Suzy
Community Manager

eSIM voor smartphones komt eraan!

Het is zo ver, we zijn als Netweters-team ontzettend blij dat we eindelijk mogen bevestigen dat de eSIM eraan komt! 
Binnenkort kan je als Telenet-klant dus effectief kiezen voor een eSIM in plaats van een fysieke simkaart. 

Wat is een eSIM?

Een eSIM is een geïntegreerde simkaart die je digitaal kan updaten. 
Binnenkort ontdek je alles over de eSIM op de Klantenservice van Telenet (deze pagina's staan nog niet live momenteel, nog even geduld dus ;-)).

Soft launch

Op 29/01 start Telenet met een soft launch van de eSIM. Dat betekent dat de eSIM eerst beschikbaar zal zijn via een beperkt aantal kanalen in januari. 
Later zal je de eSIM uiteraard ook via de online kanalen (MyTelenet of MyTelenet-app en onze website) beschikbaar zijn.

Hoe je fysieke simkaart omruilen of een nieuwe eSIM bestellen?

Wil je als klant:

  • je fysieke simkaart omruilen naar een eSIM? Dan kan dit tijdelijk uitsluitend via een Telenet-winkel.
  • een nieuwe eSIM bestellen? Dan kan je ook terecht in de Telenet-winkel of kan je dit regelen via de Telenet klantendienst.

Voila, bij deze dus de extra bevestiging waarop velen van jullie aan het wachten waren.

Uiteraard komt er nog extra informatie aan vanaf 29/01.
Zodra deze info live staat, zullen we deze aankondiging aanvullen met de nodige links naar deze artikels en pagina's.

Vragen zijn uiteraard altijd al welkom, maar de kans is groot dat we deze pas vanaf 29/01 gaan kunnen beantwoorden.

Artikel gestart door
104 reacties
BillyX
Freshman Bijna Allesweter

Ik zou zelfs meer zeggen. Je kan je eSIM nu via de app aanvragen en installeren. 

ChristofM
Expert Moderator

@patrick37  schreef:

@Moderator weet iemand van jullie dit of dat de mee geleerde QR code meerdere keren te gebruiken is ? Of is het dat als je een andere gsm hebt bijvoorbeeld of als je de Esim lijn wist dat je dan een nieuwe code dient te gaan halen ? 


@patrick37 We hebben feedback ontvangen. Dit is 1 QR code per eSIM. Als je de eSIM wilt overbrengen naar een ander toestel, is dit wel mogelijk. Je zal dan een nieuwe QR code nodig hebben. Zoals bij een fysieke simkaart, kan je de eSIM enkel maar op 1 toestel tegelijk gebruiken. 


BillyX
Freshman Bijna Allesweter

Als je via de app installeert dan komt er uiteraard helemaal geen qr code aan te pas. De installatie gaat volledig automatisch. Je verkrijgt nog een mailtje met je pin en puk en dat is het. 

Ik heb geen idee hoe het overzetten van de eSIM op een nieuwe telefoon werkt. Moet dit bv altijd via de MyTelenet app gebeuren? Of kan het bv ook via Apple Quick Transfer? Dat is nog een beetje vaag die informatie. 

patrick37
Professional Superweter

@Suzy 

Als men een nieuwe nummer of een bestaand nummer omzet naar Telenet kun je dit dan ook al direct online aanvragen met een E-sim ? 

Aangezien je ook vermeld dat het ook via de website te bestellen is kun je dan direct ook je E-sim mee bestellen op de moment dat je een bestaand nummer over zet of een nieuw nummer besteld ? 

Willy14
Professional Weetjesweter

 Als je een nieuw nummer of een bestaand nummer naar Telenet over brengt kan je alleen uitend foto hoef ik in de boetiek, een eSIM kaart bestelling. Je krijgt dan sowieso binnen de minuut een mailtje die je hebt aangegeven wat van je huis uiteraard, en dan nog een andere mail QR-code. Je opent, in mijn geval een iPhone, je gaat naar Mobiel Data plan. ESim toevoegen, dan open je mail met de QR code, Dan klik je op de Qr code en deze wordt dan automatisch in de foto app toegevoegd. Je volgt dan gewoon wat op het scherm staat en bij het klikken op de foto word de eSim geactiveerd en kan je onder Mobirl daar automatisch je eSim sim. Deze is onmiddellijk actief. Existence

patrick37
Professional Superweter

@Willy14 

Ik gebruik een E-sim dus de activering ken ik de stappen ken ik en Apple ken ik ook. 

De vraag was , als je via de website een nummer besteld of wil toevoegen in je pack , kan je dan ook direct de E-sim aanvragen ? Aangezien de wijziging nu ook doorgevoerd is naar My Telenet app vroeg ik me dat af. 

 

Willy14
Professional Weetjesweter

Heb net Teklenet aan de telfoon gehad en NEEN, je moet eerst en fysieke kaart ontvanen en dan lmaar pas alléén en UITSLUITEND via de boietiek een eSim aanvragen.  Het zijn zij (de boetiek) die zulke diesnt (eSim) kunnen verschaffen.

Dus je moiet je verplaatsen naar een boetiek van Telenet.

Je iontvangt dan een mailtje binnen de minuut en kan dan je eSim voor je mobiel toestel onmiddellijk activeren.

Spijtig genoeg heeft Telenet is dit (nog) niet mogelijk. Ps.  Bij Mobiel Vikings, één telefoontje doen en je krijgt onmiddelijk een mailtje met de nodige QR code...

marcel3X
Freshman Meerweter

Lijkt me duidelijk dat ze nog steeds in testfase zijn, het wordt ook verder nergens gemeld behalve op deze site, je bent niet verplicht een e-sim te nemen, je had er al 1, jij creëert de problemen, niet Telenet...

Willy14
Professional Weetjesweter

Beste,

Ik antwoord op een vraagje en geeft de infoirmatie die ik heb.

Zie niet waaromen op welke manier IK persoonlijk problemen aan Telenet maak? Ik vertel wat ik weet vanuit Telenet personeel en datik een eSim had maakt niet uit. Je weet dat je méér dan één zelfs volgens Apple verscheidene eSimkaarten kan hebben op dezelfde telefoon en verscheidene One Numbers mag hebben in je abonnement.

Mocht IK problemen scheppen zou Telenet deze website niet bestaan 🙂 en zou Telenet perfect zijn en mij volgende boodschappen me nijet moeten te schrijven,

Dit is "één" voorbeeld van de zoveel boodschappen (over verschillende thema'sdie ik van Telenet ontvang :

"Bedankt om het issue te verduidelijken.. Het is natuurlijk niet fijn dat de verbinding met de eSIM onderbroken wordt. Er staat momenteel een algemeen alarm open waaraan ook jouw dossier werd gelinkt. Er wordt achterliggend gezocht naar een oplossing voor het issue. Momenteel kunnen we dit enkel afwachten. Bij een update hoor je meer van onze collega's. Alvast bedankt voor je geduld!" 

Beste marcel3X, met dit laatste schrijven stop ik tevens om op deze website en/of groep nog deel te nemen. Sorry.  

Dag aan allen.

WG94
Freshman Meesterweter

@Willy14  schreef:

Heb net Teklenet aan de telfoon gehad en NEEN, je moet eerst en fysieke kaart ontvanen en dan lmaar pas alléén en UITSLUITEND via de boietiek een eSim aanvragen.  Het zijn zij (de boetiek) die zulke diesnt (eSim) kunnen verschaffen.

Dus je moiet je verplaatsen naar een boetiek van Telenet.

Je iontvangt dan een mailtje binnen de minuut en kan dan je eSim voor je mobiel toestel onmiddellijk activeren.

Spijtig genoeg heeft Telenet is dit (nog) niet mogelijk. Ps.  Bij Mobiel Vikings, één telefoontje doen en je krijgt onmiddelijk een mailtje met de nodige QR code...


Telenet is toch duidelijk in de eerste post van dit topic?

  • Vandaag: testfase waarbij initiële aanvraag via de shop moet verlopen
  • Binnenkort (na de testfase): eSIM via andere wegen (online, app, klantendienst)
BillyX
Freshman Bijna Allesweter

 


@WG94  schreef:

Telenet is toch duidelijk in de eerste post van dit topic?

  • Vandaag: testfase waarbij initiële aanvraag via de shop moet verlopen
  • Binnenkort (na de testfase): eSIM via andere wegen (online, app, klantendienst)

Geef het allemaal nog een beetje tijd. Trouwens op korte tijd zien we toch al een serieuze vooruitgang, niet? Iedereen die een fysieke sim kaart in zijn bezit heeft kan nu via de MyTelenet app deze zelfstandig omzetten naar een eSIM. Het is dus al niet meer nodig om naar een Telenet shop te gaan. 

Waarschijnlijk wordt de communicatie hiervan in de nabije toekomst verder uitgewerkt en zullen de online aanvragen van nieuwe (bijkomende) mobiele nummers ook via een eSIM kunnen verlopen. 

Ik ben alvast verrast dat de testfase zo vlotjes verloopt. Als het goed is mag het ook gezegd worden. 

Suzy
Community Manager

@ChristofM  schreef:

@patrick37  schreef:

@Moderator weet iemand van jullie dit of dat de mee geleerde QR code meerdere keren te gebruiken is ? Of is het dat als je een andere gsm hebt bijvoorbeeld of als je de Esim lijn wist dat je dan een nieuwe code dient te gaan halen ? 


@patrick37 We hebben feedback ontvangen. Dit is 1 QR code per eSIM. Als je de eSIM wilt overbrengen naar een ander toestel, is dit wel mogelijk. Je zal dan een nieuwe QR code nodig hebben. Zoals bij een fysieke simkaart, kan je de eSIM enkel maar op 1 toestel tegelijk gebruiken. 


Hier nog even concreet op aanvullen, je kan de QR-code dus 1x gebruiken niet meerdere keren. En de QR-code blijft werken zolang de installatie van de eSIM nog niet voltooid is. Dus stel dat je tijdens het proces eruit zou gaan (omwille van een reden) en de installatie van de eSIM is nog niet compleet, zou de QR-code nog altijd moeten werken. 

Suzy
Community Manager

@BillyX  schreef:

...
Ik heb geen idee hoe het overzetten van de eSIM op een nieuwe telefoon werkt. Moet dit bv altijd via de MyTelenet app gebeuren? Of kan het bv ook via Apple Quick Transfer? Dat is nog een beetje vaag die informatie. 


@BillyX is dit niet de vraag die je enkele weken geleden ook stelde over de protocollen? Op dit moment is het overzetten van een eSIM naar een ander toestel altijd via een nieuwe aanvraag. Het antwoord dat ik 30/01 heb gegeven: 

@BillyX we hebben jouw vragen over de protocollen intern een nagevraagd. Het antwoord dat we kregen is dat men bij Telenet zeker nog zal bekijken hoe de journeys voor de eSIM verder verbetert kunnen worden, maar dat er nog geen concrete timings gekend zijn hiervoor.

Suzy
Community Manager

@patrick37  schreef:

@Suzy 

Als men een nieuwe nummer of een bestaand nummer omzet naar Telenet kun je dit dan ook al direct online aanvragen met een E-sim ? 

Aangezien je ook vermeld dat het ook via de website te bestellen is kun je dan direct ook je E-sim mee bestellen op de moment dat je een bestaand nummer over zet of een nieuw nummer besteld ? 


@patrick37 de eSIM-flow via de website is nog niet beschikbaar. Wat dus ook betekent dat je nog niet kan kiezen voor een eSIM in een online bestelling. Wat ondertussen wel al beschikbaar staat, is de eSIM-flow via de Telenet-app. Maar dit hadden jullie zelf al ontdekt en hier op De Netweters gedeeld. 😉

BillyX
Freshman Bijna Allesweter

@Suzy Ja klopt. Maar ik merk dat er nu in de MyTelenet app er een procedure is om je bestaande eSIM over te zetten naar een andere telefoon “Zet je eSIM over naar dit toestel”. Dus hier is nu wel wat duidelijkheid over dat je dit in principe ook volledig zelfstandig kan uitvoeren  

Ik heb dergelijke procedures nog niet uitgeprobeerd. Maar het zou handig zijn moest dit (in de toekomst) gewoon kunnen verlopen via Apple eSIM Quick Transfer methode. Op die manier ben je dan niet verplicht om de Telenet app te installeren en kan je de eSIM tijdens de installatie al gewoon meteen overzetten. Wie weet werkt dit al zo…ik heb het gewoon nog niet geprobeerd. 

Suzy
Community Manager

@BillyX  schreef:
....

Geef het allemaal nog een beetje tijd. Trouwens op korte tijd zien we toch al een serieuze vooruitgang, niet? Iedereen die een fysieke sim kaart in zijn bezit heeft kan nu via de MyTelenet app deze zelfstandig omzetten naar een eSIM. Het is dus al niet meer nodig om naar een Telenet shop te gaan. 

Waarschijnlijk wordt de communicatie hiervan in de nabije toekomst verder uitgewerkt en zullen de online aanvragen van nieuwe (bijkomende) mobiele nummers ook via een eSIM kunnen verlopen. 

Ik ben alvast verrast dat de testfase zo vlotjes verloopt. Als het goed is mag het ook gezegd worden. 


@BillyX dankjewel voor je positieve feedback! Heel fijn om te lezen. Alle online communicatie en informatie zal inderdaad volgen zodra Telenet klaar is met de soft launch en voldoende alle flows heeft kunnen testen. 

m-jan20
Freshman Meesterweter
Net via de app e-sim gedownload, ging super vlot. Geen QR-code, gewoon aangevraagd via Telenet-app en klaar is kees.
BillyX
Freshman Bijna Allesweter

Ik heb nog even wat testjes kunnen realiseren voor het overzetten van de eSIM op een ander toestel. De conclusie is dat Telenet (voorlopig) Apple eSIM Quick Transfer niet ondersteunt. Heel het proces voor het overzetten van een eSIM op zowel een iPad als een iPhone wordt netjes doorlopen inclusief de verificatiecode maar op de laatste stap verkrijg je de melding dat de simkaart niet wordt ondersteund. Jammer...hopelijk komt hier nog wel verandering in.

De enigste mogelijkheid om de eSIM op een ander toestel te installeren is door gebruik te maken via de MyTelenet app. Open hiervoor de MyTelenet app en ga naar 'Mijn Producten' en kies bij 'Mobiele telefonie" het desbetreffende nummer of alias voor de eSIM welke je wenst over te zetten naar een ander toestel. Kies daarna voor "Zet je eSIM over naar dit toestel". Het proces is bijzonder eenvoudig en vereist weinig interactie. Tijdens dit proces zal je opnieuw een mail en sms gaan krijgen met een nieuwe PIN en PUK code. Er wordt dus in feite een compleet nieuwe eSIM aangemaakt. Van zodra er wordt gevraagd achter de PIN code vergis je dan niet en geef de nieuwe PIN code in in plaats van de oude.

Vergeet ook niet dat je hoogstwaarschijnlijk opnieuw je dataroaming moet aanzetten, indien gewenst en Apple gebruikers zullen hun iMessage, FaceTime nummer even terug moeten activeren.

Maar: Tijdens mijn diverse testen ben ik plots mijn profiel voor mijn datakaart kwijtgeraakt. Deze is nergens meer te bespeuren in de MyTelenet app waardoor ik die niet meer kan overzetten naar een ander toestel. Vreemd. Ik hoop dat ik deze snel terugkrijg zodat ik deze opnieuw kan activeren op het correcte toestel. Dus waarschijnlijk zijn er nog enkele schoonheidsfoutjes wees dus nog eventjes voorzichtig met dit gebruik.

BillyX
Freshman Bijna Allesweter

Update: Ondertussen is het me opnieuw gelukt om mijn data eSIM terug te wisselen naar een ander toestel.

Ik heb de indruk dat het wisselen van een eSIM naar een ander apparaat meteen werkt. Maar vooraleer je deze opnieuw kan wisselen naar een ander apparaat moet je wachten op de mail 'Je nieuwe Telenet-eSIM'. In deze mail zie je eigenlijk je bestelling en de kostprijs ervan (0 Euro). Maar ik vermoed dat achterliggend deze mail, deze bevestigd dat je nieuwe eSIM met een nieuw SIM kaartnummer enzovoort effectief zijn verwerkt in de systemen van Telenet. Het klinkt misschien wel logisch...maar als je uren moet wachten op die mail dan kan dat wel eens vervelend zijn.

