Suzy
Community Manager

De nieuwe Telenet TV-box IP vanaf 30/01

Sommigen van jullie hebben er misschien al één in je bezit, anderen hebben er mogelijks al over gelezen.
Vandaag vertellen we jullie via deze aankondiging graag meer over de nieuwe TV-box IP van Telenet. 

Het is zo ver!

Vanaf 30 januari is de nieuwe Telenet TV-box IP beschikbaar via alle Telenet-winkels, technici en thuislevering. 

Uiteraard is Telenet achter de schermen al langer bezig met de voorbereidingen van deze lancering.
De Telenet TV-box IP werd in 2023 reeds uitvoerig getest gedurende enkele maanden door Telenet-medewerkers.
Maar dat is niet alles, in november werd deze nieuwe decoder namelijk al via een gecontroleerde go-live gelanceerd in Limburg.
Vanaf dat moment mochten technici in Limburg de Telenet TV-box IP installeren bij klanten in hun regio. 

Na deze uitvoerige testperiode is de nieuwe Telenet TV-box IP helemaal klaar om gelanceerd te worden aan het grote publiek. 

Maak kennis met de Telenet TV-box IP

  • Hij is veel kleiner dan de vorige versies en past zelfs in je handpalm
  • Geen coaxingang, het tv-signaal gaat volledig over het internet. Je hebt dus alleen stroom en een internetverbinding nodig (via UTP of wifi).
  • De kwaliteit, gebruikservaring en functionaliteiten zijn hetzelfde als bij de andere TV-boxen.
  • De huurprijs is dezelfde en voor een tweede TV-box betaal je nog altijd de helft van de prijs.
  • Net zoals de TV-box, kan je de Telenet TV-box IP niet aankopen.
  • Compatibel met de vorige TV-box versies: opnames, favorieten en kijkgeschiedenis worden gesynchroniseerd. 
  • De afstandsbediening is dezelfde als die van de Telenet TV-box v2. Hij is gemaakt uit gerecycleerd plastiek en je herkent 'm aan het logo (groen blaadje) op de achterkant.

Telenet TV box IP.png

Wie krijgt welke decoder?

Net zoals bij andere lanceringen is het niet mogelijk om nieuwe hardware in één keer aan alle klanten te geven. 
Daarom heeft Telenet een duidelijke policy uitgewerkt. 

Wie kan een Telenet TV-box IP krijgen? 

  • nieuwe Telenet TV-klanten
  • bestaande Telenet-internetklanten die TV Iconic bestellen
  • bestaande Telenet TV-klanten met een Telenet TV-box (v1, v2 of IP) die een extra TV-box willen

Ben je een bestaande Telenet TV-klant met een Digibox of Digicorder en wil je jouw decoder omruilen?
Dan zal je een Telenet TV-box v2 krijgen.

Ben je een nieuwe Telenet TV-klant zonder Telenet-internet?
Dan krijg je een Digibox of Digicorder mee. 

Ben je een bestaande Telenet TV-klant en heb je al een Telenet TV-box v1 of v2?
Dan kan je deze TV-box(en) niet omruilen naar een Telenet TV-box IP. Om de voorraad en middelen te optimaliseren, heeft Telenet hiervoor gekozen. 
Maar je mag er zeker van zijn dat de kwaliteit, de functionaliteiten, de prijs en de ervaring identiek zijn aan je huidige TV-box. 

Handige links

We delen nog graag enkele handige links met jullie naar de Telenet-website.
Op dit moment is dit nog beperkt. Uiteraard komt er vanaf 30/01 meer informatie beschikbaar. Nog even geduld. 😉

Zo, dan zijn jullie bij deze weer helemaal mee! 😉

 

Inhoud gewijzigd door Caro (mod) | Reden: Coaxingang in plaats van coaxuitgang

Artikel gestart door
137 reacties
onenine7
Professional Weetjesweter

Inderdaad ze zeggen van niet doch er is een wezenlijk verschil. Op mijn LG led met ip box is nu het beeld beter dan op de LG oled met tv box.

Enig nadeel als internet uitvalt heb je geen tv meer.

