillende bandbreedte doet. Dus bvb UP in de 5 GHz en DOWN in de 2,4 GHZ. Op die manier omzeil je een klein beetje de halvering van uw bandbreedte, eigen aan alle repeaters.

 

Nu, ik wil u niet ontmoedigen, maar ik heb ook een repeater, en heb daar lange tijd mee getest en alle mogelijke configuraties uitgeprobeerd, maar het bleef huilen met de pet op. Dat ding ligt nu in de kast stof te vergaren.

 

Wat die powerlines betreft: er zijn er tegenwoordig die ook de aarding gebruiken en die is gemeenschappelijk aan alle kringen, kan niet anders. Bij 3-fasen, er bestaan ook fasekoppelaars. Ik zou me daar eens deftig over beraden en die repeater pensioneren.

 

Veel succes alleszins 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes