Beantwoorden
Foens
Experienced Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

verbinden met access point ipv met modem

Hej

 

Hoe kan ik er voor zorgen dat men apparaten verbinden met men access point (AP7465CE-TN), en niet met men modem (24*8 DOC3 wireless docsis).

 

Via mijn telenet zie ik dat er 9 verbonden gebruikers zijn op de modem, en slechts 2 op de access point. Rare is dat al de toestellen die verbonden zijn met modem net naast de access point liggen. Toch verkiezen ze de modem die 10 meter verder staat. Kan je dit aanpassen?

 

 

mvg

Filip

 

0 Likes
13 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

verbinden met access point ipv met modem

@Foens 

 

Heb je het nu over bekabelde connecties of over WiFi?

 

Als het over WIFi gaat is het vrij simpel: geef uw AP andere SSID dan die van Telenet en configureer in uw toestellen enkel het SSID van uw AP. Behalve dan voor de toestellen die je wel wenst te verbinden met het Telenet toestel.

 

Voor de internet connectie maakt dat helemaal niks uit,meerdere, verschillende SSID hebben in uw netwerk, daar hoef je niet bang voor te zijn.

 

EDIT: ik zie net dat uw AP ook een Telenet toestel is, dus mijn uitleg zou ietwat verwarrend kunnen zijn. Kort herhaald: configureer (via "mijn telenet" dus) op uw AP andere SSID dan op uw router. En configureer in uw toestellen enkel het SSID van de bron waarmee je wil verbinden.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Foens
Experienced Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

verbinden met access point ipv met modem

Hej Stefaan

 

Bedankt voor het antwoord. Ik probeer het eens 😉

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

verbinden met access point ipv met modem

@Foens 

Laat maar weten of het u gelukt is hé en of je tevreden bent met het resultaat. 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Foens
Experienced Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

verbinden met access point ipv met modem

Hej Stefaan.

 

Je oplossing werkt hoor 😉

Maar wat ik niet snap. Ik zet men laptop op de AP (die op ongeveer 2 meter staat), en ik haal met de speedtest een 80 Mbps. Wanneer ik de laptop op de modem zet (die dus veel verder staat) haal ik 270 Mbps.

Wat ik dan eigenlijk het nut van die AP? Is dit normaal?

 

mvg

Filip

0 Likes
Foens
Experienced Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

verbinden met access point ipv met modem

Nogmaals Hej 🙂

 

Speedtest via AP ook op 280 Mbps gekregen. Eventjes men nieuwe UTP kabel terug vervangen door men oude. Had een nieuwe, kortere van 50cm, gekocht om de veel te lange te vervangen. Nieuwe is cat.6, oude 5e, binnenhuisbekabeling ook 5 of 5e. Misschien had em het daar efkes moeilijk mee?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

verbinden met access point ipv met modem

@Foens 

 

Het kan ook dat uw korte kabel niet OK is; ook nieuwe producten kunnen defecten vertonen, daarom bestaat er garantie ... De productie wordt slechts steeksproefgewijs getest, behalve in de vliegtuigwereld.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1568
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

verbinden met access point ipv met modem


@Foens  schreef:

Via mijn telenet zie ik dat er 9 verbonden gebruikers zijn op de modem, en slechts 2 op de access point. Rare is dat al de toestellen die verbonden zijn met modem net naast de access point liggen. Toch verkiezen ze de modem die 10 meter verder staat. Kan je dit aanpassen?


Laat je niet misleiden door de lijst van "verbonden" toestellen op jouw modem.

Deze lijst bevat natuurlijk ook alle toestellen die via jouw Access Points verbonden zijn, gezien al deze toestellen (via het AP) uiteindelijk met de router verbonden zijn (en van de HGW een IP adres hebben gekregen)

 

@Foens  schreef:

Speedtest via AP ook op 280 Mbps gekregen. Eventjes men nieuwe UTP kabel terug vervangen door men oude. 


Blijkbaar is jouw "snelheid" probleem nu opgelost.

Ik zou dan ook alles terugzetten naar één SSID (zoals het oorspronkelijk was), en jouw toestellen laten kiezen of ze met het modem of het AP verbinden.

Who cares?

 

Dat is toch veel flexibeler, dan telkens manueel moeten kiezen welke WiFi je wilt gebruiken? 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

verbinden met access point ipv met modem

@flip1953 

 

Ik ga niet akkoord met uw redenering van "who cares".  Er zijn situaties genoeg waarin een toestel beter werkt op het ene signaal dan het andere, maar dat het niet zelfstandig dat beste kanaal kiest.  Mijn foon is daar een mooi voorbeeld van.