Master-Magic
Professional Superweter

@onenine7 er is ook wel een verschil tussen Oled en Led, en de instellingen van de tv spelen ook mee, niet enkel het toestel dat je er op aansluit.

onenine7
Professional Weetjesweter

Dat weet ik maar er is een verschil met dezelfde instellingen met tv box en ip box. 

Master-Magic
Professional Superweter

@onenine7 kan misschien te maken hebben dat een zender via coax gedeeld wordt over verschillende kabels en er wat verlies is, en met streaming dat het signaal rechtstreeks binnen komt zonder nog via andere wegen te moeten versterkt enz.

streaming gebruikt ook andere codecs enz.

maar dit geld niet voor alle zenders, een Eclips tv bv heeft een 720p stream als max en via de kabel is dat 1080i.

beeld is via kabel dan beter dan de stream.

onenine7
Professional Weetjesweter

De coax is berdeeld over 3 punten in de flat allemaal beaet doch in een appartementsgebouw waar 6 anderen ook aftakken

RudyBoumon
Professional Weetjesweter

Heb je met de tv box met coax dan nog wel tv als internet 🛜 uitvalt? Ik weet je dan geen opnames kan bekijken als je geen internet hebt maar of je tv zenders blijven werken weet ik niet? Wie weet dat aub??

Ex-Netweter
 

@RudyBoumon  schreef:

Heb je met de tv box met coax dan nog wel tv als internet 🛜 uitvalt? Ik weet je dan geen opnames kan bekijken als je geen internet hebt maar of je tv zenders blijven werken weet ik niet? Wie weet dat aub??


@RudyBoumon je kan zeker nog naar tv kijken, geen paniek 😊

Radio luisteren lukt dan niet meer ook al luister je via DVB-C, de radio app wil dan niet meer werken. 🤔

En voor de betweters die hier beginnen roepen dat radio streaming is via de TV-box, awel luister naar de radio en trekt u coaxkabel eens uit. 😁

onenine7
Professional Weetjesweter

Inderdaad, tv werkt via coax maar al de bijkomende mogelijkheden zoals apps, terugkijken, en... gaat via de lan

VR46
Freshman Beetjesweter

Als het internet uitvalt heb je niks meer van tv. 

Ex-Netweter
 

@VR46 onzin, bij de TV-box (coax versie) zowel V1 als V2 kan je wel nog naar tv kijken zonder internet verbinding, test het eens 😉

VR46
Freshman Beetjesweter

Ik bedoel wel met de nieuwe tv box IP. 

Ex-Netweter
 

@VR46 dat lijkt met niet meer als logisch 😁

Patrick1003
Experienced Weetjesweter

Bezit deze een audio uitgang ?
Om via HiFi installatie alleen naar Radio Zenders te luisteren ?

WG94
Freshman Meesterweter

Neen, deze heeft enkel USB (voeding en netwerkverbinding) en HDMI.

Er bestaan wel splitters/converters/audio extractor om HDMI te splitsen naar HDMI en S/PDIF (optisch), 3,5mm jack  en/of stereo cinch (rood/wit). Zoek best wel een model dat 4K aan kan, zodat je je niet limiteert in beeldkwaliteit.

kbuggenhout
Experienced Beetjesweter

om nog te zwijgen van de beeld-geluid synchronisatie die met de originele tv-box soms wel hilarisch te noemen is.. met tot 100'en ms verschil tussen beeld en geluid. erg storend. ( in beide richtingen beeld te vroeg, of geluid te vroeg) wat met de app op PC/iOS nauwelijks voorkomt. de hardware is echt ondermaats voor een goede ervaring.

