Beantwoorden
francis50
Freshman Veelweter
Berichten: 206
Full speed writing! Even demarreren... Topicvreter! Warming up?

Cloud of HDD

Ik ga een vraag in de groep gooien want vraag me af wat iedereen denkt over wat er zou moeten gebeuren met de nieuwe tv-box, testers of geen testers maakt niet uit.

De vraag is "wat hebben jullie liever, HDD schijf of Cloud"

 

Mijn eigen antwoord is HDD

0 Likes
19 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Cloud of HDD

Ik blijf de lokale opname trouw, voor mij geen cloud.

 

0 Likes
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Cloud of HDD

@francis50 Opnames in de cloud. Het grootste voordeel is dat je dan niet je opnames verliest als je tv box het laat afweten. 

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Cloud of HDD

Ik zou het liefst hebben dat men een externe HD (vb USB3 2TB NTFS) kon aansluiten op de TV-Box.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Cloud of HDD

@francis50 denkt dat je nooit opnames kunt kwijt raken. Ik ben daarvan niet overtuigd. Als er al eens een storing is op de server, kunnen zeer velen opnames kwijt geraken. Als er bij u een probleem is met het internet kan je ook de opnames niet bekijken. 

 

Wat ik nu schrijf is mijn veronderstelling. In de meeste gevallen worden geen echte opnames gemaakt. Telenet slaat alles op wat uitgezonden is en heeft daarvoor een capaciteit die groot genoeg is voor twee maanden opnames. Voor een 'opname' van een klant wordt dan een bestand bijgehouden waarbij klant X een opname heeft van zender Y van uur A tot uur B. 

Telenet weet van de digicorders welke zender opgenomen wordt en van wanneer tot wanneer. Van zodra alle klanten samen 24 uur opnemen van een zender kunnen ze beter één keer 24 uur opnemen. Niche zenders waar weinig opgenomen wordt, kunnen ze eventueel wel opnemen. Voor de gebruiker maakt dit niets uit, maar als er een storing is, dan zal iedereen het geweten hebben.

 

Het voorstel van @Janneke_Dust vind ik zeer goed. Als Telenet dit zou uitwerken dan herzie ik mijn mening. Ik heb er geen probleem mee dat deze opnames versluierd zijn en enkel zouden kunnen bekeken worden met de box waarmee het opgenomen werd (net zoals bij de tv's waarbij men kan opnemen op hdd). De voordelen voor Telenet zijn dat ze via de box alle info zoals nu behouden, het risico van de HDD is bij de klant. Het enige nadeel is dat de tv box dan meer dan één tuner moet hebben. Om niet achteruit te gaan drie tuners net zoals de huidige digicorders.

 

Er is nog een derde optie mogelijk: met alle smart tv's die er nu al zijn en nog zullen komen zou Telenet HbbTV kunnen ondersteunen (https://nl.wikipedia.org/wiki/HbbTV). Bij Ziggo kan dat al meer dan één jaar (https://www.totaaltv.nl/nieuws/hbbtv-nu-voor-alle-ziggo-klanten/).

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Cloud of HDD

De combinatie zou ideaal zijn inderdaad! Opnames in the cloud maar met mogelijkheid om een externe harde schijf aan te sluiten.

 

@SuzyIk heb gezocht maar niet gevonden: hoe lang bleven de opnames ook al weer beschikbaar? 2 jaren is blijven plakken in mijn geheugen maar klopt dat?


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kmichels
Experienced Meerweter
Berichten: 106
De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig!

Cloud of HDD


@Wheng@  schreef:

De combinatie zou ideaal zijn inderdaad! Opnames in the cloud maar met mogelijkheid om een externe harde schijf aan te sluiten.

 



+1   En dat niemand afkomt met dat gezever van "copyright, piraterij,..." als ik mij goed herinner van vroeger, zijn alle telenet signalen al gecodeerd (Seca of Irdeto was dat dacht ik) als ze over de kabel gaan. Dus een externe HDD laten opnemen via de USB poort die al aanwezig is en die trouwens die feature ondersteunt, kan echt niet moeilijk zijn. 

 

Cloud is in theorie fantastisch, maar in praktijk leidt dit enkel tot een beperking van rechten en mogelijkheden van de eindgebruiker.  Bij gebruik van een HDD (extern of intern), kan je zelfs als het gehele internet ontploft, nog steeds je opnames zien.  Probeer dat maar eens met de cloud 🙂

 

 

 

Hofkens
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 488
De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Cloud of HDD


@Wheng@  schreef:

 

Ik heb gezocht maar niet gevonden: hoe lang bleven de opnames ook al weer beschikbaar? 2 jaren is blijven plakken in mijn geheugen maar klopt dat?


@Wheng: standaard 60 dagen, maar als je langer aanvinkt was het volgens mij maximum 5 jaar.

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Cloud of HDD


@Hofkens@  schreef:

@Wheng@  schreef:

 

Ik heb gezocht maar niet gevonden: hoe lang bleven de opnames ook al weer beschikbaar? 2 jaren is blijven plakken in mijn geheugen maar klopt dat?


@Wheng: standaard 60 dagen, maar als je langer aanvinkt was het volgens mij maximum 5 jaar.


Ja ik was aan het twijfelen 2 jaar of 5 jaar maar ik vind het niet meer terug 🙂


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Hofkens
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 488
De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Cloud of HDD

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/opnemen-met-de-telenet-tv-box/ hier staat het, maximum 5 jaar.

 

En zolang het opnemen in de cloud goed werkt, moet er voor mij geen harde schijf inzitten. Momenteel enkel nog maar het probleem gehad dat af en toe geluid effe een halve seconde wegvalt ofzo. Grootste voordeel is inderdaad dat je opnames niet kwijt bent als je tv box crasht.

0 Likes
francis50
Freshman Veelweter
Berichten: 206
Full speed writing! Even demarreren... Topicvreter! Warming up?

Cloud of HDD

Ik blijf er toch bij dat misschien een combinatie van cloud en HDD (intern of extern) goed zou zijn dan is iedereen content, diegene die liever cloud gebruiken die doen dat dan maar en de anderen zoals ik een HDD extern of intern.

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Cloud of HDD

zal dan extern moeten en de vraag is of er beveiligd op die externe HDD dan word opgeslagen,

en misschien is dat geen optie voor telenet om de box niet teveel belasten, want denk dat je opnames op externe HDD bij een crash van de box en nieuwe box halen dan ook weg zijn omdat deze gelinkt zijn aan die eerste box waarmee je opname's hebt gemaakt.

daarbij is de cloud een betere optie.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Cloud of HDD

Grootste voordeel aan in de cloud: je kan je opnames overal ter wereld bekijken op je tablet of smartphone, kan niet als ze lokaal zijn opgeslagen (kan wel, maar dan moet deze constant aanstaan en goede kwaliteit zal dit niet geven).


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kmichels
Experienced Meerweter
Berichten: 106
De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig!

Cloud of HDD

Cloud voordelen: alles is gecentraliseerd en overal te zien en je bent de opnames niet kwijt bij een crash van je box.

 

De nadelen...

Sorry, de plaats op deze site is beperkt, dus ik zal er maar een paar geven :

- Alles is gecentraliseerd. Als er iets misloopt is iedereen de pineut.

- Geen netwerk?  Geen opnames !

- Netwerk overbelast ? Audio en video problemen (zoals nu reeds het geval is bij het testen)

- Alles in handen van 1 instantie... Big Brother

- ...

 

Nog zoiets onnozel aan de cloud : Elke opname loopt telkens over het netwerk.  Als je 15 keer per dag naar dezelfde aflevering van Thuis wil zien, dan gaat die 15 keer over de kabel.  Als je die lokaal opneemt, gaat die 1x over de kabel en 14 keer van je HDD.

 

Waarom zou je geen opnames thuis mogen hebben ? Waarom betaal je dan auteursrechten ?

Als ik geen opnames meer thuis mag bewaren, dan verwacht ik ook dat ik geen auteursrechten meer moet betalen.

Tegenwoordig betaal je auteursrechten om te mogen kijken, Bebat om batterijen in je AB te mogen steken, Recupel als je een apparaat koopt (TV bv), Auvibel als je een opname op DVD of CD wil zetten...

Je moet zelfs betalen om naar reclame te kijken !

 

EDIT : als ik 4 weken op congé ga en ik dus GEEN tv kijk... waarom moet ik dan eigenlijk toch nog steeds auteursrechten betalen ? 

DavidBlomme
Experienced Weetjeslezer
Berichten: 2
Netjes! De kop is eraf! Hi there!

Cloud of HDD

Ik persoonlijk zou voor een hybride systeem gaan.

Ik heb al 2 maal al m'n opnames verloren door bad sectors op de harde schijf van m'n digicorder.
Het is technisch gezien makkelijk op te lossen, maar bij telenet zelf hadden ze geen toegang omdat het third party materiaal zou zijn.

 

Gevolg was dus : digicorder inleveren, ALLE opnames kwijt, inclusief alle programmeringen (series die we volgen e.d.). (Er kon niet worden gekopieerd, iets met encryptering van de opnames die alleen door DAT toestel konden ontcijferd worden.)


Een hybride systeem, waarbij een opname lokaal komt te staan (voor snelheid), maar waarbij die ook in de cloud komt te staan (gedeeld voor iedereen, om plaats te besparen), zou een digicorder-wissel aangenamer kunnen maken.
Je programmeringsdata staat ook in je account online (zou leuk zij moest je die daar kunnen bekijken/editeren ook), dus die kunnen ze terug plaatsen op je nieuwe device, waardoor je niet alles opnieuw moet gaan instellen, en herhalingen nutteloos moet opnemen en verwijderen, en zo...
Met je opnamedata, ook gekend in de cloud of op je account, kun je dan opnieuw een "download" doen van je "verloren" opnames, zodat je die toch niet kwijt bent. (voor zover die nog in die cloud aanwezig zijn natuurlijk)


Zo zou een digicorder-wissel toch HEEEEL wat minder frustrerend zijn.
Vind ik toch...

Tags (3)
0 Likes