Beantwoorden
Freakazoid
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

Hallo

 

Sinds kort hebben wij een wifibooster (telenet) geïnstalleerd omdat wij op de eerste verdieping van onze woning geen wifisignaal hadden. Dit probleem werd hiermee opgelost. 

 

Zowat tegelijkertijd hebben wij eveneens zonnepanelen laten installeren en werd ook de omvormer hiervan geïnstalleerd, in de buurt van onze modem.

 

Sindsdien stellen we vast dat ons wifi-signaal geregeld wegvalt op onze toestellen. We hebben uiteraard verschillende toestellen die zich kunnen verbinden met het wifinetwerk maar het wifisignaal lijkt niet op alle toestellen tegelijkertijd te verdwijnen : wanneer het signaal op de laptop wegvalt, blijf ik bv wel wifi hebben op smartphone, wanneer de melding op de smart-tv verschijnt, heb ik wel signaal op laptop,...

 

Iemand een idee waaraan dit kan liggen? Of wat hieraan kan gedaan worden?

 

Kan ik verder ergens nagaan wanneer het wifisignaal exact verbroken werd op laptop (wordt dit ergens gelogd?) - er is geen automatisch herverbinding met het internet.

 

Alvast bedankt

0 Likes
34 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@Freakazoid

Ga eens naar mijn telenet en splits uw 1 netwerk eens. (1 netwerk uitschakelen). Ook deze van de wifi booster(s). Geef ze allemaal een verschillende naam zodat je ze kan herkennen. Op deze manier kan je zien welke wegvalt of blijft.

Ga naar: je thuisnetwerk

modem details

netwerkinstellingen en wifi netwerk.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

download eens een app/programma

 

pc/laptop: InSSIDer

 

smartphone: wifiman

 

wifiman is een top app!

je bent verbonden met je eigen wifi netwerk, dan kan je verder klikken en meer details zien met welk punt je verbonden bent

 

voorbeeld van modem & AP

38:43:7D:xxxx  channel 1

38:43:7D:xxxx  channel 48

68:02:B8:xxxx  channel 11

68:02:B8:xxxx.  channel 64

 

staat dan bij 1 van de 4 punten "gekoppeld" dus met wat je effectief verbonden bent

 

SN nazien, 38:43 is bvb modem en zend 2 frequenties uit (1 tot 11 is 2.4GHz) de hogere getallen is 5GHz, zelfde van AP

 

verder zie je nog een RSSI meting (sterkte wifi-signaal)

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@Freakazoid  Ik vrees dat die omvormer niet bepaald een goede invloed zal hebben op je WiFi signaal.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Freakazoid
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@louishufk Ik pas dan wat precies aan? De SSID van 2.4GHZ en de SSID van 5.0 GHZ?

 

en de rest laat ik onaangeroerd?

 

 

 

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@Freakazoid 

Het is de SSID naam die je ziet op je toestellen.

Als je die naam aanpast krijg je al die namen te zien als netwerken. Meer moet je niet aanpassen. Als je de paswoorden gaat aanpassen moet je die allemaal kennen om te verbinden.

 

Niet vergeten te bewaren na aanpassing.

En geduld hebben: de modem kan er een tijdje over doen om de aanpassingen over te nemen.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@Freakazoid 

Een bijkomend vraagje in verband met de omvormer.

Als deze 's avonds stopt, door de duisternis, verdwijnen uw wifi problemen dan op dat ogenblik?


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Freakazoid
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@louishufk - dan lijkt het inderdaad beter te zijn ; gisteren rond 18u nog een uitval gehad (geen idee of de omvormer dan nog actief was)

 

ik check straks eens voor het splitsen (ik ben daar totaal niet in thuis maar neem aan dat ik dat zonder probleem kan terugzetten nadien indien nodig?) ; je zei initieel iets van "ook deze van de wifiboosters" - wat bedoel je daar precies mee?

