Beantwoorden
Paul1965
Professional Weetjesweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Dagelijkse herstart HGW-modem nodig voor Telenet TV-box

Sinds maandag is het elke avond nodig om mijn HGW modem te herstarten of we kunnen geen tv zien via de tv-box. Telkens ondervinden we allerlei problemen met terugkijk tv of opgenomen programma's. Kort daarna valt ook de wifi weg op smartphone en andere toestellen. Als je het diagnose scherm van de tv box laat open staan zie je om de zoveel minuten de verbinding met internet terugkeren naar normaal en vervolgens weer verbreken. Na een herstart van de modem werkt alles weer normaal tot de volgende avond, nu al 4 avonden op rij. Telenet klantendienst is onbereikbaar via telefoon, terug bellen gebeurt niet en via Whatsapp reageert men tot hiertoe ook nog niet. Ik begin het wel stilaan beu te worden om elke maand 140 euro te blijven betalen voor een dienst die niet naar behoren werkt en waarvoor je geen hulp of feedback krijgt van de klantendienst. Bovendien is de installatie van het onding dat tv box heet ook niet van een leien dakje gegaan. Dat heeft ook een week geduurd voor het ding werkte, niemand bij Telenet die wist hoe het eigenlijk moest aangesloten worden. Enkel hier via de Netweters heb ik deskundige hulp gevonden. Iemand een idee wat er nu weer mis loopt ? HGW modem is nog maar enkele maanden geleden vervangen door een nieuwe. En wel heel toevallig...maar volgende week komen ze hier in de buurt werken uitvoeren. Weet Telenet misschien meer ? Ik vermoed immers dat het probleem zich buiten huis stelt.

Titel gewijzigd door Caro (mod) | Vorige titel: Dagelijkse herstart HGW modem nodig.

0 Likes
45 reacties
Paul1965
Professional Weetjesweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Dagelijkse herstart HGW-modem nodig voor Telenet TV-box

Tja, dat is weer zo'n dubieus twijfelgeval voor een netwerkleek als ik hé. Janneke_Dust raadt Moca aan en jij raadt Mesh aan. Wat doe ik dan ? Ik ga googlen en kijken of ik over de twee voldoende informatie vind om een "goede" keuze te maken. En wat ik lees is dat Moca veel stabieler is dan Mesh en zelfs sneller. Klopt die info ? Dat weet ik niet. Maak ik de juiste keuze ? Volgens Janneke_Dust waarschijnlijk wel, volgens jou blijkbaar niet. Nu heel duur zijn die systemen niet, dus als dat Moca ding niet goed genoeg werkt kan ik nog altijd een Mesh systeem kopen en weeral een pak bijleren. Maar als ik enigzins kan zou ik liever bedraad werken dan weeral met wifi. Bedraad in dit geval weliswaar via coax ipv utp.

Het feit is dat mijn desktop en mijn NAS voorlopig goed werken via de TP link die voorheen aan de tv box hing. Alles is omgekeerd ; met de HGW modem naar beneden te brengen is nu de tv box via utp verbonden en zijn desktop en NAS via wifi mbv tplink verbonden. Alleen geeft mijn tplink wel soms de waarschuwing dat hij iets te ver van de wifi bron HGW staat. Dus om zeker niet weer in de problemen te komen liever een beter systeem dan de tplink ; Moca of Mesh dus, Moca heeft alvast de eerste voorkeur gekregen.

Zoals ik al zei op gebied van audio kan je eindeloos discussiëren. Ik blijf erbij dat een grote luidspreker, mits een goede versterker, een veel groter bereik qua frequentie heeft en veel natuurlijker klinkt dan al die kleine moderne dingen. Dat is pure fysica, hoeveelheid luchtverplaatsing.

Ik woon in Brecht, dus moest dat in de buurt zijn kunnen we zeker altijd eens afspreken.

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2256
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Dagelijkse herstart HGW-modem nodig voor Telenet TV-box

Moca en mesh vergelijken is uit den boze omdat ze een verschillend doel hebben.

Een mesh netwerk zorgt voor goed wifi ervaring in huis als ge u verplaatst in een groot huis. Verplaatsen is dus eigenlijk beperkt tot GSM en tablet. 

Moca brent een UTP aansluiting naar een ruimte waar ge enkel een coax hebt en geen UTP aansluitig is. Daar kan je dan een switch/AP op aansluiten. Dit kan zelfs een mesh AP zijn en zo zorgen voor een snelle mesh.

Nog een kleine tip voor het geval dat ge een of meer  WiFi access points (eventueel mesh) wil kopen.

Ik zou in ieder geval een AP kopen die WiFi6, dual band of tri band ondersteunt. De tri band zijn wel veel duurder dan de dualband en er zijn nog maar weinig toestellen die de 3de band ( 6 GHz) ondersteunen. De AP's die WiFi 6 ondersteunen zijn ook duidelijk sneller dan deze die WiFi6 niet ondersteunen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Paul1965
Professional Weetjesweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Dagelijkse herstart HGW-modem nodig voor Telenet TV-box

Bedankt Jean voor de verduidelijking en extra info. 

Ik woon in een bescheiden huis en bovendien is het een houtskelet, dus wifi signaal is overal redelijk goed. Zoals je zelf zegt is dat Mesh systeem zeer goed voor als je je beweegt door het huis met smartphone of tablet. Omdat mijn desktop en NAS boven statisch zijn dacht ik dus beter het Moca systeem aan te schaffen. Ook met alle artikels die ik er over gelezen heb. Die coax ligt er toch, dus waarom niet benutten nu ? Zou vandaag of morgen trouwens geleverd worden. Dus deze week kan ik zeker laten weten of het gelukt is.

Ik heb in die artikels ook gelezen dat met een Moca systeem voor de statische dingen, je wifi bandbreedte meer ruimte vrij heeft voor die zaken die wel wifi nodig hebben. Als dat klopt is dat mooi meegenomen. Toch ook niet onbelangrijk : het Moca systeem is wel een pak goedkoper dan een wifi6 Mesh zoals je aanraadt. Ik heb het er voor over maar het is wel een factor die ook meespeelt.

Het enige waar ik nu een Mesh systeem voor zou overwegen is om de devolo's te liquideren voor de hifi streamer en video streamer, en uiteraard sowieso een sterk(er) wifi netwerk te hebben. Tot hiertoe werkt dat al jaren zeer goed, in tegenstelling tot de powerlines van Telenet zelf die ik voor de tvbox had aangeschaft, maar het is in ieder geval een optie.

Met de tv box nu rechtstreek op de HGW via utp en de nieuwe coax bekabeling die de technieker heeft geplaatst is mijn modem niet meer uitgevallen en werkt alles prima. Straks dan ook nog de desktop en NAS via Moca en de wifi is dan enkel voor die toestellen die het echt nodig hebben zoals smartphone, tablet en laptop bij gelegenheid.

Met jullie hulp heb ik straks een deftig netwerk !

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2256
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Dagelijkse herstart HGW-modem nodig voor Telenet TV-box

De moca heeft maar 1 UTP aansluiting maar daarop kan je dan een WiFi6 AP/switch op aansluiten. Veel van deze AP/switch toestellen worden als apparte toestellen verkocht maar als je meer dan 1 hebt kan je ze ook instellen om in mesh te werken.

Ik heb bv één TP-link Archer AX55 ax3000 omdat deze WiFi  beter en sneler is dan de WiFi van de HWG. Als ik een 2de zou kopen kan ik die in mesh laten werken.

Ik heb de prive AP's van de HWG uitgeschakelt maar de Telenet WiFree gelaten om toe gang tot telenet WiFree te behoudenal ik elders ben.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Dagelijkse herstart HGW-modem nodig voor Telenet TV-box

@Paul1965 Goed dat het opgelost is. Ik zou geen AP van telenet gebruiken, ik heb daar heel slechte ervaringen mee.

0 Likes
Paul1965
Professional Weetjesweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Dagelijkse herstart HGW-modem nodig voor Telenet TV-box

Wat bedoel je met AP van Telenet ? De powerlines van hen ? 

0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Dagelijkse herstart HGW-modem nodig voor Telenet TV-box

0 Likes
Paul1965
Professional Weetjesweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Dagelijkse herstart HGW-modem nodig voor Telenet TV-box

Ik was al mee dat AP access point is....;-).

Inderdaad die dingen werken voor geen meter niet als powerline en niet als wifi versterker. Komen we terug op mijn frustratie over Telenet ondersteuning. Waarom zulke ondingen blijven aanbieden als DE oplossing voor problemen zoals de mijne....maar genoeg daarover.

Ik kijk uit naar het Moca systeem, dat zou een mooi kerstcadeau zijn als dan alles werkt zoals het hoort.

Nu nog afwachten tot Telenet eindelijk mijn vaste telefoonlijn wil overzetten van de EMTA naar de HGW.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Dagelijkse herstart HGW-modem nodig voor Telenet TV-box

@Paul1965 

En zo heeft ieder zijn eigen ervaringen ... Ik gebruik de Telenet WiFi powerline set tot volle tevredenheid.

Ik wist natuurlijk op voorhand dat de throughput bekabeld (de slave heeft ook een UTP poort) lager is dan helemaal bekabeld. Daar moet ik dus achteraf ook niet over zagen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Dagelijkse herstart HGW-modem nodig voor Telenet TV-box

Ook mijn Wifi van Telenet werkt zonder problemen. Verbonden met de HGW benader ik draadloos mijn maximum snelheden overeenkomstig met mijn abonnement. Mijn powerlines van Telenet werken ook zeer goed, zelfs al steekt de tweede in een stekkerblok.

Met de HGW en de twee powerlines van Telenet heb ik een router en drie Devolo's uit circulatie genomen.

 

0 Likes
Paul1965
Professional Weetjesweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Dagelijkse herstart HGW-modem nodig voor Telenet TV-box

Tja, wat kan ik daar op zeggen ? Jullie hebben meer geluk dan ik ? De situatie is hier in huis misschien helemaal anders ? Misschien dat ze vandaag na de vervanging van alle coax door de technieker wel zullen werken ? 

Als puur wifi AP heb ik deze zelfs niet nodig want het wifi signaal van de HGW is sterk genoeg, althans toch voor smartphone bvb. Telenet had ze aangeraden om de tv box ermee te verbinden en daar werken ze in ieder geval niet mee. Mijn oude TP Link werkte beter. Maar ik heb in het verleden ook al ondervonden dat bepaalde andere toestellen ondanks een goed wifi signaal toch niet goed werkten. Te traag over wifi of niet stabiel genoeg misschien ? En dan beter werken mits powerlines van Devolo bvb. Wat ik ook hier al heb gelezen is dat zonnepanelen storen op powerlines. Misschien meer op die van Telenet dan op bvb Devolo's ? Ik weet het niet.

Maar dat is nu verleden tijd, nu de HGW modem naar beneden is verhuisd en de tv box via utp is verbonden. Nu, hopelijk vandaag levering, het Moca systeem om mijn desktop en NAS bedraad te verbinden en wifi dient enkel nog voor smartphone en tablet.

 

0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Dagelijkse herstart HGW-modem nodig voor Telenet TV-box

Ik kreeg altijd problemen als er meer dan 23 connecties waren op de modem, van zodra nr 24 erbij kwam viel de ap uit en begon mijnen modem dom te doen en viel de wifi uit. Een nieuwe modem bracht geen soelaas, dus dan toch maar weer een eigen router gezet

0 Likes
Paul1965
Professional Weetjesweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Dagelijkse herstart HGW-modem nodig voor Telenet TV-box

Dag Jean, ik heb het Hirschmann Moca Inca 1g systeem geïnstalleerd en het werkt, maar af en toe zeer traag. Ik heb een vermoeden waarom. Ik heb een oude witte NIU hangen met vooraan TV en FM pluggen en daarna een splitter waar de ene coax naar de HGW modem gaat die nu beneden staat en de beruchte coax die naar boven gaat. Volgens Hirschmann moet de Inca "afgetapt" worden van ofwel de TV plug in de NIU ofwel van de splitter van de coax die naar boven gaat. Helaas heb ik de correcte IEC verloopstekkers nog niet ontvangen en kon ik niet anders dan aftappen van de FM plug van NIU. Alvast om te proberen natuurlijk. De TV is een IEC male en de kabel van de Inca ook.

Dat zal wel de oorzaak zijn van de vertragingen op bepaalde momenten vermoed ik ? De FM plug zal geen goede DS zijn ?

Ik verwacht vandaag, hopelijk, de juiste verloopstekkers maar dan is mijn vraag : zet ik de Inca op de TV plug van de NIU of op de splitter waar de coax naar boven gaat ?

Met mijn beperkte kennis zou ik denken dat de Inca best eigenlijk tussen de splitter en de coax naar boven staat, maar graag jouw advies.

Alvast bedankt.

0 Likes
Paul1965
Professional Weetjesweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Dagelijkse herstart HGW-modem nodig voor Telenet TV-box

Gelukkig heb ik zo veel connecties niet, maar als ik even begin te tellen kom ik toch ook al gauw op 11 stuks hoor.

Gisteren het Hirschmann Moca Inca 1g aangekregen en geïnstalleerd. Werkt prima ! Alleen gaat de snelheid geregeld naar beneden, maar ik kan het beneden niet "correct" aansluiten omdat ik de nodige verloopstekkers nog niet aangekregen heb. Hopelijk komen deze vandaag aan. 

En nu nog wachten tot Telenet eindelijk de vaste telefoonlijn wil overzetten van de EMTA naar de HGW. Gisteren is deze op de EMTA wel al weggevallen maar ze is nog altijd niet actief op de HGW....ik vrees dat we meerdere dagen zonder vaste telefoon gaan zitten...;-(

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2256
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Dagelijkse herstart HGW-modem nodig voor Telenet TV-box

Telenet-NUI-IMG_20191228_132502.jpg

Ik veronderstel dat ge een dergelijke NUI hebt.

Linkse zwate kabel is de voeding.

Grijze coax met F-schroeverbinding gaat naar de HWG. Enkel deze aansluiting is geschikt voor de HWG.

Volgende grijze coax is de binnenkomende kabel van Telenet.

Dan is er een geschroefde afsluitweerstand. Deze kan je verwijderen en een coax voor een TV aansluiten.

Op de stekplaats voor TV kan je ook een coax aansluiten voor TV.

De moca sluit je dan tussen een van de 2 TV aansluitingen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes