@gigi schreef: (de vetgedrukte teksten) (het blijkt 1252 te zijn) Waaraan zie je dat het Windows 1252 waarmee het FTP programma de bestandsnamen vertaalt ? Dit kan ik enkel afleiden uit het uiteindelijk resultaat. Denk er steeds aan dat wat je ziet slecht een interpretatie is van de werkelijke binaire code. In een beperkt aantal gevallen kan je hetgeen je ziet veranderen (zonder de binaire code te veranderen) in een andere weergave. Is het mogelijk een afbeelding van de dos commando's te maken in cmd? Zodat ik kan zien hoe je te werk ging in CMD. Ik maak een een kopie van het oorspronkelijke bestand (kan in verkenner). Met cmd: copy bestaande_naam nieuwe_naam (steeds suffix inbegrepen) hernoemen: ren bestaande_naam nieuwe_naam (ook steeds suffix inbegrepen Je kan het eveneens doe in verkenner. De nieuwe naam gaf ik 4-cijferig in met de Alt-toets ingedrukt. Ook deze omweg, met risico op fouten kan vermeden worden. Open Notepad++, kies nieuw bestand, kies karakterset UTF-8 (zonder bom), kopieer de Cyrillische naam naar dat nieuwe bestand, kies Karakterset meer West-Europees Windows 1252, Wilt u doorgaan Ja, mogelijk wil Notepad++ eerst het huidige wegschrijven, laat dit toe, je hebt het weggeschreven bestand helemaal niet nodig. Je ziet nu de tekens weegegeven in 1252. Kopieer dan en geef zo een andere naam aan je bestand in verkenner. Dan moet de overdrachtmodus wel op "ascii" staan en niet op "automatisch of "binair" in FileZilla. Neen, de overdrachtmodus heeft uitsluitend betrekking op de inhoud van een bestand. Het heeft enkel betrekking op de tekens einde regel. Zie hier. Kun je ook een afbeelding plaatsen die de foto met cyrillische charactrers op jouw webpagina laat zien? Neen, dat kan ik niet. Als er geen index.htm(l) staat, gaat een browser werken in de stijl van Windows Explorer. Zo kan je alle bestanden zien. Als er een index.htm(l) is, dan kan je de bestanden niet meer zien, enkel inhoud van bestanden. De browsers gaan zelf bepalen welk tekenset ze gaan gebruiken. Je kan dat doen met je browser (niet met Internet Explorer, wel met Microsoft Edge, Chrome, Firefox, Brave, ...). Je moet de extensie Charset installeren. Met het icoontje van deze extensie kies je als tekenset UTF-8. (in Edge, Chrome en Brave is het icoontje ¶ en in Firefox is het moeilijk leesbare icoontje æ. Als deze extensie gebruikt, zal je zien dat de meeste webpagina's in UTF-8 zijn. Mijn Zandbakje wordt getoond in Windows 1252, met de keuze van UTF-8 zie je de Cyrilische tekens. Vergelijk dat met een bril opzetten. Zet je een bril op met roze glazen, dan ziet heel de wereld roze. Zet je een bril op met blauwe glazen gaat de wereld er plots blauw uitzien. Je weet dat de werkelijkheid anders is en dat enkel de bril je een ander zicht geeft. Zo ook met de coderingen. De naam van een bestand zijn eentjes en nulletjes. De codering die je gebruikt om dit te zien (de bril of de page code) bepaalt hetgeen je ziet.
... Meer weergeven