 

Het rare blijft dat niet het hele signaal uitvalt. Daarnet 15min geen wifiverbinding op smartphone maar tijdens dezelfde periode wel zonder probleem op laptop

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@Freakazoid 

Dat splitsen kan achteraf gewoon teruggedraaid worden door 1 netwerk terug in te schakelen. Dat is geen spitstechnologie.

Als je Telenet wifi boosters hebt staan die normaal apart met eigen netwerknaam. Terug te vinden onder de modem afbeelding in mijn telenet. Deze kan je ook splitsen. Best ook doen.

Als deze netwerken verschijnen op je toestellen kan je er een van kiezen en het wachtwoord invullen. Dat wachtwoordof paswoord is niet je telenet paswoord maar de beveiligingscode die je terugvindt onder de gewijzigde of ingestelde SSID netwerken.

Dat het ene toestel wel wifi heeft en het andere niet kan je best bestuderen als de netwerken gesplitst zijn. Dan zie je welk toestel met wat verbonden is. Dan zie je ook wat er misgaat op welke plaats.

Succes


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@Freakazoid  Het beste dat je kan doen is het kanaal van je wifi veranderen. Door de magnetische storing dat een signaal kan uitzenden op een bepaalde frequentie zal het wifi signaal verstoort worden. Als je dat kanaal veranderd zal ook de frequentie veranderen. Je kan ook opteren om de Regio van uw wifi op USA zetten. Dit heeft tot gevolg dat je wifi een sterker signaal geeft. Zet dan ook op dat moment uw wifi op een standaard kanaal( anders dan nu) en dan zou dit probleem opgelost moeten zijn.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Freakazoid
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@kristofDW Hoe verander ik wifikanaal?

@louishufk Waar verander ik SSID van de wifi-powerline

 

ga beide suggesties wel afzonderlijk testen, niet samen 🙂

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@Freakazoid 

Boven de afbeelding van de modem kan je kiezen voor wifi powerline, modem...

Kies wifi powerline. Daarna kan je net als bij de modem naar netwerkinstellingen en wachtwoord.

Daar doe je hetzelfde als voor de modem maar andere namen.

wifi power.PNGmodem.PNG

De kanaal wijziging, waarnaar je gevraagd hebt aan @kristofDW vind je op dezelfde plaats onder SIGNAAL.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen


@igvfer  schreef:

@Freakazoid  Ik vrees dat die omvormer niet bepaald een goede invloed zal hebben op je WiFi signaal.


Ik heb hier een omvormer van SolarEdge, die is verbonden met mijn draadloze netwerk (2.4 GHz). Ik kan niet zeggen dat die enige invloed heeft op het netwerk. Geen enkel, zo lijkt. Wat ik echter wél vond:

 

https://www.zelfstroom.nl/klantenservice/storing-oplossen-en-verbinding-herstellen/thuisnetwerk/het-...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@sb 

Wordt die wifi versterker van de omvormer uitgeschakeld bij duisternis of blijft die werken na het stoppen van de productie?

Ik stel deze vraag omdat @Freakazoid omstreeks 18u00 nog een storing gehad heeft. Dat was toch na het invallen van de duisternis.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

Zonnepanelen hebben nagenoeg geen invloed op je Wifi signaal. In tegendeel, de "kooi van Faraday" zal ervoor zorgen dat de Wifi signalen niet onnodig naar boven worden uitgestraald.

Ik denk niet dat je in die richting moet zoeken.

 

Wat wel een bekend gegeven is: zonnepanelen kunnen een sterke negatieve invloed hebben op de powerline communicatie.  Telenet vermeldt het zelfs specifiek op https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/welke-factoren-beinvloeden-je-powerline-verbinding/

 

Zo kan het zijn dat je een perfect wifi signaal hebt (want enkel het signaal tussen je toestel en het access-point wordt gemeten), maar toch geen of slechte internet connectiviteit hebt.

 

Dus laat even die wifi troubleshooting achterwege. Het zal wellicht geen soelaas bieden.

Meest duurzame oplossing: een UTP kabel en een bekabeld access-point. I know, dit wil je wellicht niet horen, maar zo is het nu eenmaal.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes