Beantwoorden
THB
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! Hi there!

Beeldkwaliteit WK voetbal

Simpele vraag: is de beeldkwaliteit van WK voetbal beter via ip tvbox van Telenet dan via Apple 4k TV box / VRT app op de TV zelf?

Zal via coax wel beter zijn, maar die biedt Telenet niet meer aan.

Ik heb 2 jaar oude (dure) Sony smart TV en vind de beeldkwaliteit heel triest, om maar te zwijgen van het bufferen tijdens de match.

Nochtans heb ik bij voetbal via Play Sports en DAZN wel degelijke beeldkwaliteit.

Ik heb een 500 mbps download en heb de AI adviezen opgevolgd voor het instellen van de TV zelf.

Ik kijk via Apple TV 4k box of via de app van de VRT op de TV zelf.

Maar de kwaliteit blijft triest (ook bij bijv. Live wielrennen).

Heb ook al gelezen dat het WK in 4k wordt aangeboden door de organisatie, maar dat vele zenders (ook oa NPO) daar niet voor willen betalen.

Toch allemaal triest hoor.

1 reactie
Slimmen
Freshman Weetjesweter
Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Beeldkwaliteit WK voetbal

Het is inderdaad triest dat de VRT en de Belgische tv-distributeurs doen alsof het WK Voetbal niet beschikbaar is in 4K-resolutie met HLG HDR en Dolby Atmos audio.
Met de Oostenrijkse MagentaTV App, de Duitse MagentaTV Stick en BBC iPlayer zou je in België uiteindelijk wel het WK Voetbal in 4K-resolutie kunnen bekijken.

Bij Telenet kan je nog steeds via coaxkabel/DVB-C kijken en een basis tv-aanbod zal nog 15 jaar blijven bestaan.

Voor de beste beeldkwaliteit op VRT 1 moet je je Sony tv-toestel aansluiten op de coaxkabel en instellen op DVB-C: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/tv-en-entertainment/installatie/compact-signaa...
VRT 1 is via DVB-C beschikbaar in 1080i25 aan 9,2 Mbps.

Op VRT MAX krijg je 1080p50 aan 5 Mbps, bij snel bewegende beelden is de lage bitrate duidelijk zichtbaar.

Op de Telenet TV-box IP moet je upscaling uitschakelen zodat je Sony TV de originele beeldresolutie ontvangt. In het menu Instellingen > Beeld en Geluid stel je de resolutie in op 1080i. De bitrate en compressie op de Telenet TV-box IP is mij onbekend, maar ik veronderstel dat bij gebrek aan bandbreedte de bitrate automatisch wordt teruggeschakeld zodat je een lagere beeldkwaliteit krijgt.

Om de allerbeste beeldkwaliteit van VRT 1 te vinden zal je Telenet DVB-C, de TV Vlaanderen app of Proximus TV moeten vergelijken. Het is perfect mogelijk om al deze diensten op één tv-toestel en adres te bekijken.