 

Daarom is het een goede zaak van met verschillende SSID te werken zodat je manueel kan ingrijpen. Machines steeds de baas laten spelen is niet altijd een goede zaak ..

 

Nu, uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van @Foens om zijn netwerk te beheren en het komt hem toe van een beslissing te nemen. In ieder geval beschikt hij nu over de nodige elementen en kennis om een oordeelkundige beslissing te nemen en die ook uit te voeren.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Foens
Experienced Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

verbinden met access point ipv met modem

Hej Flip

 

Inderdaad who cares of em verbind met modem of AP. Vond het gewoon raar dat men laptop liever zit te verbinden met de modem in de garage, dan met de AP waar ek bijna met men gat opzit 🙂

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1568
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

verbinden met access point ipv met modem

Mijn bedenking was eigenlijk: vanwaar haalde je die conclusie dat dat laptop liever verbond met de modem dan met het AP?

Want de lijst van "verbonden gebruikers" die je via "Mijn Telenet" kan zien als je naar de "modem details" gaat, zal ook altijd de apparaten weergeven die verbonden zijn met het AP!

 


@StefaanH  schreef:

Ik ga niet akkoord met uw redenering van "who cares".  Er zijn situaties genoeg waarin een toestel beter werkt op het ene signaal dan het andere, maar dat het niet zelfstandig dat beste kanaal kiest.  Mijn foon is daar een mooi voorbeeld van.

 

Daarom is het een goede zaak van met verschillende SSID te werken zodat je manueel kan ingrijpen. Machines steeds de baas laten spelen is niet altijd een goede zaak ..n.


Ik begrijp dat wij niet hetzelfde standpunt delen ...

En dat jij - in alle omstandigheden - de mensen aanraadt om met verschillende SSID's te werken (gezien het probleem met je eigen foon). 

 

Mijn standpunt (en ervaring) is anders.

Tenzij (tijdelijk) nodig voor troubleshooting of andere specifieke reden, vind ik het een goed idee om al je AP's hetzelfde SSID te geven. Voor jou betekent dit de "machines de baas laten spelen", bij mij is dat "gebruik maken van een service die de machines aanbieden" 😊.

 


@StefaanH  schreef:

Nu, uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van @Foens om zijn netwerk te beheren en het komt hem toe van een beslissing te nemen. In ieder geval beschikt hij nu over de nodige elementen en kennis om een oordeelkundige beslissing te nemen en die ook uit te voeren.


Inderdaad ...
Vandaar dat ik hem een 2de opinion geef 🤔.

Vooral omdat de oorzaak van zijn probleem wellicht de slechte netwerkkabel was.

Nu zijn probleem opgelost is, geef ik hem de raad (mijn persoonlijk advies) om terug te gaan naar één SSID te gaan...

 

sans rancune 🙂

 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

verbinden met access point ipv met modem

@flip1953 

 

Geen probleem hoor, ik vat dat niet verkeerd op en ieder heeft recht op zijn eigen mening.

 

Het belangrijkste is dat TS, @Foens in dit geval, elementen voor een oplossing aangereikt worden, en dat is gebeurd. Wat hij daarmee doet is zijn eigen bevoegdheid en verantwoordelijkheid.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

verbinden met access point ipv met modem

De 'beste' raad die 'voor iedereen' werkt bestaat meestal niet. Het is mooi dat de voordelen en nadelen hier op serene manier uit de doeken gedaan worden.

 

Anecdote: Iemand vond het een goed (en, misschien, geen slecht) idee AP SSID in de living hier thuis 'living' te noemen (zowel 2.4 als 5.0).  Maar een aantal mensen die ik ken hadden hetzelfde (niet zo slechte) idee (voor een kennis is er zelfs, om een of andere reden, voor alle APs maar een SSID, namelijk: 'living'). Maar, alleszins toch voor mijn Android phone, bestaat er kennelijk maar een AP met SSID 'living' in gans de wereld, en, dat maakt het onmogelijk om transparant 'living' als gekend AP SSID op meerdere plaatsen te gebruiken op mijn phone. Terwijl elk AP normaliter toch een ander MAC adres heeft, en er op die manier onderscheid gemaakt kan worden?

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Foens
Experienced Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

verbinden met access point ipv met modem

Mijn bedenking was eigenlijk: vanwaar haalde je die conclusie dat dat laptop liever verbond met de modem dan met het AP?

Want de lijst van "verbonden gebruikers" die je via "Mijn Telenet" kan zien als je naar de "modem details" gaat, zal ook altijd de apparaten weergeven die verbonden zijn met het AP!

 

Omdat men laptop niet bij de verbonden gebruikers staat bij de AP ... 😉