24806
netweters
|
152832
antwoorden
|
20743
vragen
|
Hallo
Sinds kort hebben wij een wifibooster (telenet) geïnstalleerd omdat wij op de eerste verdieping van onze woning geen wifisignaal hadden. Dit probleem werd hiermee opgelost.
Zowat tegelijkertijd hebben wij eveneens zonnepanelen laten installeren en werd ook de omvormer hiervan geïnstalleerd, in de buurt van onze modem.
Sindsdien stellen we vast dat ons wifi-signaal geregeld wegvalt op onze toestellen. We hebben uiteraard verschillende toestellen die zich kunnen verbinden met het wifinetwerk maar het wifisignaal lijkt niet op alle toestellen tegelijkertijd te verdwijnen : wanneer het signaal op de laptop wegvalt, blijf ik bv wel wifi hebben op smartphone, wanneer de melding op de smart-tv verschijnt, heb ik wel signaal op laptop,...
Iemand een idee waaraan dit kan liggen? Of wat hieraan kan gedaan worden?
Kan ik verder ergens nagaan wanneer het wifisignaal exact verbroken werd op laptop (wordt dit ergens gelogd?) - er is geen automatisch herverbinding met het internet.
Alvast bedankt
Ga eens naar mijn telenet en splits uw 1 netwerk eens. (1 netwerk uitschakelen). Ook deze van de wifi booster(s). Geef ze allemaal een verschillende naam zodat je ze kan herkennen. Op deze manier kan je zien welke wegvalt of blijft.
Ga naar: je thuisnetwerk
modem details
netwerkinstellingen en wifi netwerk.
download eens een app/programma
pc/laptop: InSSIDer
smartphone: wifiman
wifiman is een top app!
je bent verbonden met je eigen wifi netwerk, dan kan je verder klikken en meer details zien met welk punt je verbonden bent
voorbeeld van modem & AP
38:43:7D:xxxx channel 1
38:43:7D:xxxx channel 48
68:02:B8:xxxx channel 11
68:02:B8:xxxx. channel 64
staat dan bij 1 van de 4 punten "gekoppeld" dus met wat je effectief verbonden bent
SN nazien, 38:43 is bvb modem en zend 2 frequenties uit (1 tot 11 is 2.4GHz) de hogere getallen is 5GHz, zelfde van AP
verder zie je nog een RSSI meting (sterkte wifi-signaal)
@Freakazoid Ik vrees dat die omvormer niet bepaald een goede invloed zal hebben op je WiFi signaal.
@louishufk Ik pas dan wat precies aan? De SSID van 2.4GHZ en de SSID van 5.0 GHZ?
en de rest laat ik onaangeroerd?
Het is de SSID naam die je ziet op je toestellen.
Als je die naam aanpast krijg je al die namen te zien als netwerken. Meer moet je niet aanpassen. Als je de paswoorden gaat aanpassen moet je die allemaal kennen om te verbinden.
Niet vergeten te bewaren na aanpassing.
En geduld hebben: de modem kan er een tijdje over doen om de aanpassingen over te nemen.
Een bijkomend vraagje in verband met de omvormer.
Als deze 's avonds stopt, door de duisternis, verdwijnen uw wifi problemen dan op dat ogenblik?
@louishufk - dan lijkt het inderdaad beter te zijn ; gisteren rond 18u nog een uitval gehad (geen idee of de omvormer dan nog actief was)
ik check straks eens voor het splitsen (ik ben daar totaal niet in thuis maar neem aan dat ik dat zonder probleem kan terugzetten nadien indien nodig?) ; je zei initieel iets van "ook deze van de wifiboosters" - wat bedoel je daar precies mee?
Het rare blijft dat niet het hele signaal uitvalt. Daarnet 15min geen wifiverbinding op smartphone maar tijdens dezelfde periode wel zonder probleem op laptop
Dat splitsen kan achteraf gewoon teruggedraaid worden door 1 netwerk terug in te schakelen. Dat is geen spitstechnologie.
Als je Telenet wifi boosters hebt staan die normaal apart met eigen netwerknaam. Terug te vinden onder de modem afbeelding in mijn telenet. Deze kan je ook splitsen. Best ook doen.
Als deze netwerken verschijnen op je toestellen kan je er een van kiezen en het wachtwoord invullen. Dat wachtwoordof paswoord is niet je telenet paswoord maar de beveiligingscode die je terugvindt onder de gewijzigde of ingestelde SSID netwerken.
Dat het ene toestel wel wifi heeft en het andere niet kan je best bestuderen als de netwerken gesplitst zijn. Dan zie je welk toestel met wat verbonden is. Dan zie je ook wat er misgaat op welke plaats.
Succes
@Freakazoid Het beste dat je kan doen is het kanaal van je wifi veranderen. Door de magnetische storing dat een signaal kan uitzenden op een bepaalde frequentie zal het wifi signaal verstoort worden. Als je dat kanaal veranderd zal ook de frequentie veranderen. Je kan ook opteren om de Regio van uw wifi op USA zetten. Dit heeft tot gevolg dat je wifi een sterker signaal geeft. Zet dan ook op dat moment uw wifi op een standaard kanaal( anders dan nu) en dan zou dit probleem opgelost moeten zijn.
@kristofDW Hoe verander ik wifikanaal?
@louishufk Waar verander ik SSID van de wifi-powerline
ga beide suggesties wel afzonderlijk testen, niet samen 🙂
Boven de afbeelding van de modem kan je kiezen voor wifi powerline, modem...
Kies wifi powerline. Daarna kan je net als bij de modem naar netwerkinstellingen en wachtwoord.
Daar doe je hetzelfde als voor de modem maar andere namen.
De kanaal wijziging, waarnaar je gevraagd hebt aan @kristofDW vind je op dezelfde plaats onder SIGNAAL.
@igvfer schreef:@Freakazoid Ik vrees dat die omvormer niet bepaald een goede invloed zal hebben op je WiFi signaal.
Ik heb hier een omvormer van SolarEdge, die is verbonden met mijn draadloze netwerk (2.4 GHz). Ik kan niet zeggen dat die enige invloed heeft op het netwerk. Geen enkel, zo lijkt. Wat ik echter wél vond:
Wordt die wifi versterker van de omvormer uitgeschakeld bij duisternis of blijft die werken na het stoppen van de productie?
Ik stel deze vraag omdat @Freakazoid omstreeks 18u00 nog een storing gehad heeft. Dat was toch na het invallen van de duisternis.
Zonnepanelen hebben nagenoeg geen invloed op je Wifi signaal. In tegendeel, de "kooi van Faraday" zal ervoor zorgen dat de Wifi signalen niet onnodig naar boven worden uitgestraald.
Ik denk niet dat je in die richting moet zoeken.
Wat wel een bekend gegeven is: zonnepanelen kunnen een sterke negatieve invloed hebben op de powerline communicatie. Telenet vermeldt het zelfs specifiek op https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/welke-factoren-beinvloeden-je-powerline-verbinding/
Zo kan het zijn dat je een perfect wifi signaal hebt (want enkel het signaal tussen je toestel en het access-point wordt gemeten), maar toch geen of slechte internet connectiviteit hebt.
Dus laat even die wifi troubleshooting achterwege. Het zal wellicht geen soelaas bieden.
Meest duurzame oplossing: een UTP kabel en een bekabeld access-point. I know, dit wil je wellicht niet horen, maar zo is het nu eenmaal.