Paul1965
Freshman Meerweter

Al meerdere dagen problemen met de tv box v1, verschillende keren uit- en aanzetten om beeld te krijgen (melding geen signaal). Gisteren gaf hij helemaal de geest, geen blauw licht meer in standby, uiteraard geen wit licht meer bij aan, en telkens je hem aanzette een oranje licht (doorstarten) voor een tiental seconden en dan viel hij terug uit. De klantendienst adviseerde via Whatsapp om vandaag een technieker langs te sturen. De tv box v1 is nu vervangen door wat hij noemde de Apollo box, wat dus de nieuwe tv box IP is. Hij vertelde dat ik die normaal niet zou krijgen maar de voorraad tv boxen v1 en v2 is uitgeput. Ik wou eerst zelf naar een center rijden om de defecte tv box om te wisselen maar goed dat ik dat niet gedaan heb, want volgens de technieker zou ik daar niets mee gekregen hebben bij gebrek aan v1 en v2 en IP niet mogen meegeven ??? Er was ook nog wat onduidelijkheid over het al dan niet bewaren van de opnames en instellingen volgens de technieker maar ik kan iedereen gerust stellen dat die allemaal behouden blijven. Netflix vraagt wel om opnieuw in te loggen want voor hen is het een nieuw onbekend toestel. Voor de rest werkt dat ding dus prima en neemt weeral minder plaats in. Het verschil in formaat van digicorder naar tv box v1 was al enorm. Straks geen tv box meer en rechtstreeks de software in de tv zelf ?

thomasdb
Freshman Bijna Allesweter

helpdesk zegt dat het volume niet regelbaar is over de hdmi uitgang , zoals met een digicorder / digibox wel kan, kan iemand dit bevestigen

WG94
Freshman Meesterweter

Klopt, geen enkel model van de TV-box kan dit.

De afstandsbediening van de TV-box kan wel het volume van de TV of versterker aanpassen.

thomasdb
Freshman Bijna Allesweter

veel versterkers/mengmaneel doen dit niet, en projector enz moet daarvoor ook goed opgesteld staan? jammer dat dit bij de tv box ip niet terug in orde is 

Patrick1003
Experienced Weetjesweter

juist , maar dat was de vraag niet , het betrof de IP box .

GOED LEZEN

Sjekke
Freshman Veelweter

Dag @Suzy , vandaag mocht ik mijn TV-Box opnieuw omruilen omdat de ventilator te veel lawaai maakt. In de Telenet-winkel boden ze mij een IP-Box aan, maar ze vertelden dat deze alleen bediend kon worden via een smartphone en alleen via wifi aangesloten kon worden. Echter, volgens de informatie die ik van je lees over de IP-TV Box, klopt dit niet. Kun je me uitleggen hoe het precies zit? Betekent dit dat de medewerkers in de Telenet-winkel niet goed op de hoogte zijn van jullie producten?

patrick37
Professional Superweter

@Sjekke 

Zelf heb ik ook een IPTV box en kan je zeggen dat deze met kabel ( zoals ik heb ) of met wifi kan aangesloten worden. Enkel de ethernet kabel zit nu in de stekker blok en niet meer in de tv box zelf. Via wifi verbinden blijft hetzelfde je zoekt je netwerk en verbinden en klaar je bent vertrokken. 

Er zit ook een afstandbediening bij zoals in de eerste twee generatie tv boxen dus dat is ook geen enkel probleem. je kan eventueel via de app Telenet tv ook streamen naar je tv box dat gaat. maar je kan hem dus ook afzonderlijk bedienen met de inbegrepen afstandbediening. 

Dus ja je hebt geen volledige en zelfs onvolledige informatie gekregen in het Telenet center. Eigenlijk is dit wel triestig en zouden ze dus moeten weten hoe het werkt en wat er bij inbegrepen zit ( de afstandsbediening ). Deze afstandbediening is trouwens ongeveer hetzelfde als uit de andere generaties maar enkel iets kleiner als ik bekijk , maar heb de oude tv box al ff niet meer. 

flip1953
Freshman Meesterweter

@patrick37  schreef:

Dus ja je hebt geen volledige en zelfs onvolledige informatie gekregen in het Telenet center. 


"geen volledige" en "onvolledige" is hetzelfde 🤔.

Maar je hebt ook onjuiste informatie gekregen, namelijk dat de TV Box IP alleen door een Smartphone kan bediend worden 🙄.

De TV-Box IP kan helemaal niet door een Smartphone kan bediend worden.

WG94
Freshman Meesterweter

@flip1953  schreef:

De TV-Box IP kan helemaal niet door een Smartphone kan bediend worden.


Niet? Alle andere TV-boxen kan je bedienen via de TV-app of de website. Zou me verbazen als dat met dit model niet kan.

patrick37
Professional Superweter

@flip1953 

Via telenet tv kan dit perfect hoor geen probleem ook met de app. 

luc55
Experienced Meesterweter

Dat is niet de eerste keer dat dit hoor over bedingen via de telefoon

De medewerkers zullen de scholing nog niet gekregen wel raar

Van een vriendin gehoord dat ze in de base winkel wel goed op hoogte waren wel ook raar ze geven de tv ip box maar pas een maand

Sjekke
Freshman Veelweter

Bedankt @patrick37 voor je feedback. Ik zal ze eens een mail sturen en meer uitleg vragen waarom ze dit als antwoord geven. Nog een vraagje ... ben je tevreden van de IP box, kwaliteit, snelheid, ... 1080P/4K ... en vooral zit er ook een storende ventilator in ... 

Wat is de impact op je Internetsnelheid of krijgt deze nog steeds een apart IP?

Sjekke
Freshman Veelweter

Dag @luc55 het was zelfs niet de persoon aan de telefoon, maar een medewerker van Telenet Center in Halle - V.C.D. Devroede! 

luc55
Experienced Meesterweter

Door verlof iemand gekregen dat het niet weet het kan gebeuren

Natuurlijk pc is nog altijd hun hoofddoel de rest is een service die ze aanbieden

patrick37
Professional Superweter

@luc55 

Verlof of geen verlof dit kan en mag niet gebeuren onjuiste informatie. En de service die ze aanbieden is ook goede en juiste uitleg. 

patrick37
Professional Superweter

@Sjekke 

Ben super tevreden van de nieuwe IPTV box geen klagen over. Heb er geen storende ventilator in maar daar had ik bij de eerste tv box ook geen problemen mee. Dus waar je dat vandaan haalt geen idee maar ik heb dit nooit aan de hand gehad. 

Beeldkwaliteit ja perfect geen klagen natuurlijk hebben we geen 4K uitzendingen maar de 1080P wel dus perfect beeld. Maar 4K Netflix via de tv box perfect of Disney+ daar mooi beeld van. 

De internet snelheid is hier perfect hoor geen enkel verlies als de tv box aan staat. De tv box krijgt een apart IP adres ja.

Sjekke
Freshman Veelweter

Bedankt, @patrick37 , voor je waardevolle feedback. Voor alle duidelijkheid: de storende ventilator is niet iets wat ik me inbeeld; het is door meerdere mensen in huis vastgesteld. Dit is al het tweede toestel dat we hebben met dit euvel en nee ... hij staat nieten kast. Bij mijn schoonouders hebben ze een vergelijkbaar probleem maar dan met een fluitende modem.

Ik zal eens e-mail sturen naar het Telenet Service Center.

Sjekke
Freshman Veelweter

@patrick37 @Suzy is er ergens een technische fiche van deze IP-Box. Welke resoluties zijn bv. beschikbaar? Is de Ethernetaansluiting 100mb, 1 Gbit, ..? Is de Wifi 1x1, 2x2?

WG94
Freshman Meesterweter

Je kan die hier vinden: Telenet-decoders: technische specificaties 

  • 802.11ac of 802.11ax naargelang het model, dual band (er zijn dus 2 modellen in omloop of slechte copy-paste van de vorige TV-box?)
  • Ethernet staat niet beschreven, maar aangezien het over USB 2 moet zal dit 100 Mbps zijn.
  • Resolutie staat ook niet beschreven, maar sowieso 4K. De andere modellen hebben ook 1080p/i, 720p & 576p

 

Sjekke
Freshman Veelweter

Ik veronderstel dat de nieuwe TV IP-Box ook gewoon 1080P kan, nog niet iedereen beschikt over een 4k TV?

WG94
Freshman Meesterweter

Lijkt me wel, heb het toestel niet zelf dus kan het niet bevestigen 

patrick37
Professional Superweter

@Sjekke 

Ja dat kan is geen probleem.