Een ander leuk weetje is dat wanneer je de activatie doorloopt via de Telenet app je helemaal geen QR code nodig hebt. Je verkrijgt wel een mail met een nieuwe PIN en PUK code maar geen enkele QR code. Wanneer je ooit eens in de problemen komt waardoor de activatie is mislukt en er eigenlijk geen eSIM profiel gedownload is kunnen worden dan kan je de QR code toch terug vinden op de 'Mijn Telenet' pagina. Opnieuw moet je wachten op de mail 'Je nieuwe Telenet-eSIM' en daarna kan je de QR code terugvinden onder de knop 'Activeer je eSIM' die terug te vinden is bij 'Mijn producten' > 'Mobiel'.

Overigens denk ik niet dat dergelijke wissels oneindig gratis zijn. Bij wat informatie over de eSIM kon ik het volgende lezen:
"Wissel je meer dan 5 keer per nummer binnen de 30 dagen? Dan is je omruiling betalend."

gregy
Freshman Beetjesweter

Wordt wel tijd dat onze Telenet login beveiligd wordt met MFA via een app of itsme bvb. Iemand met slechte bedoelingen kan o.a. uw nummer op zijn telefoon zetten wanneer deze uw login heeft en deze ook toegang geeft tot uw mailbox , niet?

BillyX
Freshman Bijna Allesweter

@gregy  schreef:

Wordt wel tijd dat onze Telenet login beveiligd wordt met MFA. Iemand met slechte bedoelingen kan o.a. gewoon uw nummer op zijn telefoon zetten wanneer deze uw login heeft 

Er wordt toch nog altijd een security code naar je mobiele nummer gestuurd als verificatie. Ik zie op zich niet zoveel problemen. 

Catalin
Freshman Beetjesweter

https://press.telenet.be/telenet--base-lanceren-esim-voor-smartphones

Ik denk dat de soft launch achter de rug is voor particulieren. "Vandaag komt daar de uitbreiding eSIM voor smartphones bij voor Telenet en BASE residentiële en SOHO klanten. Voor Telenet Business KMO en grote bedrijven zal de dienst beschikbaar zijn vanaf de tweede helft van april dit jaar."

https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/mobiel-en-vast/simkaart-en-toestellen/alles-ov...

WG94
Freshman Meesterweter

@Catalin  schreef:

Ik denk dat de soft launch achter de rug is voor particulieren.


Daar lijkt het inderdaad op! Inmiddels dus ook te verkrijgen via website. Via klantendienst kan je enkel een omruiling doen van een bestaande eSIM

dipesh
Professional Beetjesweter

<span;>Hallo
<span;>Ik wil op mijn Samsung Smartwatch 6 een eSIM kaart hebben.Ik heb een  Wigo abonnement met gsm simkaarten.
<span;>Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat.
<span;>Ik zie via de website dat ik een eSIM kan aanvragen maar dat dan mijn fysieke simkaart niet meer nodig is.
<span;>Ik wil mijn fysieke simkaart nog wel behouden voor op mijn gsm en een eSIM voor op mijn smartwatch.
<span;>Ik was ook al in de telenet winkel gaan horen maar daar waren ze heel kort en onvriendelijk.Alles moet ik online doen.
<span;>Dus op mijn vraag of ik een eSIM kan krijgen en mijn fysieke simkaart kan behouden is niet beantwoord.

BillyX
Freshman Bijna Allesweter

@dipesh  schreef:

<span;>Hallo
<span;>Ik wil op mijn Samsung Smartwatch 6 een eSIM kaart hebben.Ik heb een  Wigo abonnement met gsm simkaarten.
<span;>Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat.


We spreken hier over de eSIM voor smartphones. Je verwart de eSIM die hier wordt besproken namelijk voor een eSIM voor smartwatches. Begrijpelijk, vandaar dat Telenet ervoor gekozen heeft om deze marketing technisch de naam Telenet One Number te geven. Dat doet exact hetgeen je wenst, namelijk je (fysieke) SIM behouden voor je telefoon maar ook die SIM koppelen aan je horloge. Aangezien dit draadje specifiek bedoelt is voor smartphones zal ik er niet zo diep op ingaan maar op deze Telenet pagina kan je er alles over lezen.